Å søren.. Nesten så jeg ønsker jeg må inn på rep som sivilarbeider...![]()
...sjekk ut denne siden hos Forsvaret! De trenger visst flere vernepliktige til å jobbe med media. Jeg skal nå ihvertfall søke når min tid kommer!
Å søren.. Nesten så jeg ønsker jeg må inn på rep som sivilarbeider...![]()
Hmm... da jeg var på sesjon i vår spurte jeg om det var noen mulighet for å jobbe med video i førstegangstjenesten, men da fikk jeg vite at Forsvaret har egene folk som jobber med dette som har høyskoleutdanning. Fikk tilbud som journalist da...
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Når jeg ser på den sida igjen, virker det mer som en fast stilling fremfor normal vernepliktig tjeneste.
Hallojs: ta kontakt med Danvik FHS, eller eventuelt andre steder der man kan jobbe med video som sivilarbeider!
Det er ikke for seint. Jeg vet ikke hvordan det skal gjøres nå mellom sesjon og førstegangstjenesten - men om du ikke får ordnet det før du er kommet i forsvaret, kan du søke om å bli overflyttet til siviltjenesten - og det vil som regel resultere i at du får tjenestegjøre som sivilarbeider.
I utgangspunktet kan du kun velge i et visst utvalg av institusjoner e.l. som ønsker sivilarbeidere. Dette kan være alt fra forskjellig type skoler (barneskole opp til høyskole og folkehøgskole) til barnehage, til kommunehus etc.. Men det er du selv som skal velge! Jeg tok derimot kontakt med Danvik FHS på forhånd mens jeg ennå gikk der for å høre om de hadde tenkt å ha sivilarbeider der påfølgende år - og med litt drahjelp gikk det igjennom.
Om du får være der, eller på andre skoler, er du IKKE der som elev, men som en ansatt, og må f.eks. innrette deg etter taushetsplikt, møte opp på eventuelle møter, og jobbe med de ansvarsområdene du får tildelt.
Jeg vet ikke hvordan det er med andre sivilarbeidere - jeg fikk ansvar for vedlikehold av videoutstyret (reparere selv eller sende til service), hadde ansvar for å utlån og organisering av utstyret på en egen utstyrsbank med kamera, lys, mikrofoner, plugger, kabler og gudene vet hva det ikke var der. Jeg hadde også ansvar for å rigge og styre lyd og lys på konserter og andre happenings med mindre annet var avtalt, rigge til bord og stoler til eksamen for HiB etc. alt i alt - ingen ni-til-fire-jobb, og med den arbeidsmengden det ble i løpet av en dag, fikk jeg en eller flere dager avspasering i uka ettersom hvordan arbeidsmengden ble.
På fritiden hang jeg naturligvis mye med elevene, hjalp dem på produksjon av både film og TV-sendinger, dro med dem på kino, teater og var med et par av klassene på tur til prøver av "Alle mot En" før det begynte å gå på lufta, innspilling av et par program av "Vil du bli millionær?", "Nytt på nytt", "Først og sist" og TV2s våkenattsending under valget.. Veldig hyggelig, og en flott måte å bli bedre kjent med elevene som man uansett treffer mye i forbindelse med jobben man gjør.
I tillegg til alt dette hadde jeg også tilsynsvakt som i praksis vil si at jeg har brannvakt og ansvar for folkets helse på tunet - dvs. ringe ambulanse e.l. ved behov, stille opp til samtale eller ringe andre ansatte ved eventuell krise som f.eks. et tilfelle vi hadde da jeg jobbet der at broren til ei som gikk der omkom i en ulykke.. Lite koslig!
Du kan erklære deg som militær/våpennekter, da får du siviltjeneste. Da du blir overflyttet må du søke/ringe på et visst antall jobber som er ledig. Men er du ressurssterk/pågående kan du ordne dette selv. Hør med det stedet du vil til.
ps. har du lyst på våpen senere så er det bare å søke. Eneste som skjer er at du får en bemerking fra politiet at du er registrert våpennekter. Det vil si at bemerkningen er null verdt. Ta et sjansekort og gå rett til start, du er der du begynte.![]()
Jeg nekta aldri for bruk av våpen da jeg var på sesjon - og det var heller ikke det spørsmålet jeg ble stilt. Det har mer med psyken å gjøre sa jeg, at jeg ikke ønsker å drepe et medmenneske, good or bad. Det er en viss forskjell å bli dytta ut i krigen vs. om en innbruddstyv kommer brasende inn i huset mitt og gir full pupp med vold, og jeg i beste fall kommer ut av det 1-0 til meg.. Dere skjønner forskjellen?
Det var altså en diggresjon. Kjør debatt på topic!![]()
Og når jeg da har bestått jegerprøve samt har en hagle og en rifle stående i våpenskapet? Fremdeles våpennekter? Og når jeg i utgangspunktet har søkt meg til ingeniørbataljonen?
hmm...
Og Ola Haldor, hvordan var det sosiale når du ikke var elev og ikke en "ordentlig" ansatt og ikke elev? Ble du litt mellom barken og veden? Regner med det ikke var så mange andre sivilarbeidere der, og elevene traff vel hverandre mye oftere enn du traff dem?
Glidecam X-10 med HD-4000 slede
Canon XH-A1
Det var ingen andre sivilarbeidere der, men som sivilarbeider har arbeidsgiveren plikt til å gi meg sted å bo - og jeg bodde dermed på internatet. Det sosiale var det slettes ingen problemer med.
Mellom barken og veden - kan vel ikke si at jeg holdt _alle_ regler ved like.. Ble f.eks. litt svømming i bassenget etter ordinær stengetid på noen av oss..![]()
Bokmerker