Viser resultater 1 til 8 av 8
    Cadet 1
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    3

Standard Uppstart av ny royalty free sida

Hej.

Jag sitter just nu och programmerar en sida som ska tillhandahålla video,bilder,grafik,animationer och ljud.

Server är på plats och nu är bara det sista steget att programmera webgräsnsnittet.

Så därför tänkte fråga er, hur vill ni att en bra royaltysida ska va? vilka funktioner saknar ni eller tycker ni är bra?

Detta blir en billig sida, med hdformat. Och högupplösta bilder till mycket lägre priser än vad ni är vana med. Men vilka priser är en bra kombination för att den som lastar upp filen också ska känna att den får något tillbaka.

Idén är just nu att dela 50/50 % på vinsten och att personen som lägger upp klippen får möjlighet att själv sätta priser på sitt verk. Med en maxgrens såklart.

Ja många idéer här men grunden är ändå att jag vill skapa en tjänst som riktar sig mot en bredare marknad, där ett 7 sek hd klipp kanske inte behöver kosta 600 kr. Utan vi kan öppna upp för att vi delar med oss av våra bästa saker osv. Och att också hobbyprosjekt kan använda sig av royalty free musik, video osv.

Jaja, många frågor, och jag är väldigt spänd på er svar
    Beklagar min svensk hoppas ni förstår

Commander
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    437

Standard Sv: Uppstart av ny royalty free sida

Kan du forklare en litt hvordan systemet ditt skal fungere? Jeg tenkte på de tekniske. Hva er motoren bak de websidene. Hva slags betalingsform skal du foretrekke. Har du avklart samarbeid med Visa eller andre kredittkortselskap eller lignende?

Cadet 1
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    3

Sidan kommer driftas med PHP + MYSQL.

All media kommer läggas på server satt upp i RAID. Har satt opp 3 TB precis.

Jag har avtal med kortköp osv, så jag har möjlighet att erbjuda detta i vilka valutor jag vill och över hela världen.

Så jag tänkter, är det lättast om man köper krediter, och sen använder de krediterna vid köp av media, eller om man helt enkelt betalar vid varje köp. Vet inte helt vad som är bäst.

Användarna kan antingen köpa,lasta upp eller både og. När man registrerat sig kan man ladda upp filer direkt vi ftp. Och själv sätta pris på det.
    Köparen ser sen filerna, och ser priset.
    De kan sen lägga det i en kundkorg som vilken webbutik som helst.

Det mest intressanta jag undrar över är..

Vilken prisbild är en ok pris för hdmaterial, vad kunne ni tenke er å betale for ett klipp ?
    Vilka funktioner er greit å ha på en sånn sida?

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Jeg vil tro det mest fleksible er å tilby både kjøp via kreditt og via f.eks. VISA, Mastercard etc.
    Da kan de som er frittstående produsenter kjøpe det de trenger når de har behov enkelte ganger bare ved å dra frem VISA (evt. Paypal?!) - og de større aktørene som definitivt kommer til å kjøpe flere ganger kan ha muligheten til å betale større summer på èn gang og ha kreditt klar til bruk.

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Paypal som et av flere alternativer til betalingsløsning høres veldig fornuftig ut. Det er og veldig enkelt og greit.

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Paypal er kun til fordel for kunden. Selger kan miste mye på Paypal.

Cadet 1
    Medlem siden
    Nov 2008
    Svar
    3

Paypal er vel greit, men de tar veldigt höye avgifter.
    Och jag får lite "uprofessionell" känsla av sidor med paypal, vet inte varför..

Får se vad det blir.

Så, vad ska priserna ned i for hd klipp för att det ska börja bli intressant för en större massa?

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Det kommer jo selvfølgelig helt an på hva det er, og lengden på klippene, men jeg forestiller et klipp for alt fra 50 til 300 kroner, etter kvaliteten selvsagt. Jeg har dog aldri kjøpt royalty-free materiale, og vet ikke hva det pleier å koste.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •