Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Red One demonstrasjon!

Gjett hvem som var på BIFF idag og fikk se sammenligning mellom 35mm og Red kameraet da!!

Red er godt på veien mot å kunne måle seg med 35mm, det jeg syns den manglet var mer fargedybde og større kontrast. De folka fikk jo låne det i noen døgn.. De filmet litt utenfor hotellet de bor på, sent på kvelden/natten, uten ekstra lys. Fyttisøren hvor bra det var! Jeg gikk akkurat på samme stedet etter demonstrasjonen, og vi så det likt med øynene som vi fikk se i demonstrasjonen! 8O 8O

Det var helt sykt å se i 4k oppløsning! De stresset jo lenge for å laste det inn i maskinen, fikk bare se ca 2 min pga de fikk ikke lastet mer inn på over et døgn!

Noen av dere som var der også kanskje?

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2005
    Svar
    77

"Jeg gikk akkurat på samme stedet etter demonstrasjonen, og vi så det likt med øynene som vi fikk se i demonstrasjonen!"

Det er selvfølgelig bare tull - med mindre du er halvt blind fra før av..

Ser at RED tar fine bilder, men venter fortsatt på å høre om hva som ikke virker så fint med det?
    rom delusion bring me to thruth.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Standard Re: Red One demonstrasjon!

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Det var helt sykt å se i 4k oppløsning! De stresset jo lenge for å laste det inn i maskinen, fikk bare se ca 2 min pga de fikk ikke lastet mer inn på over et døgn!
    Hadde dem hentet inn en 4K prosjektor, eller har Kinoen i bergen det fra før?

Som jeg påpekte i ett annet forum på nettet, skulle likt å se feks. Sony F23, Grass Valley Viper , SI2k, Arri 20d(lite trolig siden det kun finnes i utleie..) og evnt panasonic hpx3000 sammenliknet mot Red og film.

Men om man skal hoppe på oppløsnings kjøret vet jeg ikke, jeg skal se filmer jeg vet er skutt på film/hd på hddvd og blueray før jeg klarer helt å bestemme meg om man trenger no mer enn 720p eller 1080i/p, evnt om det er andre ledd som betyr mer enn ett tall.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Jeg var der. Veldig imponert.

- Red One er betraktelig dårligere enn 35mm på highlights/utbrente områder. Dette har alltid sett styggere ut på digitale kameraer, og det gjelder også Red. I denne anledning var det også tydelig at de ansvarlige for demoen ikke var særlig drevne i fargekorrigering med Red, og jeg føler vel at det ble litt urettferdig av den grunn. Bildene kunne blitt bedre om de hadde bedre peiling.

- Red One er betraktelig bedre enn 35mm på skarphet. Dette så vi på det lille som ble vist av 4k. (Det meste var i 2k, da var det ingen merkbar forskjell i skarphet.) Noen vil nok finne kornetheten til 35mm estetisk tiltalende eller romantisk, men de totalt kornfrie bildene til Red One er skarpere. (Så kan man eventuelt heller legge på korn i post, dersom det skulle være ønskelig.)

- Fantastisk lysfølsomhet på Red. De 4k-bildene tatt utendørs om natten, i kun naturlig lys, var skremmende bra.

- John Christian Rosenlund -- en glimrende filmfotograf (Den brysomme mannen, Factotum, O'Horten) som var ansvarlig for testopptakene -- var ganske forutinntatt på at "film er bedre", og fokuserte veldig mye på Reds svakheter i sin presentasjon. Tror han sa "Legg nå merke til de utbrente høylysene" minst 27 ganger i løpet av en halvtime. (Men han sa aldri noe om å legge merke til den sjenerende kornetheten til 35mm.) Og selve opptakene var jo også lagt opp for å fremprovosere svakhetene til Red. Sånn sett syns jeg det kom veldig godt ut av det.

Totalinntrykk etter demoen, fordeler og ulemper veid mot hverandre, vil jeg si at Red One er litt bedre enn 35mm.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Sitat Opprinnelig postet av palantir
    "Jeg gikk akkurat på samme stedet etter demonstrasjonen, og vi så det likt med øynene som vi fikk se i demonstrasjonen!"

Det er selvfølgelig bare tull - med mindre du er halvt blind fra før av..

Ser at RED tar fine bilder, men venter fortsatt på å høre om hva som ikke virker så fint med det?
    Kanskje ikke AKKURAT likt men det er IKKE langt ifra!! Men hva vet vel du...

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Var der jeg og. MB2 er den eneste salen det er 4K i, som de hadde fra før. Tøffe og supre bilder, men fremdeles litt for mye pes i redigering :wink: .... men det kommer nok.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av THX
    men fremdeles litt for mye pes i redigering :wink: .... men det kommer nok.
    Hehe, er vel få i dette landet som sitter på muligheten til å håndtere 4K i post uansett 8) Blir vel de få som enten har noe fett Autodesk, Ds Nitris eller FCP med noe heftig videokort som får til det...

Skulle ønske jeg var å fikk se dette...gått blipp av både Norge OG under IBC.... :evil:

Men spørsmålet er om man kanskje bør hente inn folk også fra utlandet når det kommer til digital film, med fare for å fornærme filmbransjen....vi er kanskje ikke kommet like langt med digitale alternativer som feks. Usa.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av Christian m
    Men spørsmålet er om man kanskje bør hente inn folk også fra utlandet når det kommer til digital film, med fare for å fornærme filmbransjen....vi er kanskje ikke kommet like langt med digitale alternativer som feks. Usa.
    Vet ikke nøyaktig hva slags arbeid du mener at nordmenn ikke er kapable til. Filhåndtering og sånt? I stedet for å si at man bør hente folk fra utlandet, vil jeg si at dette kan jo være en strålende mulighet for unge vordende (folk fra dette forumet) til å tilegne seg en ekspertise som de etablerte filmfolkene ikke har, og dermed få en god fot innenfor i Filmbransjen.

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av nilsjnesse
    Vet ikke nøyaktig hva slags arbeid du mener at nordmenn ikke er kapable til. Filhåndtering og sånt? I stedet for å si at man bør hente folk fra utlandet, vil jeg si at dette kan jo være en strålende mulighet for unge vordende (folk fra dette forumet) til å tilegne seg en ekspertise som de etablerte filmfolkene ikke har, og dermed få en god fot innenfor i Filmbransjen.
    En test hvor man evnt prøver å sammenlikne for å peke på fordeler/ulemper ved forskjellige systemer er kanskje ikke rette situasjon for å tilegne seg kunskap på? I forhold til feks. om det var en workshop...ikke en demo/foredrag.

Som du selv skriver evnt i forhold til fargekorrigering, kanskje jeg tok litt hardt i med utlandet, finnes folk i Norge som er veldig flinke med det. Mer generellt at vi er kommet mye kortere i Norge med å skyte digitalt for film og HD i forhold til TV. Evnt slik som feks. Filmskolen gjorde med sin workshop nylig.
    Tilegne oss det beste fra det store utland og så forbedre...man har jo gjort det i europa før...hinthint PAL 8)

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

En test hvor man evnt prøver å sammenlikne for å peke på fordeler/ulemper ved forskjellige systemer er kanskje ikke rette situasjon for å tilegne seg kunskap på?

Ja, enig i den. Diusse folkene hadde så vidt hatt tid til å få noe som helst ut av kameraet. De hadde leid Red # 44 i 3 dager fra Amsterdam. Det var meget deilig &; tilfredsstillende å få se 4k-materiale på 4k-projektor på et stort lerret, men det kunne absolutt vært bedre kvalitet på demoen/testen ellers. F.eks hvis de hadde hatt med noen fra Red i USA.

Som du selv skriver evnt i forhold til fargekorrigering, kanskje jeg tok litt hardt i med utlandet, finnes folk i Norge som er veldig flinke med det.
    Disse folkene er nok flinke på fargekorrigering per se, men hadde ikke helt skjønt dette med Red Alert osv. De hadde kjørt det på ca 0 ut av Red Alert, og gjort all fargekorrigering i post. (Aplle Color, tipper jeg.) Dette har nok mest å gjøre med at de hadde dårlig tid til å sette seg inn i alt.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •