Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    66

Standard Regler på å tjene penger på film som privatperson?

Hva er reglene på og tjene penger på film som privatperson? Skatt? Regnskap? Dill og dall? All info mottas med takk!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Slik jeg har lest og forstått er det to muligheter.

- Registrere enkeltpersonsforetak (og etterhvert momsregistrere)

- Gi oppdragsgiver en kopi av skattekortet for å få utbetalt lønn som ansatt.

Sistnevnte vil nok neppe slå an, og virker veldig useriøs dersom det ikke er snakk om fast arbeid.

Utover dette er bedin.no en god kilde til å lese seg frem om skatt osv.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Registrerte foretak jeg, også bare sender jeg alt til regnskapsfører. Da kan han gjøre det han er god på, også kan jeg gjøre det jeg er god på.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Re: Regler på å tjene penger på film som privatperson?

Sitat Opprinnelig postet av Eruondo
    Hva er reglene på og tjene penger på film som privatperson?
    Som privatperson er du fritatt for skatt. Dvs. alt av inntekter du har fra amatørfilm regnes som inntekt fra hobbyvirksomhet. Null skatt. Men... tross alt har kemneren som alltid rett til å utlegge skatt på det de mener er skattepliktig.

Selvfølgelig er det også viktig hvor mye omsetning du har. Selger du 2stk DVD plater for 200,- da er du fritatt i motsetning da du har solgt 2 millioner dvd-er for samme stk- pris.

Det blir også litt vanskelig å forklare til kemneren at dvd -ene som ble produsert med glassmaster og ble støpt er fortsatt hobby. Her har vi et produkt du selger - sier kemneren.

Idet øyeblikket du selger filmen din som registrert foretak da er det ikke mulig å anse det som inntekt fra hobby-virksomhet og i tillegg er det en del regler og "godkjenning" som er verdt å ta en titt på.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    66

"Innehaver er fullt ut økonomisk ansvarlig." leser jeg. Jeg går utifra at det betyr at hvis jeg skulle ende opp med 150.000 ,- i gjeld, er det opp til meg og betale det. Hvor sannsynlig er det egetilig og ende opp i gjeld i bransjen "vår" (film, freelancing)?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Så lenge du tar forhåndsregler og ikke selger skinnet før bjørnen er solgt burde nok det gå bra.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Tror du tenker litt smått hvis du tror man ikke ender opp med gjeld, Eruondo. Hvis man skal få noe særlig penger ut av noe som helst, så må man investere. Og man kan ikke bare investere småpenger, man må satse mange penger på utstyr og medarbeidere etc i startfasen, og med mindre man har vunnet i lotto, kommer fra Bærum eller arver onkelen sin, så må man spørre banken om hjelp, og banken er hjelpsom, men han vil gjerne ha igjen pengene sine på et tidspunkt, og dermed har man gjeld fra første arbeidsdag, og går ikke denne bedriften som den skulle, så går man konkurs. For å tjene mengder av penger, så må man pent bare selge litt uskutte bjørner.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Mitt navn er DJMartin.

Og jeg tror at dette kommer veldig ann på hvilken situasjon man er i, hvis man f.eks bygger seg sakte opp kan man ta et steg av gangen.

For min del så hadde jeg kjøpt datamaskin uansett, har nå en pc til ca 30.000 + programvare som jeg har tatt fra mine egne penger, her lager jeg også alt jeg produserer og har ikke noen andre utgifter, kanskje noen, men de er minimale.

Hvis man får jobb et annet sted så behøver man ikke å betale for det engang.

For å tjene mengder av penger, ja kanskje man må selge noen uskutte bjørner, men det har ikke Eruondo sagt noen ting om så da forholder jeg meg til det han har sagt.
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Jeg snakket hovedsaklig til Eruondo som kanskje trodde det ikke var så sannsynlig å få gjeld i denne bransjen, og bare brukte ditt uttrykk videre for å understreke, og når vi her snakker om privatpersoner, så tenker man vel ikke på det å få seg jobb et sted, for det er helt klart noe ganske annet. Og jeg tviler på at du faktisk heter DJMartin.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    66

Planen min var, som DJMartin sier, og bruke det utstyret vi forløpig har, som ikke er så verst når vi legger sammen det alle eier, og jobbe oss oppover, skritt for skritt. Men takk for rådet/advarselen alikevell, Kenny Wang, og jeg skal notere meg det bak øret. Eller andre steder på kroppen som kan være mer fordelaktige for notater. Vi har fått tak i lys, vi har et halvgodt/halvdårlig kamera, et greit stativ, lydstang, og en ganske proff microfon + redigeringsprogrammer. Nettsidene våre er oppe og går, og vi jobber med og få tak i våre første kunder.

Hvis det skulle være gode penger i dette, kan det være at jeg registrerer et enmanns-foretak. For øyeblikket fortsetter jeg og være bare lille meg.

Planen er jo også å få erstattet kameraet etterhvert, siden det desidert er det svakeste leddet her borte. Eventuelt, bortsett fra meg. Jeg tenkte litt på et Canon XH-A1, men det er foreløpig alt for dyrt for meg. Skal jeg bite i det sure eplet, og kjøpe et billigere kamera til og begynne med, eller bite i det enda surere eplet, og vente og spare? Eller, er dette et dårlig valg? Noen anbefalinger?

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •