Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Skoleoppgave

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Heime, Valdres, Oppland, Norge
    Svar
    92

Standard Skoleoppgave

Har en oppgave på skolen, der vi skal skrive om drømmeyrket mitt...
    og siden jeg vil bli regisør, og har et par spørsmål jeg ikke har funnet svar på, så spør jeg her.

1. Utdanning: Må man ha en spessiel utdanning? isåfall hva slags?

2. Lønn: Hva får man sånn ca for å lage en norsk film, som blir populær?
    Eller en reklamefilm?

3. Personlige egenskaper: hva av personlige egenskaper burde man ha?
    Flink med folk? e.l

Håper dere kan svare på ivertfall noen av spørsmålene...
    på forhånd takk :wink:

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Standard Skoleoppgave

1. Nei, du må ikke ha en spesiell utdanning. Heller ei en spessiel en. Det vil såklart hjelpe betraktelig hvis du skal søke jobb som regissør, men skal du nå veien som regissør må du simpelthen regissere film fra bunden og oppover. Ellers er alle kurs, studier og skoler som har med regi og filmproduksjon absolutt å anbefale, bare det ikke er noe i Norge, siden alle norske filmskoler gjør hjernen din korrupt.

2. I Norge må du nok ta til takke med ære og berømmelse. Skal du bli regissør for pengenes skyld tror jeg ikke du burde tenke så mye på norsk film. Lite penger å hente her. Og det avhenger som regel ikke på om filmen blir populær, men om du er populær. I Hollywood er det vanlig med prosenter av fortjenesten, kinosalget, DVD, osv, men jeg vet ikke om det gjelder spesielt regissører, ettersom at det oftest er skuespillere som vil jobbe gratis for regissøren som får det. Da fordi regissøren ikke er populær og har fått et elendig budsjett til kultfilmen sin.

3. Som regissør bør du være sta, egoistisk og ha minst mulig sosiale evner. Det er også en fordel om du er så kunsterisk av deg at du kun ser for deg visjonen din og ingenting annet. Optimisme er også viktig. Aller viktigst er at du har en kreativ hjerne som vil få frem en visjon, og evnen til å få folket til å gjøre det du ber dem om. Utdannelsen innen militæret kan være en idé.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Skoleoppgave

Man trenger ingen formell utdannelse å lage, regissere suksess film, men det skader ikke å ha utdanning. Tvert imot. Det lønner seg å ha utdanning. Spesielt når vi snakker om norsk kinofilmer hvor man trenger statlig støtte osv.

Lønn er etter avtale med produsenten.

Egenskaper. Å kunne formidle budskap. Mere viktig å kunne kommunisere med folk enn å ha utrolig stor talent.... det er etter min mening. Store talenter som ikke kan formidle til stab hva de ønsker å ha lover lite bra resultat.

Fagmessig egenskap. Regi må "se" filmen før filmen ble skutt og produsert.

Commander Hakvaag sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    313

Standard Skoleoppgave

Hadde dette i 10enda..
    Send meg din mail adresse så sender jeg deg et world dokument der det du trnger står..
    jeg fik 6
    Jon-André Hakvåg
    Filmfotograf

Vimeo - YouTube - Twitter
    Canon EOS 7D
    Canon EF 28mm f/2.8

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    313

Standard Skoleoppgave

Sitat Opprinnelig postet av Jestorius
    Man trenger ingen formell utdannelse å lage, regissere suksess film, men det skader ikke å ha utdanning. Tvert imot. Det lønner seg å ha utdanning. Spesielt når vi snakker om norsk kinofilmer hvor man trenger statlig støtte osv.

Du trenger ingen utdanning for å bli Regissør!
    Og utdanning hjelper INGENTNG på CV'n. Det eneste positivt med utdanninga er at du lærer. Men vist du har gått på mange forskjellige filmskoler, så hjelper det ikke en DRIT på CV'n vist filmene du har laget er CRAP!
    Jeg kjenner filmfolk som ikke har noe utdanning, men har klart seg bedre en de fleste (faktisk bedre en noen med utdanning).
    Kjenner også filmfolk som har utdannet seg i Lillehammer, de er veldig gode, men har like mange jobber som de uten spessiel film utdanning.

Belive ME! Har snakkes face to face med en produsent fra 4 1/2.
    Jon-André Hakvåg
    Filmfotograf

Canon EOS 7D
    Canon EF 28mm f/2.8

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard Skoleoppgave

Man trenger ikke nødvendigvis utdannelse, men man trenger masse erfaring, og dette får man en del av i en utdannelse. Dessuten får man i en utdannelse ta del i andres erfaringer (fra lærerne) som man ellers måtte finne ut på egenhånd. Det kan ikke understrekes kraftig nok hvor mye praksis man trenger for å bli en fullblods regissør, og dette må gå over lengre tid, for det er grenser for hvor mye lærdom man faktisk tilegner seg i et gitt tidsrom. Man bør også ha en del teori til å underbygge praksisen. Som regissør må man ikke nødvendigvis kunne noe som helst teknisk, men da er man også helt avhengig av dyktige folk som vet hva de driver med, og skjønner hva regissøren snakker om. Det er veldig greit om regissøren vet hva teknikerne snakker om også, når de kommer til ham og forteller om diverse kompliksjoner de har støtt på i feks lyssetting, og at de må inngå et kompromiss. Det er sjelden at man har så hinsides budsjett at man kan få det akkurat slik det er oppe i hodet til regissøren, og det er da han må være klartenkt nok til å komme opp med alternativer hele veien som ikke fraviker for mye fra den opprinnelige visjonen.

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Skoleoppgave

Jeg understreker igjen at det lønner seg å ha utdannelse fra norsk eller andre anerkjent skole dersom du ønsker å ha finansiert filmen din med andres penger.

Produsenten du har snakket med jeg antar å være en av de mange som også står i kø for å få en del av "kaka" som serveres av staten. Staten er ikke villig til å putte inn penger masse penger dersom det ikke er en del av "kunnskapsløfte", støtter ikke norsk undervisning eller andre tiltak. Ja, det kan skje at du som detter inn fra gata får penger, men ingen kan påstå at folk uten utdannelse er førsteprioriterte når disse pengene deles ut.

Og bare en tanke til... norsk film og filmproduksjon er dårlig nok fra før for å påstå at folk trenger ingen utdannelse. Her må mye læres.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    313

Standard Skoleoppgave

Det jeg snakket om har ingenting med Kunskapsløftet og Norsk grunnskole å gjøre!

De beste regissørene er selvlærte. MEN har gått på skole for å lære det tekniske, å for å høre på andre sine erfaringer.
    Helt enig med det Wang sier. Man burde kunne om det tekniske, man må ikke, men du har en stor fordel vist du kan det.

Hvilken produsent vil ikke ha penger til å finansiere film?
    Staten gir ikke så mye penger til film som de burde. Det meste av pengene kommer fra Norsk Filmfond, vist ikke jeg tar helt feil. Men pengene de får kommer nokk antagelig fra staten... Dette vet jeg ingenting om, men det er bare anntagelser.

Folk uten utdannelse er kanskje ikke prioritert først, men de som vet hva de holder på med, og er naturtalenter tror jeg har større sjanse til å klare seg bra i filmbransjen en de med utdanning. Men det beste er vell om du har både tallent og utdanning :wink:

Men nu Fucker vi tråden til Eivind... Sorry :roll:
    Jon-André Hakvåg
    Filmfotograf

Canon EOS 7D
    Canon EF 28mm f/2.8

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Skoleoppgave

Sitat Opprinnelig postet av Hakvaag
    Det jeg snakket om har ingenting med Kunskapsløftet og Norsk grunnskole å gjøre!:
    Derfor brukte jeg oppførselstegn, "kunskapsløfte". Det er udiskuterbar at kunskapet rundt filmproduksjon må økes. Derfor får norsk kunst og film statlig støtte. Film er også kunst og norske filmskapere må få ha en sjanse å lære faget, og det koster mye penger.

De beste regissørene er selvlærte. MEN har gått på skole for å lære det tekniske, å for å høre på andre sine erfaringer.
    Jeg ville takke deg dersom du kunne liste opp en god del navn av eksisterende norske gode regisører uten utdannelse.

Hvilken produsent vil ikke ha penger til å finansiere film?
    Vanligvis er det slik at de som putter inn penger i filmproduksjon har førsteprioritering når det gjelder fordeling av inntekter pluss 20%. En produsent som vet han har et produkt som skal selge søker ikke. Han fikser finansiering og tjener penger.

Staten støtter både utdanning og produksjon med mye penger. Skolen du studerer i får nemlig også statlig støtte per elev og det er ikke småpenger de får. Staten skal sikker øke beløpet fremover i tid, men å forvente at Staten skal finansiere hobby-virksomhet er litt feil.

Ta utdanning, lær alt som er tilgjengelig og bli rebelst, banebrutende eller hva som helst type regissør og lag film som folk ønsker å se.

Jeg blir alltid litt irritert når folk mener at de kan det mye bedre enn de "faglærte". Norsk film generelt sett er ikke dårlig fordi de folka er dumme, miss-lærte, amatører osv... er dårlig fordi det er ikke så enkelt å lage god film. I Statene eller på verdensbasis lages film bøtteviss og det er bare en liten prosent som kommer opp på kino her. Vi kan være enige om at de er de "beste" filmene, forretningsmessig i hvertfall, og tross menes generelt sett ikke at alt som havner på kino er så bra. Det finnes mange dårlige Hollywood produserte filmer. Så det er ikke enkelt.

.................................................. ................

Tilbake til emne:

En regissør må også kunne "selge". Når regissøren er ferdig med filmen da må han være i stand til å "forsvare" de kunstneriske løsningene som ble brukt i filmen. Se hvordan de store regissørene selger sine produkter uten å komme opp med svada som man har hørt mye av fra før.

Kunst er vanskelig å selge. For å formulere annerledes, det er umulig å beregne hva kunst er verdt i penger. Derfor må en regissør være i stand til å kunne forklare hva som må letes etter i filmen. Det må også læres.

Samme måten må regissøren også kunne forklare karaktervalg, stemning osv til skuespillerne.

Største svada man kan høre er "nytenkning", " vær kreativ". Hvis det er det eneste du kan si som regissør da jeg som skuespiller får ingen anelse hva du ønsker å ha annerledes.

Men nu Fucker vi tråden til Eivind... Sorry :roll:
    bare en litt...

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Heime, Valdres, Oppland, Norge
    Svar
    92

Standard Skoleoppgave

Nå har jeg levert! Men tusen takk for hjelpen