Ta kontakt med Video 4 - de har jubileumspriser fra Sennheiser på trådløse mygger og annet.
Heisann.
Mitt navn er Eirik Berger og jeg er relativt fersk her på forumet. Jeg har lest gjennom mange av trådene og har funnet veldig mye nyttig informasjon. Jeg har mange år bak meg som fotograf (bilder som står i ro) og har først i fjor beveget meg over til en mer bevegelig fotografisk verden.
Kjøpte inn en del kamerautstyr i fjor og har det siste året brukt Canon XL2, med 20x objektivet og 1,6x konverter. Har dårlig med mikrofoner annet enn den påmonterte, men har lånt litt ymse for å erfare hva som fungerer for meg. Til post-produksjon bruker jeg Final Cut Express.
Jeg har de siste årene hatt som et privat prosjekt å fotografere/dokumentere (og nå også filme) den nedlagte russiske gruvebyen Pyramiden på Svalbard. Jeg vet ikke helt hva materialet skal resultere i, men med litt hjelp fra en frilansjournalist her oppe så skal vi se om det ikke blir en dokumentarfilm der vi følger den russiske guiden som bor der sommerstid. Jeg skal ditt i midten av neste uke og være der i 2 uker for å fortsette jobbingen.
Tilbake til det med mikorfoner, om det er noen som skal selge et slikt "kit" med trådløs mygg så må de bare si i fra.
vh.<div>
</div><div>Eirik Berger</div>
Ta kontakt med Video 4 - de har jubileumspriser fra Sennheiser på trådløse mygger og annet.

Ellers du kan faa tak i Røde-mikrofoner og en DAT-recorder eller en harddisk-recorder, som jeg helst bruker. Tvitvi der oppe fra andre siden av kloden!!
www.ifss.edu.au - skolen jeg studerer paa
http://ifsstech.wordpress.com - blogg som inneholder masse produksjonspapirer under "production bible" om noen trenger det
Takker for tips. Satser nok på mikker koblet til kameraet i denne omgang. Har sendt mail til Video4 og hører hva de kan tilby.
Har jobbet en del med å bruke den påmonterte mikrofonen for opptak av bakgrunnslyder for så å bruke mygg eller andre mikrofonløsninger koblet i XLR-kontaktene bak på kameraet, til vokalopptak i f.eks intervjusituasjoner.
Med XL2 må man ned på 12-bits Audio når man skal bruke 3 og 4 kanaler audio, og jeg skjønner hvorfor og alt det der.
Men er det i prakis en stor hørbar forskjell på lyd tatt opp i 16-bit og 12-bit? Har ikke fått sammenlignet selv og lurer på om dere har noen meninger om det?
vh.<div>
</div><div>Eirik Berger</div>
Jeg har veldig god erfaring med Shure mikrofoner til studio- og konsertbruk (vokalmikrofon). Denne er mye brukt og er veldig fin til intervjuer
Siden jeg så en tråd hvor det var en som hadde et xl2 kamera, så lurer jeg på hvordan kompabiliteten (drivermessig) er med windows 7. Bruker ikke XP lenger, og har planer om å kjøpe dette kameraet billig![]()
Bokmerker