Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Standard Spørsmål rundt bruk av klappere og begrep osv

Heisann,
    Har skaffet en billig enkel klapper til en produksjon jeg holder på med. Har forstått det sånn at de bruker denne formen i Hollywood: Scene 12 Shot A Take 2 eller som det blir skrevet på klapperen: 12a Take 2. Men så står det på klapperen min: Roll. Hva betyr det, hva skal stå her?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Kristiansund/Halsa
    Svar
    189

Litt off-topic. Hvor fikk du tak i klapperen? Jeg leter også etter en.
    anasonic AG-DVX100AE Sennheiser ME66

Mr. Pink: Why am I Mr. Pink?
    Joe: Because you're a faggot, alright?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Sitat Opprinnelig postet av pelsen
    Litt off-topic. Hvor fikk du tak i klapperen? Jeg leter også etter en.
    http://www.bhphotovideo.com/c/produc...roduction.html

Denne her.. Ikke noe spesielt bra eller solid, den funker greit.

Admiral Chandler sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Kongsberg
    Svar
    255

"Roll" er, så vidt jeg vet, hvilken filmrull som blir benyttet.
    Ms Chanandeler Bong?

"Anything one man can imagine
    other men can make real."
    - Jules Verne

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Sitat Opprinnelig postet av Chandler
    "Roll" er, så vidt jeg vet, hvilken filmrull som blir benyttet.
    Hm.. Vi bruker jo tape da, skriver vi liksom bare hvilken tape vi bruker da? Tape 1, tape 2 osv?

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Kan jo skrive tape 1, 2 osv. Men da er det jo mye enklere å merkere det du spiller inn med et nummer, slik at filene på maskinen heter det. Clapperen brukes vel stort sett til å synkronisere lyden, og jeg har lest at det er vanlig å ha en som noterer ned hvilke takes og shots som er bra, så det blir enklere for klipperen i redigeringsprosessen.
    Men tar du opp på DV, bruker kamera som lydopptaker og kun skyter med 1 kamera, ser jeg ikke store vitsen i å bruke clapper.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Sitat Opprinnelig postet av vokteren
    Kan jo skrive tape 1, 2 osv. Men da er det jo mye enklere å merkere det du spiller inn med et nummer, slik at filene på maskinen heter det. Clapperen brukes vel stort sett til å synkronisere lyden, og jeg har lest at det er vanlig å ha en som noterer ned hvilke takes og shots som er bra, så det blir enklere for klipperen i redigeringsprosessen.
    Men tar du opp på DV, bruker kamera som lydopptaker og kun skyter med 1 kamera, ser jeg ikke store vitsen i å bruke clapper.
    Vi skyter med 2 kameraer og bruker ekstern lydopptaker for det meste Ja, altså at man skriver Roll 1 og 2.. Det var det du mente sant?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    stavanger
    Svar
    176

Hvis dere skal bruke klapper, og har lyst til å gjøre det korrekt, så får dere her en enkel innføring i det:

jeg vet ikke hvordan man gjør i hollywood, men jeg går utifra de gjør det på samme måte som oss her i europa, og måten man skriver det på er:

scene/instilling/take

scenenummeret skifter jo efter hvilken scene det er, sier seg jo litt selv.

men instilling, kjører kronologisk gjennom alle opptagelsene. det vil si at for hver gang du skifter kamera instilling, altså flytter kamera, skifter optikk, eller evt at kamera står stille men skuespilleren spiller noe nytt, så skal min skifte innstillings nummer. og som sagt kjører det kronologisk, så man begynner på 1, og så bare teller oppover for hver gang man skifter.(man begynner aldri på nytt på innstilling under samme film, selv ikke under scene skift)

take sier jo også sig selv, bare at dette skriver med romertall.

og når man leser opp klapperen er det på denne måten:
    (i dette eks. forestiller vi oss at vi filmer scene 12, innstilling 3, take 4)

tolv, tre, fjerde.

så enkelt er det.

så har man også hele rutinen med kamera osv. det er litt forskjellig hvordan folk gjør det, men vanligvis er det sånn her:

innspillningsleder(regissør assistent) annonserer "klar til opptakelse", sier til folk "stille på sett" hvis de ikke ble stille etter klar til opptakelse , kjør lyd, kjør kamera.

så sier lydmannen lyd kjører når den opptar lyd, og fotografen kamera kjører når kameraet opptar, innspillningsleder sier annonser, og klapperen annonserer tolv, tre, fjerde.

han venter så på at kameramannen sier klapp(fordi man kan ikke alltid frame både tekst og klappen samtidig, så han skal først klappe når fotografen har framet klappen og sagt klapp), og klapper og kommer seg så fort ut av frame som mulig.

og så kan endelig regissøren si værsegod!

det høres sånn her ut:

innsp: klar til opptakelse! kjør lyd, kjør kamera!

lyd: lyd kjører!

foto: kamera kjører!

innsp: annonser!

klapper: fem, ni, syvende!

foto: klapp!

(det blir klappet)

regissør: værsegod(eller action hvis man liker hollywood måten)

litt andre småting man gjør med klappet er:

etterklapp: hvis man glemmer og klappe før, så roper man etterklapp når regissøren har sagt takk, og før kamera slukker. man holder så klappen opp ned og klapper.

uten lyd: holde hånden sånn at man ikke kan klappe. så kan klipperen lett se at det ikke er klappet og derfor ingen lyd med.
    på noen klapperboard står det MOS helt nederst. den kan man også lage en ring rundt. det står for: Mit Ohne Sound. og er tysk for "med uden lyd". don't ask me why!

du kan også lage etterklapp uten lyd. men det kan dere vel gjette dere til hvordan man gjør.

og ja, roll er bare hvilket bånd man bruker. 1, 2, 3 osv. det skal skiftes hver gang man skifter bånd selvfølgelig! og hvis dere bruker to kamera, så er eneste forskjellen at man skifter bånd samtidig på kameraene, og skriver 1a og 1b osv på båndene for å skille de.

håper det hjalp!

andre spørsmål, spør endelig
    etter run through the jungle

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Svar
    219

Tusen takk for en nydelig forklaring om bruk av klapperen! Veldig nyttig! Du ser ut til å ha mye erfaring.. så jeg spør deg om en ting til. På skikkelige klappere så vises tidskoden. Hvordan synkroniseres tidskoden med kameraenes tidskoder?

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    stavanger
    Svar
    176

jeg har faktisk aldri brukt en sånn klapper, men jeg går utifra de bare gjør det på samme måte som man sync'er opp kamera , flere kamera og lyd-opptaker(DAT, harddisk). man kan enten gjøre det direkte immellom dem med et BNC kabel. og så har de en inngang som tar imot tidskode og en utgang som sender den videre. setter den inn, sjekker at de er i sync, og tar den ut. så kjører de av seg selv. så skal man bare sjekke de noen ganger i løpet av dagen.

du kan også gjøre det med en liten boks, husker ikke hva den heter, som du tar tidskoden opp med fra et kamera, og så går over til lyd, kamera etc og sender den videre. den er rimelig grei.

de gjør sikkert noe i den duren.

det skal også siges at jeg klippet noe en gang hvor de hadde sånn. og tidskoden var helt feil. det var totalt ubrukelig når de ikke sjekket at den kjørte i sync :/

og det er kun de skikkelig store som bruker sånn. så ta det med ro. det er helt vanlig å bruke de vanlige man skriver med tusj på
    etter run through the jungle

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •