Bra, selvfølgelig! Er i mot piratkopiering av musikk (og programvare for den slags skyld). Skjønner ikke hvorfor noen vil eie musikk uten å ha det originale CD-coveret, bookleten osv...
Etter press fra filmindustrien har Suprnova.org og torrentbits.org blitt lagt ned.
Dere kan lese mer om dette her: http://www.dagbladet.no/dinside/2004/12/20/418098.html
Hva syntes dere om dette? Bra eller dårlig?
ww.stg-studios.com :Stg Studios i detaljer...
Bra, selvfølgelig! Er i mot piratkopiering av musikk (og programvare for den slags skyld). Skjønner ikke hvorfor noen vil eie musikk uten å ha det originale CD-coveret, bookleten osv...
Er selvfølgelig kjipt. Greit å ha litt musikk på pc'en når man foreksempel sitter å leser på dette forumet her!
Også er det jo litt leit med tanke på alle som har kjøpt seg mp3 spiller :P
hehe
ttp://www.vwv.moo.no
Har mp3-spiller jeg! Men den bruker jeg til å spille av mine EGNE cd-plater som jeg har kopiert over!
Når det gjelder musikk mens man arbeider, så finnes det utallig mange GENIALT bra web-radioer der ute som er gratis!
Nå kommer vi tilbake til piratkopierings debatten igjen :wink:
Jeg har vært stor bruker av suprnova og syntes at det er kipt at det er lagt ned.
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor store filmselskaper gidder å PRØVE å stoppe piratkopiering (for det er helt umulig) de taper mange penger på å prøve å stoppe det og finne nye måter å sikre musikk-plater og dvd på.
(Det finnes alltid en eller anna nerd som greier å knekke krypteringa)
Jeg kan si at mange av filmene jeg har lastet ned, er filmer jeg ellers ikke ville ha sett ellers, men syntes jeg filmen var bra så kjøper jeg den på dvd.
Og prisene på dvder er alt for høye mener nu jeg.....normalpris på en dvd er rundt 200kr.
Når det koster under 10kr å lage dvden så kunne prisen være litt billigere!
(jada vet at filmselskapene må tjene på filmen, noe di som oftes gjør uansett hvis det er en bra film)
Penger er som oftest grunnen til at folk piratkopierer og laster ned.
Musikken jeg hører på er som oftest streamet (www.streamingsoundtracks.com) eller freewaremusikk "edgen" osv
så skal ikke si så mye om det.
Programmene jeg laster ned har jeg ikke råd til! (adobe premiere, 3ds max osv )
Og jeg mener ikke at jeg gjør noe galt, fordi jeg ikke tjener penger på det jeg gjør. (tjener man penger på det, BØR man kjøpe softwaren)
Mange mener at det er å stjele når man laster ned filmer, musikk og software. min mening er at du stjeler ikke, fordi eieren fortsatt har produktet sitt.
I Norge er det ikke ulovlig å laste ned....(DET ER DELINGEN SOM ER ULOVLIG)
Du har også lov til å laste ned en dvd og gi den til den nermeste familie.
(Du har ikke lov å selge dvden!)
min mening! :wink:
Gode poenger mott (og hyggelig å møte enda en norsk SST-lytter) selv om jeg ikke er enig i absolutt alt du sier.
Jeg brukte selv suprnova til å laste ned nye episoder av TV-serier jeg ikke ville hatt mulighet til å følge. Jeg ser ikke på dette som piratkopiering da det ikke er forskjellig fra at jeg hadde bedt en kamerat ta opp nevnte program på video og gitt meg videokassetten (og nedlasting er jo, som du sier, fult lovlig i Norge).
Ellers vil jeg lede oppmerksomheten mot denne velskrevne artiklen fra Dagbladet:
Hvorfor spurte de ikke Google?
Ms Chanandeler Bong?
"Anything one man can imagine
other men can make real."
- Jules Verne
Jeg føler med dere, har brukt suprnova mye selv,
Men har funnet en annen bra side Lokitorrents. mye bra der også.
Ville bare si ifra.
mil og vær glad for hver dag som går! Så skal du se hvor vondt i kjeften du får!
Selskapene tror de tjener på å stenge - de sløser heller penger på å spore dem og fakke dem og kjøpe advokater til millioner kroner.
Snart er det forbudt å ha mobil med kamera i kino - garantert...
Og jeg er enig med artikkelen Chandler viste istad - snart kommer filmselskapene til å tjene penger på nett uansett - legger ut film på nett hvor folk kjøper/ser på film via nett.
Jeg kan ikke fordra filmnedlastinger. En eller annen gris fra Oscar juryen sniker en screener versjon av filmen ut på nett og millioner kan laste den ned måneder før premieren. Det må det bli slutt på. Greit nok at det er ulovlig å dele filer, men uansett finner jeg det respektløst å bare laste ned en stakkars filmskapers livsverk.
Jeg har heller ingen tiltro til at filmindustrien kunne tjent noe penger på film over nett. Hvem gidder å betale for å se film foran 17 tommeren? Dessuten har det eksistert slike muligheter lenge bla. fra NextGenTel, uten at det har blitt noen slager. Folk laster ned filmene for å se dem før alle andre, og for ikke å betale for å se den. Jeg har selv vært slik en j*vel, før jeg innså nettopp hvilke respektløs j*vel jeg var.
Så hvis du er lat, og ikke har giddet å lest gjennom hele posten min, så er oppsummeringen: Jeg er fullt imot nedlastinger av spesielt film, men også musikk. Musikksalget har siden nedlastingens storhetstid, gått rett vest, og det samme vil skje med filmindustrien.
Skrivefeil går på undertegnedes regning, det er jævlig seint.
Film på nett kommer nok til å komme en gang i fremtiden. I den fremtiden hvor alt foregår foran en underholdningsmaskin hvor vi kan se film i ukomprimert oppløsning slik vi gjør med alt annet!
Alt dette vil det selvfølgelig komme en betalingsordning på, enten en fast avgift, abbonement e.l. Dette høres jo ut som noe sci-fi greier men det er nok garantert fremtiden ja.
Når det gjelder nåtid så er jeg enig med Kyrre, filmnedlastning og film på PC er ingenting i forhold til et skikkelig hjemmekinoanlegg eller kino! Og ikke kom her å si "kan jo kopiere filmen på DVD da". Det blir ikke samme kvalitet og det vet alle her inne!
Når det gjelder hvorfor en DVD-film må koste 200 kroner så er det flere grunner til det!
Å lage en film koster litt mer enn bare å kopiere den for å si det sånn! I tillegg er det slik at plate/film forretningens inntekt ligger i de store filmene som selger godt! Det er takket være det gode salget de har på disse filmene at vi får det store utvalget! Det er derfor jeg irriterer meg ganske grønn over tilbudene som Elkjøp kjører så hardt på hver gang det kommer ut nye, store filmer. De ødelegger utvalget i plateforretningene våre! Har Elkjøp et bra og nyansert utvalg på DVD-filmer kanskje? NEI, de har bare de store filmene, billig ja, men bare de store. Elkjøp taper jo med vilje penger på de store filmene slik at kundene skal komme til de og handle andre ting. Dette har ikke plateforretninge mulighet/råd til!!! Så betal en 100 lapp mer folkens og kjøp filmene der de hører hjemme, i plateforretningene slik at vi få et bredt utvalg! Dessuten er det da ofte meget gode tilbud på DVDer i f.eks. platekompaniet?!? Kjøpte for en uke siden spesialutgaven til Schindlers Liste for kun 100 kr!!! Dette var den samleutgaven i stor boks med CD osv... Så det er muligheter for tilbud folkens, det gjelder bare å holde øynene oppe!
Bokmerker