Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 45
    Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

Standard Piratkopiering (Split fra: NAF - Spørsmål)

det er sikker 1 person inne på dette forumet som IKKE bruker privatkopierte redigeringsprogrammer.
    Hva forventer du? omtrent alt adobe koster mangfoldige tusen!
    hva med magic bullet? det er også svindyrt for en så liten justering.
    dette er år 2004 å vi lever av å piratkopiere.
    okk kom her med "film og spill industrien kommer til å stoppe opp å gå konkurs pågrunn av oss" vi har viktigere ting menneskene burde tenke på før det, hva med...hmmm naturen?
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    SANDE
    Svar
    192

Tror nok at du har postet feil Kim, men våger å svare alikevel....

okk kom her med "film og spill industrien kommer til å stoppe opp å gå konkurs pågrunn av oss" vi har viktigere ting menneskene burde tenke på før det
    Tja, nå har jo Tom skrevet noen linjer om dette allerede..

MEN Jeg har skikkelig lyst på en Merchedes, kan jeg bare stikke bort å stjæle en da? De er jo så forbasket dyre ... Dessuten tjener jo Merchedes nok Jeg har forresten også lyst på en skikkelig fet båt, kan vel bare stjæle den også da.. Wendy tjener nok penger som det er!! Hmmm... eller hva med et skikkelig 3 chips kamera for F#%€%# koster jo 250.000,- det er jo for jævlig!! får vel bare stjæle det også da...

Jeg er en gammal gubbe så du må utdype dette litt kim, når er det ok å stjæle ??

MVH

Tor-Bjarne
    VH

Tor-Bjarne Henriksen

Commodore
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    Gjøvik
    Svar
    1,681

jeg går ut å stjeler huset til naboen jeg, hehe
    url=http://www.odegaardstudio.com]Jeg liker kjeks-ungen, hva gjør han idag?[/url]

"Like eight bitches on a bitch-boat."
    -Garry Newman.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jul 2004
    Sted
    kristiansand
    Svar
    239

heftig fet samtale ustabil-kim (hvis det nå er ditt navn) he he STJELING ER FORBUDT. håper ikke den store skriften uthevet noe. som Remi sa så skal jeg ut å "STJELE" litt "VANN" nå he he he he he med onde tanker i latteren huummm
    jør som meg:
    [/URL]

Wainhost billig webhotel[/URL]

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

Standard feil

Såklart det ikke er greit å stjele, men så lenge det er gjort så enkelt å få tak i det på internet blir det ikke lenger sett på som tyveri.
    Jeg vet veldig godt at det jeg gjør er galt, men hvis det er det som skal til for at jeg skal klatre stigen til Norsk film, så gjør jeg det.

Men hva er vitsen i det? hvis jeg når toppen av stigen, og jeg ikke kan tjene noe på produktene mine lenger pågrunn av piratkopiering.
    vel.. det er ingen ting noen av oss får gjort med dette.
    problemet skulle vært stoppet alt for lenge siden.

Så nå må vel en eller annen genial person finne ut en måte å stoppe det på =)
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    SANDE
    Svar
    192

Hei Kim,

Såklart det ikke er greit å stjele, men så lenge det er gjort så enkelt å få tak i det på internet blir det ikke lenger sett på som tyveri.
    Dette er et tema som opptar meg litt, så ikke se det som et sånn "Fy Kim" svar ... veit det er utbredt, ikke bare blandt ungdommer men "voksne" folk også.

Og siden jeg ikke er kjent for å sitte på meningene mine(for å si det pent), så vil jeg gjerne si til alle som Downloader "les stjæler" hva min mening er og hvorfor jeg reagerer, men skal prøve å ikke være fordømmende eller dobbeltmoralsk, noe som dessverre faller litt for lett i min alder, vi som stort sett kan gå ut å kjøpe det vi "trenger" av SW)

Jeg har i grunnen ikke noe stort problem med at noen ungdommer med dårlig råd sitter på gutterommet og redigerer film med piratkopiert software... helt sant!! ... de har jo en hobby jeg kan forstå .. samt at de ikke flyr rundt på plata i Oslo og selger kroppen sin for en brukerdose.

Men jeg møter altså alt for ofte folk, som kjører en feit BMW/Audi, bor i en skikkelig cool kåk, reiser til syden 3-4 ganger i året, bygger på huset når de lyster, kjøper det beistet av en PC (for å kjøre World&Excel) ...
    Som ikke vil betale Kr 162,- for en CD med yndlings musikken sin ?? Eller laster ned "bootleg" filmer gratis fra nettet, eller stjæler Software.
    Jeg som redigerer i LE kommer borti folk som har "seriøse" jobber med LE, så tilbyr de meg Piratkopiert kursmaterial for LE... Da lurer jeg på , Hva F%€#€# skjer her!!!

Skjønner du ? det er noen holdninger jeg gjerne vil til livs: Det er ikke ok å stjæle om du er 16 eller 60.

Og når begynner man egentlig og det viktigste når i livet slutter man ?

For å si det igjen, tror du bare er litt mere ærlig en hvermansen Kim som sier det rett ut , jeg tror at det på mange medlemmers PC'er her ligger en masse cool SW som ikke her kjøpt.

På nettet var alt gratis, dette medførte at man i dag ikke klarer å ta betalt for tjenester som koster penger å drive (ref.: dette forumet)

Det er utallige servere som har "alt" du måtte ønske av SW, skal visstnok ligge en i Horten ... kun for "members" only, vel her jobba som programmerer i 20 år... og selv blant oss utviklere er det mange som linker seg opp her og laster ned andre sitt arbeid?(les stjæler) :?

Jeg har selv i min tid lastet ned(Les stjålet ops: ) crackede programmer, for å teste dem, likte jeg dem kjøpte jeg dem. Nå er det tryout på de fleste programmer (Bortsett fra A:M??) så behovet er nogenlunde borte. (Skal man slutte når en selv føler behovet er borte??, veldig subjektiv avveining da?? jada veit jeg motsier meg selv )

Men jeg skjønner også hvor fristende og lett det er , datteren min fikk PC + internet for endel år siden, etter en måneds tid vel så hadde hun ca 1000 Mp43 filer lastet ned.

Da jeg spurte hva hun dreiv med, sa hun laster ned musikk?
    Hun så ikke dette som stjæling før jeg hadde en sånn liten: "Far kjefter på datter, datter sier ok da, men skjønner fremdeles ikke??" session

Det er egentlig ingen vesensforskjell i om du stjæler SW for 20.000,- eller en PC til samme prisen, forskjellen ligger i at det stort sett er mye vanskeligere å "kibbe" en PC, da en somregel må gjøre et "brekk" for å få det til.

Vel vel ... lang post dette her ... beklager

MVH

Tor-Bjarne
    VH

Tor-Bjarne Henriksen

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Uten piratkopiering, hadde det nok ikke vært noe forum her

Tviler at selskapene vil senke pris når flere kjøper deres produkter. De vil bare tjene penger - penger betyr alt for dem...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    SANDE
    Svar
    192

penger betyr alt for dem
    Jeg liker å tro at vi får litt igjen for pengene i form av coole features, nye versjoner, support, eksempler, forum (det har vel alle produsenter) ... Og jeg tror heller ikke det hadde vært noe forum her dersom "alle" kopierte, da ville de gi beng i lage redigerings program

Men for all del "enjoy the free ride "

MVH
    Tor-Bjarne
    VH

Tor-Bjarne Henriksen

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Haugesund
    Svar
    321

Jeg skal ærlig innrømme at jeg aldri har kjøpt et program i hele mitt liv. Sitter selv på piratkopierte versjoner av det meste innenfor videoredigering. Selvfølgelig vet jeg at dette ikke er lov. Men allikevel har jeg ikke dårlig samvittighet, jeg mener faktisk at det jeg gjør er helt greit. Det er flere grunner til det:

1. Den velkjente frasen "Alle andre gjør det jo..." Egentlig ikke noen unskyldning, men likevel bidrar dette til å skape en oppfatning for mange om at det ikke er så umoralsk.

2. Det ER forskjell på om jeg stikker å sjeler en PC til 20000 og om jeg laster ned programvare for 20000, mener jeg. Stikker jeg av med pcen har eieren mistet den, og altså hatt et tap på 20000. Dersom jeg derimot hadde "kopiert" pcen (vet at dette ikke går ann altså :wink ville jo ikke eieren av pcen hatt noe tap, han hadde fremdeles hatt PCen sin, og hadde sikkert ikke merket noe en gang. Men produsenten da, jeg har jo en pc som jeg ikke har betalt for og altså har han 20000 i tapt intekt...? NEI mener jeg, for jeg ville aldri kjøpt pcen dersom jeg hadde måttet betale for den.
    Hadde det ikke vært for at jeg hadde fått tak i piratversjoner av Premiere feks, ville jeg trolig aldri drevet med amatørfilm i det hele tatt.

Den samme parallellen kan trekkes når det går på musikk. Jeg sitter trolig på 3-4000 mp3'er, som jeg har lastet ned. Jeg ville aldri i min villeste fantasi funnet på å kjøpe alle disse sangene. Derfor har etter min logikk ikke platebransjen tapt noe på min nedlasting. Jeg ville muligens kjøpt en cd eller to i året mer enn hva jeg gjør nå, men samtidig hadde jeg aldri hørt om mangen av bandene jeg nå har lastet ned.

Jeg har stor respekt for din mening clarion, og forstår at du har andre synspunkter, i og med at du er programmerer, og tilhører en annen aldersgruppe enn meg. Men akkurat her blir vi neppe noengang enige...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2004
    Sted
    SANDE
    Svar
    192

i og med at du er programmerer, og tilhører en annen aldersgruppe enn meg.
    Dette har ingen ting med alder eller yrke å gjøre, mer med veivalg.

Jeg kan vel enkelt summere dette slik:

1. Når er det ok å stjæle ?
    2. "Enjoy the free ride"

Når er det ok å stjæle ?

Det ER forskjell på om jeg stikker å sjeler en PC til 20000 og om jeg laster ned programvare for 20000, mener jeg.
    Nei, IKKE juridisk sett, spør hvem som helst advokat. Stjeler du for 20 lapper, så stjeler du for 20 lapper uansett PC, SW,PENGER ... Jussen er akkurat på det punktet krystalklar.

Den velkjente frasen "Alle andre gjør det jo..." Egentlig ikke noen unskyldning, men likevel bidrar dette til å skape en oppfatning for mange om at det ikke er så umoralsk.
    Veit ikke om det egentlig finnes noen unnskyldning for tyveri, formidlende omstendigheter kansje, men unnskyldning ?

Om mange nok har en oppfattning om at dette er greit, så blir det vel ikke på noen måte mindre tyveri ? Eller noe høyere moralsk aspekt ved det hele ?

Dersom jeg derimot hadde "kopiert" pcen (vet at dette ikke går ann altså ) ville jo ikke eieren av pcen hatt noe tap, han hadde fremdeles hatt PCen sin, og hadde sikkert ikke merket noe en gang.
    Dersom jeg kom meg inn på kontoen til REMA-Reitan, og stjal 100.000,- Kr og klarte med en lur programmkode å skjule det, Reitan ville sikkert ikke merke det engang, han er jo god for 7 milliarder ?

Hadde jeg altså ikke gjort noe galt ?

Er det det som gjør det til tyveri? At man blir ferska?

Hadde det ikke vært for at jeg hadde fått tak i piratversjoner av Premiere feks, ville jeg trolig aldri drevet med amatørfilm i det hele tatt. .
    Dette er bare tull, dersom du er dedikert i hvilken som helst hobby, så får du tak i utstyr.

Jeg har spilt i Band noen år truffet mange som ikke har slått igjennom, og er, etter nåtidens begreper "fattige", men de har kjøpt gitarer, kabler, hjemmestudio etc.. Kansje kan det ikke sammenlignes med NRK sine studioer med dog. Jeg har truffet 16 åringer som bruker konfirmasjonspengene sine, eller alle sparepengene sine, på videokameraer, software, sykler, eller hva de nå alle har som hobby.

Jeg sitter trolig på 3-4000 mp3'er, som jeg har lastet ned. Jeg ville aldri i min villeste fantasi funnet på å kjøpe alle disse sangene
    Vel nå når iTunes snart blir lansert i Norge, skal det ikke være lengre før jeg har en større antall låter, og omsatt i Kroner vil det utgjøre 6-7.000,- Kr. Det er alikevel ikke noen imponerende samling, Folk som er glad i musikk har fort en samling til 50-60.000,- Kr. Mulig du ikke hadde hatt 2-3 tusen men 3-4 hundrede som du digga skikkelig og ville betale for, som er etter min oppfattning det riktige.

Dette bringer meg over til mitt neste poeng.:

Enjoy the free Ride

vel ALLE stjeler altså ikke softwaren sin, og vi(bare jeg?) som betaler for softwaren, betaler også produsentene av softwaren for å rette feil, for nye funksjoner, lønner ansatte, velferdsordninger, sosiale eventer, brukerstøtte, forumer, reklame... Alt dette nyter pirater også godt av, hva er piratenes bidrag? (Trykk Shift-F3, og finn ut)

Ja akkurat ingenting,... det blir idiotisk å diskturere om den pakka er bedre en den, når en ikke har bruksrett på noen av dem ?? Ikke har vært med å kjempe om å få en ny feature, eller vært med å betale for dem.

Enjoy the free ride part2
    (tenkt tilfelle)
    Så kommer det inn en jobb, "kan noen redigere brylløpsfilmen min for 2 lapper??"

Vel jeg som sitter med utstyr for ca 60.000.- tenker kansje som så.: hmmm. for å dekke inn investeringer i utstyr, tid, Kursing etc. Samt med tanke på at snittprisen på et brylløp i norge er ca 200.000,-, og vanlige brylløpsbilder koster ca 8-10.000,- vel jeg ville vist fingeren, og sagt "kom tilbake når du er villig til å betale det de er verdt"

... Mens piraten kansje tenker ...
    Skal vi se programvare Kr 0, PC kr 1500 (gods), 2 lapper svart hvorfor ikke ...

Ikke nok med at piratene ikke bidrar til å lage bedre programmer på noen som helst måte, men så sutrer de og kritiserer de det f€#%enmeg programmene også, og så ødlegger de markedet for de som prøver å være seriøse, og leve av det??

Men akkurat her blir vi neppe noengang enige...
    Nei men det er ok

MVH

Tor-Bjarne
    VH

Tor-Bjarne Henriksen

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •