Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Commodore MacGuffin sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Lillehammer/Oslo/Grenland
    Svar
    769

Standard Trenger hjelp til ny pc

Hei pc-folk :wink:

Etter at en av harddiskene mine (tilfeldigvis Windows-partisjonen) tok kvelden for noen dager siden, har jeg nå besluttet å bygge opp en ny pc. Pc'en kommer (selvsagt) til å bli brukt til veldig mye videoredigering, derfor må det være en del kraft under panseret.
    Jeg har valgt meg ut noen produkter, så nå er det deres tur til å komme med innvendinger og anbefalinger

Asus P5B DLX/WIFI-AP - Komplett.no
    Jeg er ganske sikker på at jeg kommer til å kjøpe dette kortet., men allikevel er jeg svært så åpen på for andre forslag.

RAM
    3 GB DDR-RAM skal puttes inn, men jeg er usikker på om jeg skal gå for PC4300, PC5300 eller PC6400. Hva synes folket? Er det mye forskjell?

Intel Pentium D 945 3.4GHz - Komplett.no
    Jeg er veldig usikker på hvilken prosessor jeg skal velge. Jeg har aldri vært borte i Pentium D prosessor, så er litt usikker der. Men hva med Intel Core 2 Duo? Verdens beste prosessor for stasjonære pc'er i følge Intel. Hvordan er en 2 GHz Core 2 Duo prosessor i forhold til en 3,4 GHz Pentium D?

XFX GeForce 7600GT 256MB - Komplett.no
    Også skjermkort er jeg veldig usikker på. Det eneste jeg vet er at jeg må ha et Nvidia-kort, siden Avid er mest glad i det :wink:

Når det gjelder alt annet så er det i orden, så det er bare det over som jeg sliter litt med.

Takk for alle tips :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Skjermkortet er ingenting å si på. Skal du herje med dagens spill og sånn bør du gå for noe hvassere.

RAM-bushastigheten spiller vel ikke så grusomt mye inn på det systemet ditt når du uansett skal ha 3GB. Men ut i fra de valgene du tar høres det ut som du har litt penger å rutte med - la økonomien styre.

Hovedkort og CPU er jeg derimot litt mer uenig i.. Core Duo er et must om du skal ha maks arbeidsflyt, minst mulig rendertid osv.. No doubt!

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Mar 2004
    Sted
    Sandnes
    Svar
    696

Duo prosessorer er bra, passer perfekt til filmredigering
    Gå for Asus hovedkort, finner du en "deluxe" versjon er det å anbefale!

Liker hovedkortet du har valgt, mer en nok av tilkoblingsmuligheter, masse s-ata, fin kjøleløsning....

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Jeg tror nok jeg kommer til å gå for en Core Duo prosessor ja. Fortsatt litt usikker på hvilken av Core Duo prosessorene jeg skal velge, er det i det hele tatt veldig stor forskjell på disse:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322631
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322632
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322633

Har ikke evig med penger heller, men trenger noe som duger og som jeg ikke må bytte ut etter et halvt år :wink:
    "Final Cut Pro is the sort of girl you would take on a date, and Avid is the sort of girl you wanna marry"
    - Frank Capria

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Busshastigheten har jo litt så si, men er vel ikke noe man skal ta så veldig i betrakning.

Jeg hadde forresten gått for socket AM2 istede, en AMD Athlon 64 X2 4200+ som har veldig gode kritikker. Er jo liten forskjell på denne og en duo i samme klasse, men har sett en god del mer gode kritikker på 4200+. Kan hende en duo passer bedre til videoredigering, men jeg har i alle fall ikke lest noe sånt :P Pentium duo er bare et navn de har valgt fordi cpuen har to cpu kjerner, så den kan drive med 2 operasjoner på likt. To i en kan du si :P Men det har denne X2 cpuen og.

3 gig ram vet jeg ikke helt om du trenger. Bare drep meg hvis jeg har feil :P men jeg trur du vil ha problemer med å nyttegjøre deg det. Har lest en plass at windows xp i seg selv knapt klarer å bruke 1 gb så sant du ikke gjør en haug med operasjoner samtidig. Et video redigeringsprogram vil jo bruke litt mer, men 3 gig ram vil ikke ha noen effekt på generell ytelse. Testa litt med Liquid nå ved å gjøre noe operasjoner, kom oppi 800 mb av 2gb brukt minne :roll:
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    3 gig ram vet jeg ikke helt om du trenger. Bare drep meg hvis jeg har feil :P
    I og med at vi har kjøpt oss et nytt kamera, så kommer jeg til å redigere en del HD-materiale. Og når man jobber med det anbefaler Avid 3 GB RAM, og jeg liker at ting skal gå som smurt :wink:
    - Frank Capria

Captain
    Medlem siden
    Aug 2005
    Svar
    685

Skjønner

Forresten: Har du råd til E6600 så er jo den deffinitivt bedre enn 4200+
    Panasonic AG-DVX102BE - Røde NTG-2
    Manfrotto 503 videohode og Manfrotto 755B stativ - Avid Liquid 7.1

Admiral Chandler sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Sted
    Kongsberg
    Svar
    255

Av tester jeg har lest er Intel Core 2 Duo sterkt å foretrekke fremfor AMD 64X2. Den er mye raskere, og Intel har alltid vært bedre på videoredigering.

De nye Intel-prosessorene har vel en bus-hastighet på 1067MHz. Kjøp derfor DDR2-RAM som matcher denne hastigheten.

Av skjermkort bør du nok ha noe vassere ja. Nvidia 9700 eller ATI X1900 er vel top-of-the-line nå. ATI har bedre tekstur-behandling.

Av hoverkort er det vel best å satse på Intel sitt 975-chipset. Er det som matcher E6x00-prosessorene best.
    Ms Chanandeler Bong?

"Anything one man can imagine
    other men can make real."
    - Jules Verne

Vice Admiral (moderator)
    Medlem siden
    Feb 2005
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Svar
    1,298

Men berre hugs at so lenge du ikkje driv med noko 3D eller lignande, so har du ikkje bruk for et superskjermkort. Video fungerer akkurat like bra på Geforce 2 som Geforce 6600 her.
    size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
    Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
    Indiesnap Matte Box
    Pass dykk for ord delings feil! [/size]

Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Svar
    769

Ja, jeg tror ikke at jeg skal gå for et bedre skjermkort, for det har ikke så veldig mye å si for det jeg driver med på pc'en
    - Frank Capria

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •