Viser resultater 1 til 5 av 5
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Arendal
    Svar
    105

Standard Vidregående skole

hei! 1. mai må jeg ha sendt søknaden til vidregående....

jeg var på www.videocopilot.net og så på åssen de lagde film med.
    spørmålet er: hva slags linje burde jeg gå hvis jeg både vil lære 3d(som 3dmax) samtidig som å lære å lage film på den proffe måten.

har vært og kikka på Noroff og vurderer å gå- film linja dær: 1år- Film og TV-produksjon, andre år-filmproduksjon, og det siste i Australia. og spm. nr. 2 hvis du har innteresse i begge deler (3d animasjon og filmproduksjon) er det vært å velge begge deler?... hvis jeg går på noroff og velger de to, tar det 6 år til sammen.

takk på forhånd...
    Jippy Kay Jay motherf***er

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Standard Sv: Vidregående skole

Om du virkelig VIL, og brenner for begge de to, fyr løs - men vær klar over det økonomiske for å gå på privatskoler. Du finner mer info om det på deres egen nettside tenker jeg.

Nå er det lenge siden jeg titta på priser for de skolene, det er vel ikke så langt unna 100.000,- pr år, om det ikke har endra seg radikalt siden sist. Noroff, NISS etc. har også egen dato for siste frist vil jeg tro.

Lieutenant
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Arendal
    Svar
    105

men hvilke av disse to sudiene er best???

Noroff:
    http://www.noroff.no/blifilmskaper.asp

NISS:
    http://www.niss.no/index.php?section=168

noen som har erfaring med de studiene?
    Jippy Kay Jay motherf***er

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Av de private i Norge er NISS hva jeg ville satset på om jeg ville i jobb etter utdanning, har selv gått konkurrenten...med blandet inntrykk.

Om man ikke er 100% sikker på hva for retning innen media man vil gå når man skal søke videregående ville jeg enten valgt en medielinje eller en allmennfag. Sistnevnte kan være kjedelig og tungt om man ikke forstår noe matematikk, men hvis du er interessert i mye av det tekniske aspektet ved film/tv så har man mye utbytte av litt matematikk. Det høres utrolig kjedelig ut, men man er og veldig på den sikkre siden om man velger almennfag fordi man enten får bruk for det hvis man er teknisk opptatt innen film/tv eller man står mye mer åpent for andre studier med slike fag. Til slutt er så er alt digitalt 0 og 1, 3d er jo basicly it verden here i come og it kunnskap innkluderer ofte en dasj matte eller fysikk.

I bunn og grunn om man ikke vil låse seg helt, fullfør videregående og skaff deg studiekompetanse. Du står da mye mer fritt mtp. feks. støtte fra lånekasse om du vil studere enn om du går via andre "kanaler". Sånn bortsett fra at jeg ser i ettertid at min gamle engelsk lærer hadde utrolig god film smak("Road to Perdition" og "The Shawshank Redemption" som deler av pensum....nå blant mine favorittfilmer.) er jeg glad for å ha matte og fysikk på baken enten for tv, film eller noe studier/jobb midt i mellom.

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Jeg går 2. året på studiespesialisering (allmennfag), og kjører på med realfag (bland annet matte og fysikk). Nå har ikke jeg planer om å ta en utdanning innen film, men jeg kan iallefall bekrefte det som blir sagt her om at matte og fysikk kommer veldig godt med. Veldig nytting (om ikke nødvendig) å kunne regne på oppløsninger og forhold, datamengder, osv... Fysikk vil jeg anbefale deg å ta, hvis du først velger studiespesialisering. Hvordan virker f.eks. et polariseringsfilter? Hva er UV-stråler?
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •