jeg har tenkt det samme,
skal bli interesant å høre hva folk har å si.
Har kanskje tenkt og søke meg inn på NISS til neste år...på TV og film linja....
Er det noen her som har gådt der eller kjener noen som har gåt der og dermed kan si noe om hva de syntes om den linja??
Setter stor pris på konkrete svar(altså mer en bare, DET var DØDSFETT......)
et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!
jeg har tenkt det samme,
skal bli interesant å høre hva folk har å si.
Jeg har gått der og syntes det var en god utdanning som det var verdt å bruke to år på. Skolen har bra utstyr og en veldig praktisk tilnærming til det å lage film og TV, så man får mye erfaring. Det første året får man prøvd seg som regissør, fotograf, klipper og produksjonsleder, som går på omgang mellom de man er på gruppe med. Andre året fordyper man seg i en av disse fagfunksjonene.
Er nok lettere for meg å hjelpe deg om du har noen konkrete spørsmål.
Dessuten var det DØDSFETT! :wink:
hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg
Her har du en liste med konkrete spørsmål....
Tak for svar....
Hvilket type produksjoner utfører man? Reportasjer, kortfilmer, dokumentarer osv..... Legger man hovedvekt på fiksjon eller faksjon?
Hvor store er produksjonene? Er de i samarbeid med de andre studiene på NISS? som lyd, fx, sminke og skuespillere.
Er produksjonene rette mot næringslivet? Jobber man med prosjekter i samarbeid med prod selskaper ol.
Får du kontakter og eller kariæremuligheter i bransjen etter studiet?
Hvordan er fordelingen av teoretisk og parktisk arbeid? hva inneholder det teoretiske stoffet i hovedsak? Hvilket bøker bruker man til pensum?
Hvilket formater skyter man på? DVCAM, diggi beta, 16mm??
ca hvilket utstyr bruker man, kamera, lyd, lys og klipp.++
Vet det er mange spørsmål, men setter pris på alle svar av disse spørsmålene.....
PS: hvilken fordypning tok du andre året??
et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!
Hvilket type produksjoner utfører man? Reportasjer, kortfilmer, dokumentarer osv..... Legger man hovedvekt på fiksjon eller faksjon?
Både fiksjon, reportasjer, dokumentarfilm, flerkamera (studio) og reklamefilm som man lager i grupper på 4 personer.
Men da jeg gikk der var det nok mest fokus på fiksjon, iallfall det første året. Hvis man f.eks går på dokumentarregilinja det andre året så er det jo bare dokumentarfilm og det motsatte for fiksjonsregilinja.
Da jeg gikk første året var jeg med på å lage 8 små kortfilmer, en større kortfilm, en reportasje, en dokumentar, en reklame og en større kortfilm som var eksamensfilmen.
I tillegg måtte alle studentene lage en årsoppgave (dokumentarfilm el. fiksjon) som man alene er ansvarlig for å gjennomføre og organisere.
Jeg må ta forbehold om at dette er to år siden så det er ikke sikkert alt fungerer på samme måte nå.
Hvor store er produksjonene? Er de i samarbeid med de andre studiene på NISS? som lyd, fx, sminke og skuespillere.
Varierer fra ganske små (bare gruppa på fire, pluss eventuelle skuespillere man skaffer selv) til mer organiserte der man samarbeider med lydlinja, skuespillerlinja, sminke osv. Generellt er det mer samarbeid mellom linjene på andre året enn første året.
Er produksjonene rette mot næringslivet? Jobber man med prosjekter i samarbeid med prod selskaper ol.
Nei. Ihvertfall ikke da jeg gikk der. Man har mange forelesere ute fra bransjen, men ikke prosjekter direkte i samarbeid med bransjen.
Hvordan er fordelingen av teoretisk og parktisk arbeid? hva inneholder det teoretiske stoffet i hovedsak? Hvilket bøker bruker man til pensum?
Det er mye praktisk arbeid, men også en del teoretisk med forelesere. F.eks filmhistorie, audiovisuell teknikk. Det var nok mer praksis enn teori totalt sett.
Husker ikke alle bøkene vi hadde til pensum, men noen av de vi hadde på første året var: Film Art, Making Movies Work, The Five C's of Cinematography, Videologi, Audio-Vision, Klipp til..., Å skrive for film, TV-Journalistik, pluss et par stykker til.
På andre året hadde vi The Screenwriter's Workbook, Film Directing-Shot by Shot, Alternative Scriptwriting, The Televison Genre Book pluss et par stykker til på fellespensumet pluss at det er en del bøker direkte tilknyttet hvilken linje man går på.
Hvilket formater skyter man på? DVCAM, diggi beta, 16mm??
DVCAM (I hovedsak på Sony DSR-300 om jeg ikke husker feil). Men andre året skyter man også en film på S-16mm.
ca hvilket utstyr bruker man, kamera, lyd, lys og klipp.++
Final Cut Pro (var også en del maskiner med AVID), DAT-opptakere til lyd, Sony DSR-300, PD-150 kameraer, Lysutstyr var sett på 3stk. 800W lamper med diverse filtere (tror også det var sett med 600W)
Igjen så må jeg ta forbehold om at ting kan være forandret og nytt utstyr kan være kjøpt inn osv. Mener det er noen andre her på forumet som går på NISS nå som sikkert også kan være til hjelp. :wink:
hy pay a dollar for a bookmark? Why not use the dollar for a bookmark? - Steven Spielberg
TUSEN GJERTELIG TAK!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Skall nok søke tenker jeg...det skader jo uanset ikke hvis jeg mot formodning skulle ombestemme meg.
Lurer bare lit på det nagående hvordan man har mulighet til jobb i bransjen etter man er ferdig der...har du fåt noe bra jobb eller trenger man mere studie som lillehamer eller utlandet tror du??
Hvilket krav stilte de foresten til opptak...forventer de en STOR portofolie??
Jeg har jobbet i bransjen etter NISS selv om jeg ikke gjør det akkurat nå. Det var ikke noe problem for meg å få jobb da og tror ikke det er det nå heller. Det avhenger kanskje litt av hvilken linje man går på andre året også. Jeg gikk på redigering, men hvis man går på fiksjonsregi kan man ikke akkurat regne med å få jobb som regissør etter man er ferdig utdannet, da er man nok mer avhengig av å sette igang et prosjekt selv eller ta en eller annen assistentjobb som ikke nødvendigvis er knyttet til regi.Opprinnelig postet av darkhead
Det typiske er vel at man starter i en assistentjobb til å begynne med og så får man sjangsen til å vise hva man duger til etterhvert. Dette tror jeg nok gjelder selv om man går på Lillehammer etterpå. Man har sikkert lettere for å få jobb da siden skolen er så anerkjent, men man må nok likevel jobbe seg nedenfra og opp vil jeg tro.
Jeg vet både om folk som har gått på Lillehammer og kjente filmskoler i utlandet, men som likevel har måttet jobbe en god stund som produksjonsassistenter/klippeassistenter før de har fått sjangsen til noe bedre.
Det er nok sånn at utdannelse alene ikke er nok til å få en bra jobb i bransjen, men du lærer selvfølgelig masse av det og det er nok lettere å få et bein innenfor som assistent eller noe når du har utdannelse, men når du først er innenfor gjelder det å prestere når muligheten byr seg hvis man skal ha sjangsen på å få en bedre jobb etterhvert.
Angående opptakskrav på NISS så mener jeg å huske at det bestod av en del spørreskjemaer og en opptaksprøve (kortfilmmanus el. novelle eller noe) pluss at man måtte ha noe grunnleggende kunnskap om film fra før av. Du kan sikkert finne mer info om det på nettsiden deres.
Jeg har og tenkt å Søke på NISS mediaGymnas..
Opptakskravet var 10 år Grunn skole ikkje noe mer....
VR-V1E HDV
HDVlight
Røde NTG2 (Boom og Dead cat)
Vet, mangler et par fag fra vk2 så det er nesten den eneste filmstudien jeg kan ta til neste år![]()
Bokmerker