Viser resultater 1 til 2 av 2
    Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Standard Video Produksjon. Selvstendig Næringsdrivende. skatt og moms

Noen her som driver eget selskap og har funnet ut av alt som har med skatt, moms og etc?

Lurer på om det er noen meldeplikter eller noe jeg har gått glipp av. Er video næringsvirksomhet noe annerledes enn andre bedrifter? Jeg lurer egentlig bare på om man har andre meldeplikter enn momsen og årsoppgjøret?

Hvis det er noen andre her som driver bedrift og fører regnskap selv, skrik ut

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2005
    Sted
    Oslo
    Svar
    56

Standard Video Produksjon. Selvstendig Næringsdrivende. skatt og moms

Hei, har akurat oppretet et enkeltpersonsforetak (heter ikke lenger enkeltmansforetak pga. likestilingsloven.....).

Hvis det er dette du har tenkt til og starte opp kan jeg fortelle det meste.

Hvis det er dette du skal starte er det slik at du i første fase. må registreres i ebhetsregisteret. (du kan også registreres i foretaksregisteret men dette koster penger.)

Før inntekten har nåd 50.000 betaler du ikke moms til staten. Du vil jo da heller ikke få fradrag på den momsen du betaler på utgiftene.

Det er viktig og merke seg at, hvis første inntekt er på 51.000 kr vill hele dette beløpet være momspliktig men hvis du først får en regning på 50.000 kr innbetalt og så en på 1.000 kr vil kunn 1.000 kr være momspliktig.

I denne type foretak vil jo det ofte være nødvendig med utstyr i starten, men så lenge det er mulig ville jeg ventet med investeringer til intektene har oversteget 50.000kr.

Ta en titt på http://www.bedin.no/cwobjekter/Merverdiavgift.shtml

Når det gjelder hvilken tjenester som er momspliktig er det slik at loven gir untak for moms for visse tjenester, det som er aktuelt for dit tilfelle er nok kullturelle tjenester. Her snakker man om teater, forestilinger og konserter. Dette er et "gray area" og vanskelig og fastslå hvorvidt du er avgiftspliktig. Har snaket med en del jurister og diverse ofentlige instanser og alle sier lit forskjelig. Men det som er et hovedpoeng er at du er avgifts fritat i tjenesten du utgjør som fotograf, lydtekniker osv. men det skal beregnes moms av salget.

Detter er min oppfatning av det hele. så på denne måten ville jeg spesifisert fakturaen til opdragsgiver med dise to punktene seperat.

Ta en titt på http://www.produsentforeningen.no/lover.html. her står det noe om akurat dette.

Ellers er www.bedin.no et veldig bra sted for deg som skal starte ny bedrift.

Når det gjelder regnskap er du fritatt krav om regnskapsfører og revisor. Men det anbefales at en regnskapsfører tar en titt på regnskapet hvis du ikke er VELDIG godt kjent med dette fra før av.

Du slipper også og levere inn årsregnskap ved årsslut men du må lever næringsoppgave som kommer i posten sammen med selvangivelsen, dette inneholder skatemesige resultatregnskap og balanse- skattemesige verdier.

Du må også levere inn et skjema på forskudsskat 4 gannger i året. tror den første er 11.03.

Allt dette gjelder altså enkeltpersonforetak. Vil anbefale dette på det sterkeste hvis du ikke har stor startkapital og eller forventer en enorm ekspandering i firmaets drift.

Registreringen av firmaet kan du gjøre på www.brreg.no.

Jeg vil også anbefale og ta en tur til servicekontoret for nyeetablerte næringsdrivende, de har kontor i oslo. Har vært der selv og de var til stor hjelp.

Jeg beklager all skrivefeil (har dysleksi). Jeg vil også poengtere et det kan være feil i teksten over, ettersom jeg ikke er 100% sikker på allt selv. Men hvis du lurer på noe mere så bare spør jeg vet det meste om det meste når det gjelder dette temaet.
    et kan bli lit rotete iblant, men nå skal det sies at noen av tidenes genier hadde dysleksi!!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •