Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 25

Tråd: Rulletekst

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

Standard Rulletekst

Hei!

Som sagt jobber jeg med en film - "Røykridderne" og jeg lurte på hva som er rekkefølgen på en rulletekst, hva er viktigst å ha med og den slags?

Takk!
    he Lord is My Strength

"When you can't cloth in the skin of the lion, put on that of the fox" Guy Williams, Zorro.

"It's not who I am underneath, it's what I do that defines me..."

"All for one, and one for all!"

Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Standard Rulletekst

Bare pass på at ikke rulleteksten blir for lang! Kan ikke tenke meg noe mer uinteressant enn lange uviktige rulletekser :roll: Har du ikke noen sminkør i filmen din, så drit i å sette deg selv som det på rulleteksten bare for å få navnet ditt flere ganger.
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    49

Standard Rulletekst

Ja, det kommer ann på om det er flere personer som utfører flere oppgaver. Du kan enten kreditere alle for hver enkelt oppgave, eller så kan du bare sette alle under "Takk til". Hvis du har gjort mesteparten, så setter du enkelt; "En film av..."!
    Har du laget filmen enda? :?
    Det er ikke nødvendig å tenke på rulleteksten før du i det hele tatt har begynt å filme! :wink:
    ight, camera, action!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Buskerud/Hole/Røyse
    Svar
    280

Standard Rulletekst

Nei, jeg har ikke laget filmen ennå... jeg er faktisk bare mitt i det tekniske manuset ops:

Men, siden jeg har så lyst til å lage den beste filmen jeg noen gang har laget, så vil jeg få til alt bra... inkludert rulleteksten!

Og så lurte jeg på om jeg setter statister på takke listen, eller i en egen gruppe :?:
    he Lord is My Strength

"When you can't cloth in the skin of the lion, put on that of the fox" Guy Williams, Zorro.

"It's not who I am underneath, it's what I do that defines me..."

"All for one, and one for all!"

Cadet 2
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Åfjord
    Svar
    4

Standard Rulletekst

Ja, de må være med! Ingenting er bedre enn "Sjåfør 4: Ola Nordmann" og "Politimann 9: Kari Nordmann" Hehe...:P

Nei, har du mange statister, trenger de ikke være med. Men jeg så en Vulkan-film, der ALLE statistene var nevnt. 10-15 min med rulletekst!
    illy Corgan: "Billy Corgan, 'Smashing Pumpkins'."

Homer Simpson: "Homer Simpson, smiling politely."

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    30

Standard Rulletekst

Rulletekster er egentlig ment for bransjen og ikke publikum. Derfor står alle som er på settet, hva de har gjort osv. som en slags referanse.

Da kan andre produksjonsselskaper se gjennom i ettertid og finne f.eks. kameramannen de synest gjorde en god jobb og bruke i sin egen produksjon (også en av grunnene til at noen rulletekster ruller så fort at man ikke har sjangs til å lese dem om man ikke tar dem opp og ser gjennom i slowmotion).

Derfor er rulletekster prinsippielt en referansetekst altså, med hvem gjorde hva og navnet på vedkommende. Rekkefølgen er av mindre betydninger, men det går litt på "rang" og ansinitet :wink: Noen skuespillere krever å få navnet sitt først, mens i andre tilfeller krever produsenten det osv.
    enneth Chr. Nilsen
    Optisoft.no[/url]

Ensign
    Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    30

Standard Rulletekst

Rulletekster er egentlig ment for bransjen og ikke publikum. Derfor står alle som er på settet, hva de har gjort osv. som en slags referanse.

Da kan andre produksjonsselskaper se gjennom i ettertid og finne f.eks. kameramannen de synest gjorde en god jobb og bruke i sin egen produksjon (også en av grunnene til at noen rulletekster ruller så fort at man ikke har sjangs til å lese dem om man ikke tar dem opp og ser gjennom i slowmotion).

Derfor er rulletekster prinsippielt en referansetekst altså, med hvem gjorde hva og navnet på vedkommende. Rekkefølgen er av mindre betydninger, men det går litt på "rang" og ansinitet :wink: Noen skuespillere krever å få navnet sitt først, mens i andre tilfeller krever produsenten det osv.
    enneth Chr. Nilsen
    Optisoft.no[/url]

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Rulletekst

Sitat Opprinnelig postet av Optisoft

For noe pølsevev. Rulleteksten er der for hvem enn som er interessert, og det er en selvfølge at folk som har jobbet på produksjonen får navnet sitt knyttet til den.

Jeg studerer ofte rulleteksten fordi jeg f.eks. kan være interessert i navnet på skuespilleren som spilte den birollen, hvilket band som spilte en låt på soundtracket, eller hvem som er kostymedesigner (kul genser).

Det har ikke noe med referanser for andre produksjonsselskapet eller noe innad i bransjen-opplegg, men bare sunn fornuft og credit where credit is due.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Standard Rulletekst

Sitat Opprinnelig postet av Optisoft

For noe pølsevev. Rulleteksten er der for hvem enn som er interessert, og det er en selvfølge at folk som har jobbet på produksjonen får navnet sitt knyttet til den.

Jeg studerer ofte rulleteksten fordi jeg f.eks. kan være interessert i navnet på skuespilleren som spilte den birollen, hvilket band som spilte en låt på soundtracket, eller hvem som er kostymedesigner (kul genser).

Det har ikke noe med referanser for andre produksjonsselskapet eller noe innad i bransjen-opplegg, men bare sunn fornuft og credit where credit is due.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

Standard Rulletekst

Rulletekster er egentlig ment for bransjen og ikke publikum
    Haha. Jamm\en bra, att dem da tar det med i ale filmer ale barne-dvd*s osv osv. siden de ike je er ment for dem!!!!!!

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •