Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Cadet 2
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    5

Standard Skal gå på Danvik, noen som har gått der?

Hei, jeg har fått plass på Tv-produksjons linjen på Danvik Folkehøgskole, også lurer jeg på om noen har gått der?
    Det jeg tenkte på var om det er verdt å være der et år? Jeg har blitt litt i tvil, for fikk hefte om at det er skole fra kvart på 8 til kvart på 4 bl.a.

Jeg er veldig interessert i det å lage film, og det og både være foran og bak kamera, er det da noe for meg og gå tv-produksjon da?

Og hva gjør man egentlig på den linjen? hadde blitt kjempeglad om noen kunne skrivd litt om skolen! på forhånd takk!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Heisann, har selv vært elev og påfølgende år, også jobbet der.

Jeg gikk filmlinja, og angrer bittert, for min del var det mest interessant med TV-produskjon i og med at det er noe jeg har jobbet med før Danvik, og mer eller mindre etter Danvik. I linja TV-produksjon går det kort og godt ut på å lage ting som brukes på TV, logisk nok. Alt fra reportasje og dokumentar til flerkameraproduksjon i studio. Utover dette er det også klasseturer til fjern og nær etter hvordan ting legger seg (f.eks. det året jeg gikk der som elev jobbet TV-elevene som prod. ass. på 100-års markeringen som var en direktesendt begivenhet på TV2 - og året jeg jobbet der var vi med i kulissene til TV2s direktesendte valgsending i Nydalen Studios), som f.eks. å være prøvekaniner i nye gameshow som Alle mot En som vi var med på før det gikk på lufta, bare for å nevne noe.

Filmlinja er jeg rimelig sikker på har utviklet seg mye siden jeg gikk og jobbet på Danvik. Det året jeg gikk der var det mye fokus på forarbeid og manusutvikling. Året jeg jobbet der var det kommet en ny lærer, så da ble det mer fokus på produksjon også. Det hentes inn eksterne foredragsholdere som lærere eller elever fra Lillehammer, og broremann Von Trier var innom en tur også. Så det skjer veldig mye spennende - men alt blir etter hva du gjør det til selv. Det er folkehøgskole, ingen barnehage med opplagte aktiviteter.

Byens umiddelbare nærhet er jo et supert tilbud mtp. bowling, go-kart, kino (!!!), buss og tog-forbindelse med omkring 40min til Oslo. Og om du er av det slaget at du river i en pils, er det da flere tilbud å velge i.

Om det er film du brenner for, slå på tråden og snakk med Marie Wiland og Torstein Nilsen om å holde deg i eventuell venteliste slik at om du skulle finne på å ombestemme deg i løpet av de første dagene eller ukene, kan du bytte fra TV-linja til filmlinja. Du vil helt klart få muligheten til å stå både forran og bak kamera i begge linjer, men det kunstneriske aspektet ved å lage visuelle medier er helt klart i filmlinja, og du får mye større spillerom - kun din og dine medelevers fantasi, ferdigheter og eventuelt egen økonomi setter grenser for hva dere kan lage og gjøre.

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Skolen ligger nesten i sentrum av Strømsø i Drammen. Så det tar noen få minutter å gå. Utebassengene i Drammen ligger nesten på skolen. Så tilbud er det nok av.
    Mange jeg kjenner er delt i meningene av skolen(er selv fra Drammen).

Cadet 2
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    5

Takk for svar!

Det jeg også lurte på, er dagene lange og kjedelige, eller korte og morsomme? jeg har ikke så lyst på et år med pugging, siden jeg akkurat er ferdig med videregående skole:P
    Og hva gjør du på kveldene når det ikke er skole?
    Siste spørsmål;P : Hvor ofte har du mulighet til å dra hjem i 2-3 dager?

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Skoledagene kan være litt lange når det er mye teori. Det varierer i mengde og fra år til år hva man går gjennom, spesielt mtp. hvilke eksterne foredragsholdere de henter inn. Noen er flinke og får det til å være morsomt å lære, andre er rett ut tørre - men man lærer likevel ganske mye som man kan ta med seg videre.

Dagene blir morsommere når man har mye praksis. Praksis og teori går om hverandre i perioder. Pugging skal du ikke tenke på. Det er ingen prøver, eksamener eller noe sånt der du må prestere noe teoretisk, utenom når dere lager ting - med det formål om at du skal lære, og ha det morsomt mens du lærer. Alle er på hvert sitt nivå - noen har kanskje aldri en gang sett et studiokamera e.l. og kaster seg over det og blir i løpet av året steingode på foto i flerkameraproduksjon, mens andre er der "for å ha det gøy" eller "for å få et friår".

Noen ganger er det aktiviteter i regi av skolen, f.eks. skole/klassetur, underholdningskvelder etc.. Men stort sett skjer det ingenting med mindre du tar tak selv og drar med deg andre, eller blir dratt med på noe. Gymsalen er attraktiv for ballsport ,aerobik etc.. I tillegg har skolen egen svømmehall og rom for styrketrening.

Ellers er det som nevnt gode tilbud med kino, teater, bowling, go-kart mm.. på kveldstid om du vil ta en tur utenfor skolebygningene.

Å dra hjem 2-3 dager regnes som fravær, med mindre det er gyldig fravær som f.eks. begravelse, alvorlig sykdom e.l. For å få skoleåret godkjent kan du ikke ha mer enn 10% fravær. Dersom fraværet overstiger dette vil ikke skoleåret bli godkjent, og eventuelt stipend blir omgjort til lån. Men dette kan du ta en prat med Liv om, evt. Marie. Slå på tråden, så møter du flotte, hyggelige Thale som sitter i resepsjonen, som setter deg over til Liv, som er internatleder eller Marie som er inspektør.

Cadet 2
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    5

Høres fint ut! Regnes det som fravær hvis jeg drar hjem Fredag kveld og kommer tilbake søndag også? (altså, av de helgene da det ikke er undernisning)

Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Nei. Når det ikke skjer ting i skolens regi kalles det gjerne "frihelg". Er lørdagsundervisning, vel og merke, to-tre helger i mnd.

Lieutenant Commander Mario sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rakkestad
    Svar
    194

Jeg gikk på TV-linja skoleåret 06/07. Veldig fin skole, FLINKE lærere og trevlig miljø. De går veldig etter sitt motto p åhvordan elevene ska ha det: "vi er en skole med frihet, men med noen faste rammer"

Lurer du på noe, så bare spør. Kan hende jeg kommer tilbake og skriver mer om hvor flott det skoleåret var, men da må jeg ha bedre tid enn nå. Hehe.

Danvik og TV-linja har i hvertfall gitt meg en inngang til media/TV verden..

PS, olahaldor: Gokartbanen ved bowlingen er lagt ned.
    Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.

Hjemmeside: http://ostbymedia.no/

Cadet 3
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Lillehammer
    Svar
    6

Kan anbefale Danvik Folkehøgskolen og TV--linja hvis du senere ønsker å jobbe med tv, eller utdanne deg videre innen tv i Norge.
    ennlig hilsen
    Vegar Mikalsen

Fjernsynsregi - Høgskolen i Lillehammer

Cadet 2
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    5

hvordan fungerer det med at skolen er kristen da? jeg er ikke mer kristen enn at jeg er døpt i kirka, hatt konfirmasjon der, og er der en gang i året (julaften) ;P
    MÅ man være med på kristen samling om morgenen eller noe sånt? eller er det valgfritt?

Også lurer jeg på studieturer, jeg har lyst til å dra til Hollywood, er det en bra tur? og hva opplever du på turen?

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •