Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Vederlag....

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Standard Vederlag....

......hvor mye er det vanlig å ta i vederlag når man utfører film-opptak/redigering, dvd-produkasjon for andre ? - Er lett å si at man skal ta timespris, men for en helaften med opptak, lassevis av timer med fargekorrigering, klipping, utvikling av dvd-menyer, encoding til mpeg, testproduksjon, rettelser og fandens oldemor, blir det totalt maaaange timer (særlig når jeg gjør alt slikt selv), og selv med latterlig lav timelønn på 100,- blir det ALT for høy totalpris til at vanlige mennesker (som amatør retter jeg meg jo primært mot den jevne mann i gata) kunne tenke seg å kjøpe en slik produksjon av f.eks en begivenhet som bryllup, etc.... Hvem betaler vel 15.000 for en video av bryllupet sitt liksom ??

.......så samtidig som man innser at man ikke kan ta timesbetalt for slike oppdrag (iallefall ikke sålenge man er på amatørnivå), ønsker man heller ikke å kaste bort 4 mnd'er med fritid etter normal arbeidstid helt uten vederlag heller... (Dette avhenger jo igjen av produksjonstid, omfang etc)

...så hva mener dere andre det er fornuftig å ta betalt for slike oppdrag? - et vederlag som ikke skremmer potensielle kunder og som samtidig ikke gjør at man føler det som fullstendig bortkastet tap av fritid....(Er jo mye erfaring og lærdom i å utføre slike oppdrag så er selvsagt aldri helt waste uansett men, en bør jo ta litt betalt etter min mening)

--
    An10Bill

Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Trondheim
    Svar
    120

Standard Vederlag....

Vi bruker å kun ta betalt for antall DVDer, som regel mellom 100-200 kroner, kommer ann på hvor lang filmen blir og om det er noen ekstra materiale. Vi avtaler prisen på DVDen før vi begynner å filme. De fleste gangene bruker arbeidsgiveren å gi en del for arbeidet vi gjør også.
    Vi er veldig amatør når det gjelder dette, men ganske billige kameraer og utstyr, men folk blir fornøyd.
    Jeg synes det er morsomt å bruke fritiden min på å redigere filmen, lage menyer, cover, cder osv. etterpå, så pleier egentlig ikke å ta betalt for etterarbeidet.

Så jeg vet ikke hva som passer for deg. Tror det er greit å forhandle fram en pris før du begynner å filme utifra det du vet.
    Jeg bruker foresten å encode til mpeg om natta (hint).
    PC: Windows 7, Intel Core i7 870, 8 GB DDR3 RAM, Nvidia GeForce GTX 560 Ti | MacBook (2007 modell)
    Camera: SONY HVR HD1000E
    Software: ADOBE CS5: Master Collection | Avid | Final Cut Pro | Shake | Motion

Commodore
    Medlem siden
    Feb 2004
    Sted
    Bekkelaget
    Svar
    831

Standard Vederlag....

Hvis det er snakk om sånn filming for privatpersoner, så syns jeg beggepartene burde bli enig om en pris.

Filmer du for et firma eller lignende så kan du begynne og sette opp timepris f.eks osv. Timepris for filminga og redigeringen tilsammen.

Sånn jeg ville ha gjort det.
    is jeg hadde vært deg, så hadde jeg DR*** meg

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Standard Vederlag....

Fordelen blir at jo oftere du gjør dette, jo kortere tid vil det ta for hver gang. Mye klipping fører til at du utvikler teknikken din, og det at du klipper noen andres materiale får deg til å tenke bedre og stresse mer pga tidsfrist. Og når du har klippet 70 bryllupsfilmer kan du teste ut 70 forskjellige ideer, og sparer du på alt av DVD-menyer og slikt har du ferdige templates for neste 70 bryllupsfilmer. Er du ung vil også dette hjelpe deg med å bli organisert, strukturert og "ånkli" som vi sier på sørlandet. Det er uansett en grunn til at du gjør dette på fritiden din og av den enkle grunn ikke kan ta 100 kr timen. Du kan fort vase bort 5 timer på en ødelagt prosjektfil, 3 timer på morsom fargekorrigering som det ikke blir noe av, eller 12 timer på å drikke kaffe og chatte på MSN. Dette vil ikke kunden betale for, enten du er proff eller amatør. Det at du er amatør sier nok det meste når det gjelder betaling...

Begynn smått. Så lenge du ikke har en heftig showreel å vise til, usaklig mye merkelig utstyr og nok folk til å bruke alt sammen, så er det ingen grunn til å kreve store summene. Du må bygge deg opp, og i begynnelsen må du ofre. Man kan tross alt ikke forvente å stikke av med 100 millioner kroner første gang man skal rane noen...

Rear Admiral (Ambassador) alekstef2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Sted
    Bergen
    Svar
    1,294

Standard Vederlag....

Sett en pakkepris. Mellom 5 og 10k tenker jeg. Slekt- og vennepris til slekt og venner seff

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Standard Vederlag....

Sitat Opprinnelig postet av dahlskebank
    Fordelen blir at jo oftere du gjør dette, jo kortere tid vil det ta for hver gang. Mye klipping fører til at du utvikler teknikken din, og det at du klipper noen andres materiale får deg til å tenke bedre og stresse mer pga tidsfrist. Og når du har klippet 70 bryllupsfilmer kan du teste ut 70 forskjellige ideer, og sparer du på alt av DVD-menyer og slikt har du ferdige templates for neste 70 bryllupsfilmer. Er du ung vil også dette hjelpe deg med å bli organisert, strukturert og "ånkli" som vi sier på sørlandet. Det er uansett en grunn til at du gjør dette på fritiden din og av den enkle grunn ikke kan ta 100 kr timen. Du kan fort vase bort 5 timer på en ødelagt prosjektfil, 3 timer på morsom fargekorrigering som det ikke blir noe av, eller 12 timer på å drikke kaffe og chatte på MSN. Dette vil ikke kunden betale for, enten du er proff eller amatør. Det at du er amatør sier nok det meste når det gjelder betaling...

Begynn smått. Så lenge du ikke har en heftig showreel å vise til, usaklig mye merkelig utstyr og nok folk til å bruke alt sammen, så er det ingen grunn til å kreve store summene. Du må bygge deg opp, og i begynnelsen må du ofre. Man kan tross alt ikke forvente å stikke av med 100 millioner kroner første gang man skal rane noen...
    Hehe - nei drømmer ikke om de store milionene, og jepp er fullstendig klar over at det innimellom blir mye latte og mindre fokus, dog iberegner jeg aldri den tiden som brukt tid i prosjektet..... - såpass proff er jeg iallefall :-)

Selvsagt sparer jeg på alle menyer etc, men det er alltid noe nytt som skal prøves, og enkelte jeg utfører dette for kommer gjerne med ønsker og innspill som gjør at jeg må starte på scratch og lage nye menyer etc. - Noen er fornøyd med et videokamara i kirken, gjerne så og si uredigert, og andre vil dekke hele festen fra 10 vinkler og gjerne ha multicam støtte og valgbar vinkel ved avspilling av DVD - skikkelig hollywoodstyle, etc og det er klart skal man imøtekomme alle slike ønsker ¨så går det jo bort en god del tid til å finne ut hvordan ting virker for alt man ikke har gjort før må jo læres... Ikke at jeg får til alt heller, men man prøver jo gjerne før man gir seg..... - Prøver å gjenbruke der det er mulig, men det går ikke alltid - men lærerikt og morsomt er det uansett...

Har ingen ambisjon om å seriøst satse på film som yrke, og dermed blir det kun hobbybasis for venner og bekjentes venner og kanskje deres venner igjen - men uansett hvor amatør man her, er alltid kjekt med litt vederlag når man han lagt ned sjela si i et prosjekt og brukt 100 timer av fritiden sin på noe man heller kunne brukt på barna sine og kona isteden.... litt surt å da få en flaske vin de har vunnet i et eller annet vinlotteri på en eller annen arbeidsplass, et klaps på ryggen og "takk ska'ru ha" liksom :-) - Nå hender det jeg får mer en det da - men har også vært med på å bare få ett "takk" og that's it....

Men er vel kanskje ingen mal her - får bare prøve å avtale litt vederlag FØR jeg begynner på noe og bli flinkere til å si nei når jeg innser at en forespørsel krever mer enn jeg er villig til å bruke av tid uten forhøyet vederlag.... og krever mer vederlag dersom "kunden" ønsker forandringer som går utover det som først er avtalt og som fører til ytterligere tidsbruk....

--
    An10Bill

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Standard Vederlag....

Sitat Opprinnelig postet av alekstef2
    Sett en pakkepris. Mellom 5 og 10k tenker jeg. Slekt- og vennepris til slekt og venner seff
    Ja, men for min del blir det mye slekt og mye venner og venners venner og dermed må jeg vel rabbatere en del ift til det..... Men mellom 1k og 3k et sted er kanskje realistisk litt avhengig av hvor avansert det skal være og hvor mye tid som kreves ift til hva de ønsker. - For helt ukjente og andre, hvis det noen gang blir aktuellt, vil jeg nok neppe gjøre noe slikt for under 5k - til det føler jeg fritiden min er for dyrebar selv om jeg finner det interesant og lærerikt.

--
    An10Bill

Ensign
    Medlem siden
    Aug 2007
    Svar
    33

Standard Vederlag....

Sitat Opprinnelig postet av Marty
    Jeg bruker foresten å encode til mpeg om natta (hint).
    Hehe - når Adobe Mediaencoder bruker 30 timer på en 52min film med litt effekter og fargekorrigering så holder det ikke med natta - særlig ikke når jeg trenger maskina til andre ting på hverdagene..... Så for meg ender det fort opp med å bruke helgene :-)

Vet ikke hvorfor Adobe MediaEncoder er så treg (maskina mi er ingen sinke) - men den tar nå engang så lang tid (gjorde iallefall det sist jeg encodet - men det var da multicam (4 kamera), fargekorr og noisered - vet ikke hvor mye proessen påvirkes av det).

--
    An10Bill

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Standard Vederlag....

Når du jobber som amatør, så er det selvfølgelig viktig å prise seg fornuftig...

Sett en pakkepris på si 5000,- for å filme en dag og all redigering. Er det flere dager filming, så si 1500,- dagen pluss en dag redigering per dag filming ekstra, altså 1500,-. Jeg har gjort 2 jobber med denne prisingen, og det var ikke noe problem. På den ene jobben dro meg og en kompis inn 23.000 for å lage en film for et eventbyrå... vi knota noe jævelig med redigeringen, og det tok lang tid. men når du på slutten av prosjektet får utbetalt 12.000,- så er det verdt det. Da glemmer du timeantallet. Gjorde nettopp også en musikkvideo hvor jeg visste det ikke var penger involvert, men som ble en stor suksess for meg, og konge referanse... noe som også leder til enda en video for samme artist med bedre betalt. Der fikk jeg 7000,- for sikkert 100timers jobb (35 timer ren innspilling bla.)
    Dette eventbyrået regner selv ut hvor mange dager de hadde råd til å ha oss med. De kom først med et anslag på totalt 9 reisedager på hver av oss, og vi ga de et tilbud på 30.000. Siden de synes det ble for mye, så kutta de heller ned på antall dager vi skulle være med. Endte på 5 dager filming.

Der fikk jeg også betalt først 3000,- for å lage en kortere versjon av samme film, og etter det igjen enda 3000,- for å klippe enda en versjon til annet bruk... Vær flinke til å ta betalt for det dere gjør. Men vær ærlige på at de får ting veldig billig siden dere ikke er proffer.

Det er som de sier over, at du vil fort komme inn i en rytme.

Vi snakket med en kompis som jobber for TV2 (rikets røst) Når han filmer innslag, og redigere, så får han ca. 3000,- for en full dag + 1 dag klipp per dag filming. så 6000,- per dag med filming inkl redigeringa.

Du må også huske at de egentlig også betaler for leie av utstyr og slikt. det er viktig å si ifra om. Sjekk ut hva ca. prisen ville vært for å leie utstyret ditt per dag, og presiser at dette er inkludert.

Jeg har mest erfaring med å gjøre grafiske jobber, og det er samme dealen der. Jeg får ikke spess bra timebetalt alltid, men det jevner seg ut. En dag får jeg 5.000 for å lage en logo jeg bruker 3 timer på, andre ganger får jeg 1500 for en plakat jeg bruker 10 på. Uansett så er det digg å tjene 5-10k i måneden bare for å gjøre det som interesserer deg.

Det siste jeg vil si om det her, er at du må tenke "Godt nok for kommunalt arbeid" en frase fadern bruker ofte, og som er veldig vanlig i bransjen senere. Det vil si at du også er nødt til å tenke at ting holder og at det er BRA NOK! Folk flest i denne bransjen er alt for dårlige på akkurat det. Kunden vil sannsynligvis uansett være dritfornøyd! så hvorfor bruke 5 timer ekstra på å finredigere ting de uansett ikke legger merke til?? Gjør du egne prosjekter og lager kortfilmer for morro, så plukk så mye du gidder og perfeksjoner. Gjør du en bryllupsvideo, så pass på å gjøre det bra NOK! ser du poenget?
    Coming soon...

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •