Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Standard Pris på filming av musikal

Hei!

Jeg og en til har fått i oppdrag å filme en musikal som varer i 2 timer.
    Vi har 3 kamera tilgjengelige (MiniDV), en jib (5m hjemmelaget), en walkam, en vanlig tripod og et bittelite stativ. Filmen skal redigeres og brennes på DVD.
    Vi skulle sette opp noen pakker med ulike priser, men vi vet ikke hva som er normalt å ta i lønn?

Dette blir tredje gangen vi filmer slike arrangement, men første gangen vi tar betaling.

Tenkte på følgende pakker:

Ett kamera
    Et kamera på stativ med totalbilde av scenen, ferdig produkt på DVD.

To kamera
    Et kamera på stativ med totalbilde av scenen, et kamera på Walkam, ferdig produkt på DVD.

Tre kamera
    Et kamera på stativ med totalbilde av scenen, et kamera på Walkam, et kamera på lite stativ på scenekanten, ferdig produkt på DVD.

Tre kamera Pluss
    Et kamera på stativ med totalbilde av scenen, et kamera på Walkam, et kamera på jib, ferdig produkt på DVD.

Forslag til pris på disse? Antydet 500,- for enkamera og ca 4000 for "full pakke". Er dette riktig pris? Hva med de andre forslagene?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg tørr ikke begynne å snakke i hvilke priser vi opererer med når vi gjør alt fra tre-kamera til seks-kameraproduksjon.

Men ting du bør tenke på

- honorar til fotografene
    - honorar til øvrig teknisk crew
    - x antall promille for leie av utstyr
    - godtgjørelse for transport
    - timepris for etterarbeid og ferdigstilling

Det er i alle fall det vi regner ut i fra. Nå har vi dog komplett flerkamerapakke med bildemiks, kk, lydmiks, script, producer, egen TOM, osv.. Så det blir fort en del kroner mer i budsjettet her - men det går for samme greia. Penger for lån og bruk av utstyr + honorar til folka.

Nå vet jeg heller ikke hvilket nivå dere ligger på, men 4000,- er gi-bort-pris i mange kretser, og biter ikke kunden på det, må de ha skamslått seg på et eller annet vis.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2007
    Svar
    123

Det er jeg enig i. Dere burde ta mer for dette, vet ikke hvordan kvaliteten er men hvis kunden tviler pga det kan dere vise hva dere har gjort tidligere. For å kvalitetssikre produktet de vil få.

Men det er for lite, som en statist er det vanlig å tjene over 800 kroner dagen og de kan bare være publikum etc. Det dere skal er å planlegge, rigge opp, opptak, rigge ned, etterarbeid. Går vel en del i timen. Tenk kanskje på hvor mye dere skal ha i timen istedet. For rigging og etterarbeid tar lang tid. Opptaket kan ofte ta kortest tid så lenge det er live.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Første spørsmålet er; har du gjort dette før? Kan du garantere et brukbart produkt, er du sikker på at du ikke driter deg ut? Jeg har sett så mye av dette hos proffe og det er kjipt når man sitter igjen med en stor regning fordi kunden nekter å betale pga produktet ble for dårlig.

Mitt produksjonsselskap gjør musikkvideoer til mellom 1000 og 4000 utenom evnt. leie av utstyr, både for at vi satser på ungdommelige talenter, og fordi vi skal kunne klare oss hvis vi driter oss ut en gang. Ta mellom 1000 og 5000 vil jeg si. (hvis du ikke har for mye erfaring).

Ikke ta timepris som Pattern sier her. Kundene vil ha en pakkepris. Bli enige om en pris, og gjør jobben.

Edit: Ser jo at du har gjort dette før når jeg leser første posten. Jeg vil likevel anbefale å begynne litt mindre. 1000-5000. Der har du min mening.

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Tilby alltid kun en pakke. Gir man kunden mye å velge i mellom blir de alltid i tvil om hva de skal ha. Mindre å velge i mellom, enklere å bestemme seg. Du kan enten gå for liten pakke og lure dem til å oppgradere for mer penger, eller gå for en stor pakke og få dem til å downgrade uten å gå ned særlig på pris. Hvis du kan bruke de forrige musikalerene som referanser kan du nok ta en god pris, men man må være realistisk når man skal bygge seg opp. Skal dere filme musikalen kun en gang, er nok 4000 kr greit nok for denne type jobb. Klippingen går tross alt rett fremover. Så tar dere ekstra for antall DVDer de skal ha!

Bemerk at OlaHaldor relaterer til bransjen og ikke til amatørfilmverdenen. Det er nok enklere å si "så bruker vi fortjenesten på mer utstyr, eller en fest" enn å fordele ut lønn til de som har vært med, hjulpet til eller leie av utstyr osv. Jeg fikk lurt til meg rundt 3 tusen kroner for å klippe sammen 1 time med film til 5 minutters informasjonsfilm, dette inkluderte musikk med alle rettigheter(til en viss grad, gudene må vite hva xONO skal ha for at jeg "festet" musikken til filmen...), og 25 hjemmeprinta DVDer.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg mente ikke at man skal vise frem alt "bak kulissene" for pakketilbudet, som timepris etc..

Men for å regne ut en fair pris som både den som gjør jobben (spesielt med etterarbeid) og kunden blir fornøyd med, kan man ikke si "tja, jeg skal ha ca 1500,- for å klippe og lage DVD". Da vil man angre bittert om man i ettertid blir sittende å jobbe for en verdi av det mangedobbelte.

Gi dem et pakketilbud på "ca. så mye blir det", men gå ut i fra ca antall timer på alle ting, rigg, opptak, materiell (tape/dvd..), anatall timer på jobb, og antall timer etterarbeid osv.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Takk for mange svar!
    Vi har som sagt ikke veldig mye erfaring med dette, men med flere kamera så kan vi nok få til et ganske bra produkt. Det må sies at dette er på amatørnivå, og det er kun 2 personer som blir med på opptak fra oss. Kamera får vi lånt gratis, men de får vel en liten påskjønnelse ettersom vi tjener penger. Er det lurt å ta bort noen pakker og bare la dem velge i 2 eller 3? Har allerede sagt at vi skal tilby dem ulike pakkepriser. Vi er 17 år gamle, hvor høy timelønn bør vi beregne, for å finne ut ca pakkepris?
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •