Viser resultater 1 til 5 av 5
    Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Standard Realfag, og matte?

Jeg går første år på VGS nå. Jeg går vanlig almenn. Planen er generell studiekompetanse også filmskole i utlandet.
    Hva ville vært best å velge til andre klasse? Realfag, formgivningsfag eller språk, samfunnsfag og økonomi?
    Nå kan man velge enten Matte teoretisk eller Matte praktisk. T er vanskeligst, men gjør det lettere vis man skal velge realfag. Velger man P-matte, er det en del lettere, men vis man da velger realfag til andre året kan det bli ganske vanskelig. Velger man språk, samfunnsfag og økonomi slipper jeg Matten. Trenger man matte for å bli regissør?
    Ligger for det meste på 4ere i matte og er ikke særlig glad i faget.

Tar jeg realfag? Tar jeg T-Matte eller P-Matte? Takker for all hjelp.

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Standard Sv: Realfag, og matte?

I bunn og grunn trenger man ingen utdanning i kreative fag, men det er selfølgelig en stor fordel. Men matte tror jeg ikke du har så stor bruk for å bli regissør, i værste tilfelle fotograf kanskje (med tanke på lysmåling, men det er barneskole matte)
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Stavanger
    Svar
    18

Flyttet til Generelt-delen av forumet.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Dersom du studerer økonomi så kan det komme like mye til nytte som matematikk dersom du skal jobbe med film. Nå tenker jeg på budsjett, regnskap og slike ting. Kan til og med være mer relevant. Men så har man jo også kreative måter å bruke matte på. Regne ut vinkler og slikt, dersom du arbeider med fotograferingen, eller om du skriver et manus hvor matte kommer inn i bilde (syke massemordere har gjerne en avansert kode for å velge ut ofre, osv). Men du MÅ ikke ha matte. Så om du ikke liker det, så er det bare å styre unna. Samtidig er det greit å ha dersom du ikke ender opp som regissør. Altså om du skal bli ingeniør eller noe. Hvem vet?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Går selv 3. året studiespesialiserende med realfagsfordypning. P-matten så ut til å være latterlig enkel (for det meste repetisjon fra 10.) mens T-matten var litt mer å bryne seg på (en fortsettelse fra 10.). Skal man gå videre på realfag må man ha T matte (i hvertfall så er det sterkt å anbefale). Om man ikke har spesiell nytte av realfag i framtiden lærer man seg noe av det viktigste ved å gå på skole, nemlig å lære fort. Dette mener jeg man får mye mer bruk for senere i livet enn selve det man lærer.
    Realfag har ikke direkte noe med film å gjøre, så dersom du ikke er spesielt glad i matte, kjemi, fysikk, så bør du nok ikke ta realfag. Det er nok også ganske avhengig av klassemiljø og lærere hvor lett det blir, som med alle andre fag.
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •