Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    172

Standard Utdanning i forsvaret, innenfor film og media

Skal på sesjon imorgen, og lurte på om noen av dere kan anbefale å ta en medie utdanning i millitæret, eller jobbe med noe innefor film ...

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Da jeg var på sesjon for tre-fire år siden var det ikke noe med video eller film. Det er en avis som lages, i alle fall den gang, og de holder til på Hamar. Og det var vel det av media. En kamerat av meg drifta en intern TV sending på Ørland flystasjon, og den er vel ennå i drift tror jeg.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Jeg tok et to-ukers gratis videokurs i militæret, i tillegg driver jo velferden på militærbaser med video, og har kameraer og klippeutstyr til å filme øvelser etc med. Du får ikke akkurat utdannelse innen film gjennom militæret, men du kan i alle fall drive med det rent praktisk om du søker deg inn i velferden i garnisonstroppen. På Rena hvor jeg tjenestegjorde hadde de to PD150 og PowerMac med FinalCut. Jeg klipte hele Kaldt Blod på dette utstyret mens jeg var der. Fine greier. Dog prosjektet i Final Cut bare krølla seg og lagde faen, men det er en annen sak. De hadde masse annet utstyr å leke seg med også: Bluescreen og miksebord for bilde og lyd og internTV etc.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2005
    Svar
    172

Så hva sa du på sesjon for å komme dit?

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

henrik solberg var jo utstasjonert i forsvarets mediegreier hele førstegangstjenesten om jeg ikke tar feil...
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Sitat Opprinnelig postet av Happy
    Så hva sa du på sesjon for å komme dit?
    Jeg må ha sagt noe magisk, siden jeg ikke engang var interessert i filmskaping på den tida. Men det er nå engang slik, at man blir utstasjonert et sted i Norge, og etter rekruttperioden er over, så prøver de å fordele folk etter ønske, og jeg ønsket meg til Velferden, noe jeg ikke fikk lov til, jeg ble idrettsassistent i stedet, men det gjorde vel egentlig bare at jeg fikk så mye fritid mellom hendene at jeg faktisk tukla med filmutstyret der mer enn de som egentlig skulle det. Angående å komme seg til Rena i stedet for Nord-Norge, som er tendensen for østlendinger, så søkte jeg meg til Befalskolen der, for så å bli sjuk, og ikke kunne fortsette aspirantperioden, men da ble jeg likevel værende i leiren i vanlig tjeneste. At jeg lagde film det året er vel mer tilfeldigheter enn noe som helst annet, siden jeg egentlig var plassert i infanteriet i Skjold i Troms som er en skikkelig low tech møkkaleir.

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Blir nesten som å søke jobb. Ikke stå med lua i hånda. Dra på og vis at du er en skikkelig film nerd. Ta med alt av papirer og evt. video(de ser ikke på den). Dette for å vise at du har ambisjoner. Selg deg selv og dine ønsker. Film er alt i verden for deg. Se personen i øynene og vis at du mener alvor. Spill det fullt ut. Større sjanse da. Men du bør forberede deg, men det er noe kort tid. Velferden i mange leire har "intern TV". Vær visjonær.
    Lykke til. 8)

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av OlaHaldor
    Da jeg var på sesjon for tre-fire år siden var det ikke noe med video eller film. Det er en avis som lages, i alle fall den gang, og de holder til på Hamar. Og det var vel det av media. En kamerat av meg drifta en intern TV sending på Ørland flystasjon, og den er vel ennå i drift tror jeg.
    Da var den du snakket med dårlig opplyst gitt! :P For:

Du kan ha førstegangstjeneste i Forsvarets Mediesenter (FMS), og det har vært der i mange år. De har 2-3 vernepliktige som jobber med opptak/redigering/vedlikehold av videomateriell osv. De holder til på Akershus festning og dekker hele landet. I tillegg har flere av forsvarets baser vernepliktige som jobber med media, men da ofte litt mer generelt og ikke alltid 100% videoarbeid.

Men uansett er det mer arbeidserfaring enn utdanning da. Ingen direkte medieutdanning i forsvaret gitt...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Det var ikke noen "den" jeg snakket med - vi var vel omtrent 30-40 mann som satt i en forelesningssal i Oslo på sesjonen, og ble fortalt om hva vi kunne gjøre. Heller ikke i brosjyren vi fikk utdelt i forkant informerte en nanopixel om at det eksisterte noe mediegreier. Det var ingeniør, mekanikk, MP, infanteri, spesialstyrke, etteretning eller grensepatrulje langt gokk oppi nord mot Russland, for å si det grovt. Eneste mediabiten som ble dekt var at det var en fyr som kom fra den avisa på Hamar og prata litt om den.

Etterpå, gikk vi som alle vet, å tok noen matte/logikk-prøvegreier og måtte være muuuuuuuusestille, hvis ikke kom han skumlingen bak bordet helt forrerst og tok deg i nakken.

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Haha, poenget mitt var uansett. FMS har tatt inn vernepliktige i lenger tid enn det. Så det betyr bare at sesjonsansvarlig der du havnet ikke var så veldig godt informert.

Dessuten er det selvsagt veldig mange måter å se på førstegangstjenesten på. Der jeg var på sesjon føltes det ikke på noen måte som at "han skumlingen bak bordet helt forrerst kom og tok meg i nakken". I Forsvaret blir du styrt rundt og får ikke alltid gjøre slik du selv vil. Sånn er det bare. Men hvis du finner deg i det i perioder så er det andre perioder hvor du får boltre deg så fritt du bare vil!
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •