Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Standard Tre dager igjen før "det store valget"

Ja, da var det 3 dager igjen før søknadsfristen for høyere utdanning går ut. Og jeg er i villrede overfor hva jeg skal søke :-/

Jeg ønsker å fortsette en medierettet utdanning etter at jeg fullfører medier og kommunikasjon i vår. Muligens noe i retning grafisk designer, ettersom at film alene sannsyneligvis er for utfordrende å lykkes med i Norge.

Håper kanskje noen her kunne gitt meg noen tips før jeg sender inn søknaden på Samordna Opptak
    1) Jeg ønsker å studere i Trondheim. Jeg har sendt en søknad til Norges Kreative Fagskole tidligere i år (film) - kan dette være en godt valg?
    2) Jeg ønsker en mer praktisk rettet utdanning fremfor en ren teoretisk - er det noen gode alternativer i Trondheim? Jeg har sett på Filmvitenskap på NTNU, men denne virket mer teoretisk rettet. Medieproduksjon så også interessant ut - noen som vet noe om dette studiet?
    3) Multimedieteknologi på Steinkjer er det siste studiet jeg så på - noen som har vært innom denne?

Håper noen kanskje kan dele sine erfaringer.

På forhånd takk

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandvika
    Svar
    186

multimedia design på noroff er ganske artig fag hvis du vil ha litt av hvert.

foto, webdesign, motion grafic. meste parten med alle adobe programmer, photoshop, after fx, illustrator, dreamweaver etc. sjekk det på noroff.no

Det jeg syns virker fint med den er at det er en åpen linje, og har snakket med mange som går den og de er veldig fornøyde
    NPS Film &; Video
    www.npsfilm.com

*Sony - HVR-V1e - Solgt
    *Canon EOS 7D
    *SG Pro r3
    *Canon FD lenses. 24mm F2.8 - 35mm F2.0 - 50mm F1.2 - 85mm F1.2 - 70-200mm F4 - 300mm F5.6
    *RedRock Micro M2 Encore, RedRock MatteBox, FollowFocus, mm.
    *RedRock MicroRemote *SOON TO COME*
    *MacBook PRO 17" (4GB ram )
    *Final Cut Studio 2 &; Adobe Master CS4 *www.youtube.com/npsfilm

Ensign
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Vancouver, Canada
    Svar
    37

Om det blir film anbefales en skole som gaar noe dypere enn aa kun skrape i det ytterste laget av det tekniske.... dvs noroff o.l - Det ligger mye mere bak det aa lage film, og det tekniske kommer av seg selv kun ved aa drive med det.

Det jeg mener er at du trenger ikke en skole for aa forklare deg hvor av og paa knappen er ;-)

Undersoek fagplanene til de diverse linjene...
    ony EX-1 XDCAM | Final Cut Studio | Until Avid MC natively supports EX1 and Leopard.

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

jeg forstår ikke hvorfor du tenker at det er utfordrende å lykkes med film i norge, bransjen er stor, og det er alltid behov for fler. Problemet er vel rett og slett at det er behov for folk med erfaring, og erfaring får man rett og slett bare av å jobbe gratis et par ganger, slik som mange har gjort.

Det er rett og slett ikke vanskelig å få jobb i filmbransjen i norge, det er bare å stå på egentlig... og ikke ha høye krav i starten, bare høyt pågangsmot.. men mesteparten av filmarbeid foregår i oslo og rundt om, så det krever jo at man bor i nærheten da..
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Trondheim
    Svar
    120

Forje uke fikk klassen vår (førsteår media) besøk av noen lærere fra HiNT Steinkjer. De fortalte oss om 'filmskolen' der å hva de gjorde i løpe av året. Jeg fikk fryktelig lyst til å gå der etter at de hadde fortalt om det.
    du kan jo se litt på hjemmesidene:
    www.hint.no
    mmt.hint.no
    PC: Windows 7, Intel Core i7 870, 8 GB DDR3 RAM, Nvidia GeForce GTX 560 Ti | MacBook (2007 modell)
    Camera: SONY HVR HD1000E
    Software: ADOBE CS5: Master Collection | Avid | Final Cut Pro | Shake | Motion

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Kim
    jeg forstår ikke hvorfor du tenker at det er utfordrende å lykkes med film i norge, bransjen er stor, og det er alltid behov for fler. ..
    alt er relativ. Bransjen er ikke så stor og hvis du ser nøye etter så er nesten det samme 80 stykker som gjør alt. Problemet ligger ikke i bransjens størrelse, men hvor lite dette landet er. Landet klarer ikke å spise så mange produksjoner i motsetning til f.eks Statene hvor produserers mange tusen filmer årlig tross alt at det vi får se her er ikke flere enn ca. 15.stk.

Jeg føler at de nyutdannede har lite sjanse å drive film med mindre de er villige å satse, ta risk og utvikle egene produkter som de prøver å selge selv. Dvs. å drive næring selv istedenfor å vente på å bli forsørget, å bli ansatt eller å få oppdrag.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •