Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

Standard widescreen pc skjerm

Jeg har widescreen skjerm på den bærbare pcen min, men hva er egentlig vitsen med det?
    hittil har jeg bare hatt problemer med det og ikke engang filmene jeg ser på som er i 16:9 format blir i fullskjerm selv om pcen min er 16:9...

er det noe vits med widescreen skjerm?
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Kanskje du ikke har riktige innstillinger?
    Meningen med widescreen er jo at det skal bli, badabingbadaboom, widescreen... Så ja, det er vits med slik skjerm, men hvis du ikke får det til å funke så kan det jo bli heller plagsomt.

Jeg foreslår du sjekker innstillingene for skjermen.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Nesodden
    Svar
    200

du må sette på en oppløsning som er for widescreen.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Nøtterøy i Vestfold
    Svar
    50

Standard Re: widescreen pc skjerm

Sitat Opprinnelig postet av erdnis
    Jeg har widescreen skjerm på den bærbare pcen min, men hva er egentlig vitsen med det?
    hittil har jeg bare hatt problemer med det og ikke engang filmene jeg ser på som er i 16:9 format blir i fullskjerm selv om pcen min er 16:9...

Jeg tror ikke de er i 16:9-format, jeg. Amatørfilmer lages ofte med sorte streker oppe og nede, noe jeg synes er sykt plagsomt, spesielt på widescreen-skjermer. Kutt heller oppløsningen oppe og nede istedenfor å legge ut en film på nettet som tar med masse svart skitt som du ikke trenger.

Men hvis du ser på f.eks. en DVD som virkelig ER i ekte 16:9-format, og det fortsatt ikke funker å se den i fullskjerm på hele bildet, DA er det ekstremt merkelig hvis du kan se f.eks. skrivebordet på hele skjermen.
    url]www.myspace.com/superpygme[/url]

Commodore
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Jessheim
    Svar
    1,185

Sitat Opprinnelig postet av Oleway

Jeg tror ikke de er i 16:9-format, jeg. Filmer lages ofte med sorte streker oppe og nede, noe jeg synes er sykt plagsomt, spesielt på widescreen-skjermer. Kutt heller oppløsningen oppe og nede istedenfor å legge ut en film på nettet som tar med masse svart skitt som du ikke trenger.
    .
    hva mener du med å kutte ned oppløsningen? det er vel de vi gjør når vi cropper? (altså legger på svart "skitt")
    Kim Lopez[/url] på Dahlske Bank[/url]www.LuckyShot.no

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Kim
    hva mener du med å kutte ned oppløsningen? det er vel de vi gjør når vi cropper? (altså legger på svart "skitt")
    Cropper gjør bare at svarte går over og under. Dvs, det blir brent fast svarte over og under, istedet for å ta bort over og under. Det kan hindre filmen å zoome til fullskjerm fordi svarte toppen og bunnen hindrer.

Jeg vet ikke om det er mulig å skjære av på ordentlig med Premiere, men i After Effects kan man velge bildestørrelse (som jeg ofte velger 5:3 - selv om det er unormal, hehe. min egen widescreen-type)

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Hamar
    Svar
    179

5:3 er det en mellomting mellom widescreen og vanlig?

Commodore
    Medlem siden
    Sep 2004
    Sted
    Tharsis, Mars
    Svar
    2,656

Sitat Opprinnelig postet av pordey2
    5:3 er det en mellomting mellom widescreen og vanlig?
    Kan jo si det. Det er iallfall bredere enn 5:4. Men det er bare noe som jeg fant opp med AE som jeg eksportere ut som Quicktime.

Et eksempel her:
    http://home.no/gollom/klimaendring4.mov <-- 480x288 (5:3)

Tror ikke at man kan konverte oppløsning som jeg fant på til samme oppløsning på wmv eller dvd (blir trolig strukket stygt). Må nok eksportere på nytt i riktig oppløsning som ikke er et problem så lenge jeg har original i pcen min

Captain
    Medlem siden
    May 2004
    Sted
    Røyse, utenfor Hønefoss
    Svar
    589

det blir svarte streker oppe og under selv når jeg ser på en vanlig DVD, og jeg har prøvd innstillingene, det eneste de funker til er å gjøre at programene blir i widescreen.
    Det der med svart "skitt" oppe og nede er bedre enn å ha vanlig 4:3 format da!
    lle tenker på seg selv, det er bare jeg som tenker på meg!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Nøtterøy i Vestfold
    Svar
    50

Det der med svart "skitt" oppe og nede er bedre enn å ha vanlig 4:3 format da!
    Ikke når du ser på en widescreen-skjerm. Da får du svart skitt rundt hele greia!

Sitat Opprinnelig postet av Ustabil-Kim
    Når du legger på svart skitt er jo oppløsningen fortsatt den samme. Eneste forskjellen er at du mister en del av den originale filmen oppe og nede. Det jeg mener er at oppløsningen skal være i widescreen istedenfor at man må se på et letterboxbilde på PC-en. Filene tar jo dessuten unødvendig med større plass fordi det svarte også blir komprimert.

Kutt oppløsning istedenfor å legge på svart skitt. 8)
    url]www.myspace.com/superpygme[/url]

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •