Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: NTSC til PAL?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Sauda, Rogaland /Oslo
    Svar
    71

Standard NTSC til PAL?

Jeg vurderer å kjøpe et kamera i USA, men naturlig nok er dette et NTSC kamera. Vil det oppstå noen problemer når jeg skal bruke dette i Norge? Hva må jeg i tilfelle gjøre? Er det mye jobb og konvertere til PAL og hvordan fungerer hele greia? Kan noen forklare meg litt?

takk.

Admiral Chandler sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Kongsberg
    Svar
    255

Standard NTSC til PAL?

Hvis du har tenkt å bruke kameraet på gamle TVer vil det oppstå kompabilitetsproblemer men de fleste nye TV- og video-produkter støtter NTSC-standarden.

Det blir en liten gjørejobb for å konvertere fra NTSC til PAL, men det er ikke vanskelig. En 12-stegs guide finnes f.eks. her:

dvdrhelp.com forums

Men du trenger ikke nødvendigvis gjøre dette hvis du bare skal vise videoen på PC eller støttede produkter er jo konverteringen unødvendig.

Eneste problemet jeg ser med et amerikansk kamera er strømforsyningen. I USA bruker de vel (hvis hukomelsen min er korrekt) 120 Volts strømforsyninger mens vi i Norge bruker 220V. Men det bør vel bare være å kjøpe en konverter av et eller annet slag.

Nå ville nok ikke jeg kjøpt noe NTSC kamera samme hva, da NTSC-standarden er dårligere enn PAL (PAL har høyere oppløsning, framerate nærmere film og høyere sampling (4:2:0 mot 4:1:1 på NTSC (slå det opp på Google for mer forklaring))).
    Ms Chanandeler Bong?

"Anything one man can imagine
    other men can make real."
    - Jules Verne

Ensign
    Medlem siden
    Dec 2003
    Svar
    25

Standard NTSC til PAL?

Det var en lang og fin forklaring :wink:

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Standard NTSC til PAL?

Jeg er ganske sikker på at du på flere kameraer kan velge...

Jeg er 99% sikker på at i alle fall Sony PD-150 har denne muligheten
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •