-
5th December 2008, 02:38
Commodore
Praksis ved brudd på opphavsrett i reklamevideo?
Er det noen som kjenner til om det er noen praksis i film og tv bransjen i forhold til brudd på opphavsrett?
Kjenner til at om feks. for frilans stills foto er det normalt med følgende:
1. Pris for bruk
2. Pris for bruk uten tillatelse
3. Pris for manglende kreditering
Her tar man standard sats pr post som er overtrådt slik at summen blir 3x hva som er normalen.
Jeg syns dog satsene til frilans forbundet blir litt lite definerbare om feks. video blir misbrukt i ren reklamevirksomhet på nett i feks. ett års tid.
Er i gang med en litt kjedelig sak selv, men mangler erfaringen med slike saker for å kunne slå i bordet ett krav. For min del har firmaet som eier nettstedet prøvd å fraskrive seg ansvar så jeg får uansett formulert ett relativt skarpt juridisk korrekt brev. Her burde strengt tatt bare navnet på advokat firmaet skremme vannet av firmaet som har misbrukt video, pga. kontakter så skyter jeg maur med kanon med hva for firma som skal se på saken for min del. Men det hadde vært greit å vite om det finnes noen praksis på dette i bransjen for oss små.
I korte trekk er min sak video laget for en sportsklubb tatt fra nettside uten lov, klippet til opp til 3 videoer, ikke kreditert og brukt i markedsførings øyemed av samle nettside for bedrifter som omsetter på sommerstid (som markedsføringen dekker) for flere titalls millioner kroner hvert sommer halvår.
-
5th December 2008, 02:53
Sv: Praksis ved brudd på opphavsrett i reklamevideo?
Jeg har lest masse om lignende saker på foto.no - og vil nok også anbefale deg å ta en titt innom der og se hva de skriver.
Om du er "en av de små" er det jo desto større grunn til å kreve erstatning for brudd på opphavsrett (og tapt inntekt for den del, i og med at du kunne gjort en avtale som i bunn og grunn ville gjort at de hadde kommet gunstigere ut av det rent økonomisk enn dette kan bli...).
Ta også å registrer det på www.storedyret.com - bransjenorges forum for grafikere, animatører, illustratører, musikere og videografer - det kan nok fort hende de vet råd og kan komme med tips og vink der også.
Lykke til!
-
5th December 2008, 03:27
Commodore
Sv: Praksis ved brudd på opphavsrett i reklamevideo?
Jeg leste litt på foto.no, som og var hvorfor jeg ble litt usikker på hva som praktiseres i film og tv bransjen. Jeg fant også flere saker som er veldig like min, men opplagt nok med still bilder. Føler meg virkelig som en av de små, student og frilanser, det blir vel ikke stort mindre enn det kommersielt...
Skal høre med bekjent i bransjen i morgen og forhåpentligvis snakke med en advokat som har slikt som spesialfelt.
Regler for innlegg
- Du kan ikke starte nye tråder
- Du kan ikke svare på innlegg / tråder
- Du kan ikke laste opp vedlegg
- Du kan ikke redigere meldingene dine
-
Forumregler
Bokmerker