Viser resultater 1 til 9 av 9
    Ensign
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    20

Standard Sette opp musical

Får idèer om natta. Dette er veldig plagsomt for vennenne mine ;D For idèene involverer som regel dem =P
    Uansett Denne idèen tar vel kaka...
    Nå har jeg nemmelig fått for meg at jeg skal sette opp en musical.
    Det kommer til å være produsert av ungdom og handle om ungdom.
    Problemet med dette er: Jeg har null penger og null peiling på hvor jeg skal begynne...

Kan jeg bare stikke bort til teateret og spørre om å få leie en scene?
    Har nemmelig hørt at man kan søke om en form for kulturbiddrag eller noe sånt så penger er vel ikke det største problemet.
    Er det så enkelt at hvem som helst kan spørre om sånt?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: Sette opp musical

Hvis du snur på flisa, ville du gitt en tilfeldig ungdom en scene til et stykke som ikke finnes ennå?
    Jeg tror du må sette deg i tenkeboksen og i alle fall få skrevet en synopsis på hva du vil skal foregå i stykket før du tar kontakt med teateret. Jo bedre og interessant historien er, vil du nok kanskje også øke sjansene for å få en større scene.

Ensign
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    20

Historien er klar den ;D

Skrev den i natt Er merkelig nok da det fungerer å skrive..

Skal selvførgelig lage en litt mer nøyaktig plan.. Det skjer i morgen :P

Har til og med tatt kontakt med folk i dansemiljøet som har takket ja til å lage koreografien

Har sjekket med det om pengene og tror det skal gå ganske bra..

Hva tror du videre?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Kjør på! Ikke mist troen på prosjektet, og få gjerne med deg flere som kan bidra på tekst og låtskriving.

Ensign
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    20

allerede gjort ;D

gjør ferdig selve skuespillet/handlingen denne uka tenker jeg også tar vi sangene etter det igjen..

Er kjent for å gjennomføre det jeg begynner på så dette går nok fint

Nå ble jeg veldig selvsikker :P

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Det er også viktig å tenke på alt som foregår rundt musikalen. Da jeg gikk på videregående satte vi opp musikaler hvert eneste år, og det er faktisk en del ting som trengs å gjøres utenom. Du kan ta kontakt med lokale aviser og slikt for å få litt oppmerksomhet (lokalaviser elsker når de yngre generasjonene tar initiativ til noe), du kan filme stykket og senere selge det på DVD (svært populært på skolen) og selvfølgelig kan du spille inn CD. Det gjorde vi også. Du kan søke etter støtte flere steder. Enkelte trykkerier kan sikkert gi deg støtte med plakater, osv. Gjelder å tenke litt sånn også - eller få noen andre involverte til å gjøre det - slik at du gjerne kan sette opp en forestilling i fremtiden også.

Det er også viktig at manuset ditt er så godt som du klarer å få det. Dersom du er litt i tvil om noe passer inn, så tenk deg om flere ganger. Andre krav er jo at sangene er fengene, og gjerne morsomme dersom ungdom er målgruppen. Det er ikke det at jeg ikke tror at du kan få til noe bra med mindre jeg nevner dette her, men jeg syntes at å skrive en hel/halv musikal på en natt kanskje ble litt for lett. Om noen går på musikal, så forventer de å få noe skikkelig ut av det. Spesielt ungdom mener nok at de har bedre ting å gjøre på enn å møte opp på slikt. Foreldre er der nok, men du skrev jo fra ungdom til ungdom. Har selv sett musikalen til Queen (We will rock you) i London, og det var strålende saker. Der var historien overdrevet og morsom, med strålende sanger og vitser som satt. Får du til noe slikt så kan du tenke stort.

Men søk litt rundt på internett om musikaler, du. Så får du nok litt informasjon. Se også amatørteater. Det er ganske likt, uten sangene. Du kan jo prøve å få spille i gymsaler foran skoler, og slike ting.

Ensign
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    20

Har ikke sagt at jeg er ferdig med manuset :
    Har bare skjelettet :P Har avtalt å sette meg ned med noen i morgen og skrive det ned, bearbeide osv.

Takk for gode idèer angående publisitet.. Hadde tenkt på noe av det, men plakatene var en god idè
    Drammen tidene lager mer en gjerne oppstyr når de yngre tar tak i kulturlivet så skal nok snakke med en del folk der..

Må nok få deg til å lese den ene linjen i første post en gang til:
    Det kommer til å være produsert av ungdom og handle om ungdom.

Det kommer til å være beregnet både for ungdom og for de voksne.

Har vært i london og sett "we will rock you" selv Utrolig bra, men blir nok litt vanskelig å toppe låtene til queen :-\

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Ja, jeg leste at det var fra ungdom om ungdom, men fant ikke ut hvorfor noen voksne ville se noe slikt på eget initiativ. Om vi skal være litt realistiske, så blir det kanskje mest slekt. Voksne kulturkjemper går på Ibsen og Fosse. Men dersom du får tak i en instruktør som ikke er ungdom, men erfaren, så ville jeg ha sett mellom fingrene akkurat der. Med mindre du har tenkt å være instruktør selv. Men uansett, lykke til.

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Et skudd i blinde kanskje - men du kunne tatt kontakt med lærerne på skuespillerteknikk på Danvik FHS og hørt om de kanskje kunne bidratt med elever som kunne tenke seg å delta i oppsetningen. Det ville vært skammelig god praksis for elevene, og sikkert veldig morro for dem alle og enhver.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •