Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 31
    Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Standard Naturbilder, liker du disse?

Jeg fikk så lyst til å stikke ut å ta noen naturbilder i dag, fikk tatt noen bilder med mitt Kodak Easyshare dx4530 som jeg ble ganske fornøyd med faktisk!

Håper på litt koselig kritikk da! =)

(Bildene er store, så du får klikke deg inn på hvert enkelt.)

http://www.einarfagerheim.com/tore/barbedwire1.jpg

http://www.einarfagerheim.com/tore/grass1.jpg

http://www.einarfagerheim.com/tore/moon1.jpg

http://www.einarfagerheim.com/tore/barbedwire2.jpg
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Standard Re: Naturbilder, liker du disse?

Tror ikke at vi egner til å kritisere fotobilder. Kanskje forumet (linken her) passer bedre fordi der er det flere hobby fotografere

http://forum.hardware.no/index.php?showforum=209

Ellers ser det ut til å være et bra fotokamera - hvor mange megapixels?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

hehe, jeg vil bare ikke ha noen ekspertkritikk, fordi da begynner de å bable: "A var litt for dominerende, og B var ute av fokos, sett C litt mer sentrert, så får du et bedre balansert bilde..." blablabla...=P Jeg skjønner jo hva de sier, men er ikke mange manuelle innstillinger på mitt kamera, så ikke lett å tilfredsstille de folka der.

Jeg trenger ikke noen ekspert-kritikk, bare vil vite om dere synes de er fine=)

EDIT: åja.. kameraet har 5 megapiksler, og kosta meg 2200kr for et år siden=).
    Indiesnap Matte Box

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

ikke så verst dette...litt dårlig fokus på tingene i bakgrunn...kanskje ikke så lett å få det bedre men ellers rimllig bra

stå på :wink:
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Sitat Opprinnelig postet av jasonX
    ikke så verst dette...litt dårlig fokus på tingene i bakgrunn...kanskje ikke så lett å få det bedre men ellers rimllig bra

hehe jason, det er jo selvfølgelig meningen å ha dårlig fokus på bakgrunnen, blir en fin stemning i bildet, og man forteller den som ser på hva han skal se på.=)
    Indiesnap Matte Box

Commodore
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Akershus
    Svar
    1,221

Sitat Opprinnelig postet av MiniMan
    Sitat Opprinnelig postet av jasonX

hehe jason, det er jo selvfølgelig meningen å ha dårlig fokus på bakgrunnen, blir en fin stemning i bildet, og man forteller den som ser på hva han skal se på.=)
    kanskje du har rett....
    jeg er ikke så veldig interresert i bilder
    så du har nok rett i det....stå på videre
    i]Endemi[/url]
    24-7 Produksjoner[/url]

Captain
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Geilo
    Svar
    741

Hehe, driver å tar ett par bilder selv i ny og ne... Likte bildene dine veldig godt...
    ww.ustedalen.com

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Trondheim
    Svar
    322

Standard Re: Naturbilder, liker du disse?

Sitat Opprinnelig postet av Melwasul
    hvor mange megapixels?
    Mpxl har liten betydning for kvaliteten på bildet, på samme måte som MHz er misforstått innenfor data. Når det gjelder bilder er det optikken som gjelder...... men uansett, jeg likte bildene dine svært godt
    Another Generation ®
    Entertainment Project

www.agep.biz

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Hamar
    Svar
    179

Vel megapixel har jo litt å si da, stoor forskjell på 1mb og 5, men som du sier så hjelper det lite med mange megapixel hvis optikken er helt elendig.

Ser du har lekt deg litt med solnedgang, motlys og kontrast. Likte kanskje det siste bildet best, med tanke på komposisjon. Bakgrunnen er lite forstyrrende, fargene behagelige og kontrasten bra. Samtidig har du greid å på linjene i bildet nesten helt samsvarende i forhold til hverandre.

Månebildet var vel det svakeste. Har ikke noe med valg av himmelfarge, et blågrått bilde kan være kjempeflott. Desverre er månen for lite synlig (den lille hvite blurry prikken?) samtidig er det litt rot ibladsystemet på høyre side og hele bildet er altfor tungt på venstre side (vet du ikke ville ha så mye om slike ting, men sånn er det bare. Tenk deg om du hadde fått tatt bildet av månen når den er som størst, den hadde fyllt mye av tomrommet på høyre side og kanskje gitt gjenskinn i bladene eller lyst gjennom. Det hadde gjort bildet mye mer spennende.

"grass1" har en god tanke bak seg, men bakgrunnen ødelegger litt av effekter som kontrasten mellom himmel og gress i forgrunn gir.. Dessuten burde tanken (eller hva det er) på høyre side ikke ha vært med eller ha vært mer synlig og hatt en rolle i bildet, nå er den nærmest bare støy.

"Barbedwire1" er et fint bilde, men god kontrast på både farger og form. Den rolige natte-, kveldshimmelen mot de skarpe og harde piggtrådene. Litt dumt med den knuta midt på stolpen, ellers hadde bildet vært helt topp. Men skal vel ikke kreve at du skal løpe rundt med nebbtang og klippe i sund gjerder om natta!

Du har så absolutt talent, vet ikke hvor lenge du har drevet med dette, men du har tydeligvis øye for detaljer og motiver, og det er en god egenskap uansett om man skal bli filmskaper eller fotograf. Likhetene mellom foto og video er veldig, veldig store, så synes ikkedenne tråden var helt borte på dette forumet, særlig ikke med disse type bilder.

Liker selv å ta naturbilder og du minnet meg på at jeg ,å ringe HP for å fikse kameraet mitt som har blitt koko. Med naturbilder trenger man stort sett ikke være avhengige av andre mennesker, noe som gir større frihet - og ro...
    Tja, dette var nå min tilbakemelding utifra det jeg vet om foto. Lykke til med videre fotografering. Blir mye spennende bilder i sommer?

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Mye bra konstruktiv kritikk der pordney=) Jeg har vel godt av litt sånt...

Jeg synes at naturfotografering om kvelden/natta når jeg er helt alene er noe av det mest avslappende jeg gjør, så kommer nok til å få tatt flere bilder i løpet av sommeren. Problemet er bare at jeg kommer til å gå fort tom for motiver=p

Jeg har drevet med dette helt siden sist sommer, og broren min har lært meg en del om å få balanse i bildene. Fotografering lærer man jo mye på samme måten som man lærer å lage film, er jo å se på en hel masse fotografier, og lære av de.

Bildene er så godt som ubehandlet, har bare økt kontrasten en smule på samtlige.
    Indiesnap Matte Box

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •