Viser resultater 1 til 5 av 5
    Cadet 1
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    2

Standard Salg av egenprodusert film

Jeg jobber for tiden med en sykkelfilm som jeg skal gi ut på DVD og selge fra 3-4 sportsbutikker i Hønefoss, Elverum og Lillehammer området. Alt fra musikkrettigheter til trykking av DVD er på plass.

Det jeg lurer på er hvordan skal jeg gå frem for at salget skal være 100% lovlig? Jeg har funnet ut at siden den totale omsetningen vil bli maks 20 000 kroner er jeg ikke momspliktig, men hva med skatt? Siden dette er et enkeltmannsforetak på hobbybasis har jeg forstått det slik at jeg ikke trenger å registrere meg i noe foretaksregister.

Spørsmålet blir derfor; må jeg søke om løyve for salg av denne filmen, og må jeg betale skatt av inntektene? Hvordan skal jeg gå frem for å få dette i orden?

Håper det er noen her som vet noe om dette, og kan gi meg noen tips om hvordan jeg skal gå frem. Som nevnt er det veldig viktig at salget blir 100% lovlig.
    anon MVX 460
    Final Cut Express HD 3.5
    MacBook

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Du må få filmen din gjennom Medietilsynet. Du skal betale en litt til dem også. Ikke vær bekjymret for registrering av eget firma. Koster ikke mye. Ta en titt på www.brreg.no. Og for å si det enkelt så er det en del fordel i det å være i momsregistre også. For de butikkene som skal selge filmen din er det også en fordel dersom du er et firma. Revisoren stiller alltid spørsmål når det gjelder utbetaling til privatpersjon.

Hva regnes som hobby inntekt avgjøres av saksbehandleren hos ligningskontoret. Så uansett hva vi råder deg eller hva vi mener så er det lurt å snakke med ligningskontoret ditt der du bor og avklare hva du skal gjøre. De er ikke blodtørstige og du skal oppleve at de faktisk kan hjelpe deg med råd og veiledning.

Lykke til med business!

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    518

for å selge de dvd'ene uten å måtte betale skat, må du søke hos politiet

THX
    THX er offline
    Commodore THX sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,301

Om du har enkeltmannsforetak så kan du bruke pengene på utstyr så lenge det er rellevant for firmaet ditt. Da slipper du skatt tydligvis. Ikke 100% sikker ennå, driver å undersøker dette for tiden. Gamlingen er skatteman så skal få noen svar av han i nærmeste fremtid.
    Why build one when you can have two at twice the price?

BERGEN

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Driver du firma da må du føre regnskap. Regnskapet i grove trekk fungerer slik at du har inntekter og utgifter som skal balanseres mot hverandre. Det som er igjen danner grunnlaget til skatt, men det beløpet som føres inn i selvangivelsen din kan videre reduseres med de fradragspostene som er i selvangivelse.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •