Viser resultater 1 til 6 av 6
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Bjerka, Nordland, Norge
    Svar
    128

Standard Uønsket bakgrunnsmusikk og copyright

Heisann!
    Har et lite dilemma her angående opphavsrett...

Under et arrangement sist helg, intervjuet jeg flere personer i forbindelse med et større dokumentarprosjekt. I et av de viktigste intervjuene, som ble foretatt på en kafe, kan man av og til høre musikk i bakgrunnen (kafeen spilte rolig musikk, dog jeg tenkte ikke over dette før jeg satte i gang med redigeringen). Musikken overdøver heldigvis ikke intervjuobjektet på noen måte, men som filmskaper har jeg alltid 'lov om opphavsrett' liggende i bakhodet.

Så spørsmålet er kort og greit: Kan jeg få juridiske problemer med dette senere?

Takk for svar

Commander
    Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Mandal
    Svar
    429

Jeg har også lurt på noe liknende: Hvis jeg spiller inn en film der noen av scenene er på en fest med musikk, har dette noe å si så lenge musikken ikke spiller noen sentral rolle, men bare er der siden det er fest....?
    a ja, nei nei, verden er merkelig!

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Hvis du går til TONO/N©B og forteller dem dette, vil de garantert kreve noen kroner av deg. Sånn er det bare. Vært borti det før, men i og med at det var en skoleproduksjon tar saken en annen vending, og man slipper veldig billig unda med at skolen har ansvaret.

Derimot - er det noe DU i din egen bedrift som er ansvarlig for produksjonen - get used to it - sånt koster, dessverre..

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

Tenkte jeg skulle ta opp et lignende spørsmål her om rettigheter osv.

Fikk i oppdrag å filme og redigere en lokal musikal. Har nå blitt til en DVD.

Jeg fikk ikke noe penger for å gjøre dette.

Lurer på om jeg skal selg DVDen selv. Men er dette lovlig? Må jeg ha godkjenning fra alle som var med i musikalen?. Eller bør jeg kontakte de ansvarlige for musikalen, og spør om noe betaling?
    Jeg vil helst ha noe penger ut av dette, siden jeg har jobbet mye med det.

Hva bør jeg gjøre?
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Om du ønsker betaling for et prosjekt som allerede er gjort, er du litt i det seineste laget - skjønner du vil ha penger for det - men avtalen/jobben er jo allerede gjort - men du kan jo prøve.. For å være helt ærlig kan jeg ikke tro det vil la seg gjøre. :?

Når det gjelder sånne typer produksjon (revy, musikal etc) er det viktig å presisere i credits til deg selv at det produsert FOR <kunde> AV DEG. Ikke produsert AV DEG. Da er det kunden som er ansvarlig for rettigheter og diverse, ikke du - du blir som hammeren mellom snekkeren og spikern - bare et verktøy for å skape et produkt. Da er det viktig at du presenterer dette til kunden at "du er klar over dette med TONO og N©B-avgifter?

Men - det er utrolig mange som driter i det, og slipper unna, så om det ikke er store greier det er snakk om, ville jeg latt vær å si fra.

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Ålesund, Vatne
    Svar
    148

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Om du ønsker betaling for et prosjekt som allerede er gjort, er du litt i det seineste laget - skjønner du vil ha penger for det - men avtalen/jobben er jo allerede gjort - men du kan jo prøve.. For å være helt ærlig kan jeg ikke tro det vil la seg gjøre. :?

Når det gjelder sånne typer produksjon (revy, musikal etc) er det viktig å presisere i credits til deg selv at det produsert FOR <kunde> AV DEG. Ikke produsert AV DEG. Da er det kunden som er ansvarlig for rettigheter og diverse, ikke du - du blir som hammeren mellom snekkeren og spikern - bare et verktøy for å skape et produkt. Da er det viktig at du presenterer dette til kunden at "du er klar over dette med TONO og N©B-avgifter?

Men - det er utrolig mange som driter i det, og slipper unna, så om det ikke er store greier det er snakk om, ville jeg latt vær å si fra.
    Har merket DVD cover, DVD og filmens credits med hvem som arrangerer det hele, så det kommer fram. Men hadde ikke info om hvem som var med i musikalen, men det er vel kanskje mindre viktig..

Litt sent å få penger for det ja, men tror at det er en del som vil ha denne DVDen. Mange foreldre som gjerne vil ha en DVD med ungene på! Så er absolutt mulig å tene penger på. Men jeg skal kontakte regisøren av musikalen, siden han også hadde noe råmatriale som var med i filmen.

:roll:
    idet Film Productions
    www.eidetfilm.net

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •