Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Penger å spare på utstyr fra utlandet?

I forbindelse med at jeg og kompanjongen min skal om et par månder kjøpe inn video utstyr så har jeg besluttet og dele følgende:

Har spurt, sendt mail og søkt litt rund på nettet om hvor vi kunne få de rimligeste prisene. Det hele endte på en nettside som heter https://www.globalmediapro.com.
    Dette er en nettbutikk som er lokalisert i utlandet, New Zealand har jeg hørt.

Du tenker kanskje at det er et lite oppdrag å få importert utstyr til Norge med toll og annet som høyner prisen. Men realiteten er mye enklere en det.

Mail jeg sendte til Tollvesenet i Norge:

Hei

Jeg har spørsmål angående import av elektronisk utstyr fra utlandet.

Om jeg bestiller et video kamera til 20.000 kr fra utlandet og vil få det tilsendt til Norge, hva blir da toll og avgifter på dette kameraet?

Er det slik at det ikke behøves betale toll på varen siden det er en elektronisk vare og at en bare betaler mva (25% av varens pris) + miljøgebyr?
    Og svaret jeg fikk var:

Hei.

Generelt kan Tollvesenet informere om at ved kjøp av varer i utlandet skal det ved innførsel betales merverdiavgift. Merverdiavgift (25%) blir beregnet ut fra varens pris (fakturaverdi/kjøpskontrakt)og fraktkostnader til norsk grense. Valutakursen blir utregnet når varene ankommer Norge. Se vår nettside www.toll.no for omregningskurser og regelverk.

Det er riktig at det ikke skal betales toll for elektroniske artikler. Miljøgebyret omfatter ikke videokameraer, og i ditt tilfelle skal det da kun svares MVA.

Du kan selv velge (som privatperson) om du vil fortolle varene selv etter at du har mottatt ankomstmelding i posten. Dette må du avtale med befrakter. Ønsker du å fortolle selv, tar du kontakt med ditt lokale tollsted og medbringer faktura/bekreftelse på kjøpet og ankomstmelding. Avgiften blir innbetalt til Tollvesenet. Når befrakter har mottatt melding fra deg om at varen er fortollet, sender de varen til ditt lokale postkontor/adresse for avhenting/levering.

Ønsker du at befrakter skal fortolle varen for deg må du avtale dette med vedkommende.

Mvh
    Tollregion Vest-Norge
    Infosenteret
    Tlf 03012
    I bunn og grunn må jeg altså bare betale 25% (moms) tillegg + frakt på elektroniske varer fra utlandet over 200 kr (som de fleste vet fra før av grunnet dvd kjøp og lignende :wink

For å ta et eksempel med det kameraet jeg har en liten forkjærlighet for:
    Panasonic AG-HVX200

I Norge fant jeg den billigeste på Scandinavian Photo til en pris av: 46 795,00 kr inkludert moms.

http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iID=4547333

På Globalmediapro koster det samme kameraet: 26100,00 kr uten moms.

https://www.globalmediapro.com/do/product/2593

Det vil si 26100 x 1,25 = 32625 kr inkludert moms.
    Frakten + forsikring på dette kamerat er 560 kr.

La oss si at frakten er i samme gaten som i Norge, 450 kr.

Det gir oss dette reknestykket:

-------------------------------------------

Handle i Norge:

46795 + 450 = 47245 Norske kroner.

Handle i utlandet:

26100 x 1,25 = 32625

32625 + 560 = 33185 Norske kroner.

Så om vi trekker fra utenlanske priser fra Norske priser får vi:

47245 - 33185 = 14060 Kr

Det vil jeg si er en passe god innsparing.

Du tenker kanskje at hva om det skjer noe med kameraet?
    Fabrikk garanti vil gjelde selv om du har kjøpt det fra utlandet og vil bli ordnet av panasonic norge, etter det jeg har forstått av det norske regelverket.
    I tillegg kjøper du forsikring til kameraet som også vil dekke skader som blir påført i tilfelle uhell. Jeg for min del er veldig forsiktig med dyrt utstyr og passer godt på det slik at uhell ikke skjer.

For å sette ting i enda mer perspektiv se på storebroren til AG-HVX200, nemlig AG-HPX500/AG-HPX555(mener denne er oppgraderte versionen):

http://www.scandinavianphoto.no/prod...px?iID=6392950
    (Leveres med søker, men uten optikk)

https://www.globalmediapro.com/do/product/2576
    (Item includes: 1.5" B/W Viewfinder, uten optikk her heller)

134 295 - (54900x1,25 = 68625) = 65670 kr

Nesten som to for en her :wink:

MEN som vi ser her så vil det si at jo billigere varen din er jo mindre er innsparingen.

32 GB P2-kort koster f.eks det samme på begge butikkene (Rundt 11000 kr)

En annen ting er jo å kjøpe utstyr til pakkepris, der en kan få noen gode dealer av butikkene her i Norge, men om en skal ha få dyre ting så hadde jeg gått for å handle i utlandet.

Det kan godt være at det er andre faktorer jeg ikke har tatt med, så del gjerne disse.

Helt til slutt:
    Jeg har på ingen måte forbindelse til disse to nettbutikkene på noen som helst måte. Jeg bare velger å dele dette med dere ettersom det etter min mening er penger å spare.

Ble en liten skole stil dette her 8)
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Ensign
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Trondheim
    Svar
    25

Hvor sikker er du på det med garantien fra Panasonic Norge? Vil gjerne ha "bevis" for det også Det er det eneste som gjør at jeg er litt skeptisk til å kjøpe fra globalmediapro.

Bare en liten detalj. Husk at frakt legges til før mva regnes ut Blir bittelitt mer mva med andre ord.
    URL]www.uffit.no[/URL]

Captain datselguf2 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Sola
    Svar
    659

Globalmediapro is not an authorised dealer of JVC, Panasonic, Sony nor many other manufacturers whose products are presented on the website.
    All product names or services mentioned are trademarks or registered trademarks of their respective owners.
    All prices exclude any local taxes (such as VAT, GST) and local duties if applicable.

http://www.resellerratings.com/forum/t128467.html
    VR-V1E HDV
    HDVlight
    Røde NTG2 (Boom og Dead cat)

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg ville personlig, ikke kjøpt veldig kostbare ting derfra. Skal kjøpe et SDI-kort for å sette i en monitor derfra, men thats it.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Garanti vil vell gjelde så lenge en har kvitering for kjøpet, men om de faktisk ikke er distributør av Panasonic så begynner jeg å tvile litt på det ja :wink:

Har en kompis i Gerilja Film (Bergen) som handler der og er storførnøyd, kan egentlig kontakte han og få mer detaljer senere når kjøpetiden nærmer seg.

Men uansett, folk bør ikke føle seg truet fra å handle utenlands, skal tro det finnest en del andre sider der ute som er rimelige.

BERGEN

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Her er rundt samme prisen, men i England:
    http://www.edirectory.co.uk/pf/880/m...ty/pid/6139431

25.643 kr uten Moms. (Mener at moms bare blir lagt til om vi er med i EU, noe vi ikke er)

Garanti:
    "Products are covered by the merchants own warranty policy. In many cases, you can find warranty information on the more information page of a product. If you'd like further information, or the warranty policy is not clear, please contact our customer services using the form below. Some merchants offer extended warranty; once you have placed an order with us you will be given the contact details of the supplier, you can contact them to arrange the extension if they offer it."

BERGEN

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Østlandet
    Svar
    149

Garanti? Glem det, om ikke GMP gir deg den.

Når du handler ting i utlandet, gjelder ikke norsk kjøpslov og jeg 99,999999% sikker på at panasonic Norge IKKE kommer til å ta ansvar for kameraet.
    ttp://www.red4k.no
    http://www.vulture.no
    130m2 lyssatt grønn- og blåskjermstudio

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av gunleik
    Garanti? Glem det, om ikke GMP gir deg den.

Når du handler ting i utlandet, gjelder ikke norsk kjøpslov og jeg 99,999999% sikker på at panasonic Norge IKKE kommer til å ta ansvar for kameraet.
    Panasonic Norge er pliktet å akseptere europeiske eller internationale garantier som en panasonic forhandler gir (selger) deg. I slike tilfeller er garantien begrenset og det som er land spesifikk er automatisk er ikke med.

Men... alt må avklares med forhandleren på forhånd.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Og Globalmediapro er IKKE en Panasonic-forhandler... ! GMP selger bare kameraet, men er ikke autorisert forhandler, det står det jo nevnt i på nettsiden.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Og Globalmediapro er IKKE en Panasonic-forhandler... ! GMP selger bare kameraet, men er ikke autorisert forhandler, det står det jo nevnt i på nettsiden.
    Selger ikke garantipakker?`

https://www.globalmediapro.com/do/category/warranty

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •