Eg trur ikkje vista kjem til å tilby oss nokon fordelar i det heile tatt. Eg har fått inntrykk av at det berre er snakk om ein juletreversjon av XP.
Huff og huff, eg skal iallfall aldri ha vista.
Som dem sier for øyeblikket, så kommer Windows Vista ut den 30. januar 2007. Se her: http://www.forbruker.no/digital/nyhe...cle1526193.ece
Etter ca 5-6 år så kommer Windows med no nytt.
Klart jeg vet at Vista skal være bedre på mange områder enn på XP. Jeg har prøvt å lese litt her og litt der på nettet om Vista, men føler ikke at jeg har mye oversikt hva Vista ska være god for.
På hvilken områder er Vista bra på? Er dette en etterlengta system til oss som redigerer på PC?
Hørt at Vista krever mye av maskinen. Er det sant?
Den kommer i 5 versjoner. Hvem er best for oss redigerere?
Vurderer kanskje å kjøpe Vista.
Kom med synspunkter, tanker og kommentarer om Windows Vista
Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.
Hjemmeside: http://ostbymedia.no/
Eg trur ikkje vista kjem til å tilby oss nokon fordelar i det heile tatt. Eg har fått inntrykk av at det berre er snakk om ein juletreversjon av XP.
Huff og huff, eg skal iallfall aldri ha vista.
size=9]Panasonic AG-DVX100E - RØDE NTG-1
Sony Vegas 6.0 - DVD-Architect 3.0
Indiesnap Matte Box
Pass dykk for ord delings feil![/size]
Da jeg testa Windows Vista RC1, altså en "release candidate", ble jeg ikke videre imponert. Måten man jobber i mappenivåer og sånt på er en wannabe-greie fikk jeg feelingen av. Man har vinduet for mappen, og til venstre, akkurat som i Finder på Mac OS X, har du noen snarveier, som du selv kan legge til og fjerne. Og adresselinjen fungerte ikke i det hele tatt, ikke slik jeg er vant til fra Windows 95 - > XP. Da har jeg alltid kunne skrive f.eks. C:\Programfiler\etellerannetprogram... I Vista fikk jeg ikke skrevet banen til mappa jeg ville gå til, og jeg fikk heller ikke, slik jeg har forstått det, muligheten til å bare skrive "programfiler" så hoppa den dit. Den var bare teit, i veien, og ikke fungerende i det hele tatt. Den ble bare pynt, som repeterte hvilken mappe man var i.
Og måten å navigere seg mellom mapper på var helt jall.
Etter litt knoting med å prøve å få Avid Liquid i gang, ga jeg opp.
Tror ikke Windows Vista vil tilføye noe til videoredigeringen som umiddelbart vil være til fryd og glede - se det an et år eller to først i allefall. "Why fix something, if it ain't broken?" er det noe som heter - Vista tilføyer ingenting for min del, ikke før det kommer spill som er lagd for DirectX 10 i såfall.
Forresten, du spør om systemkravet.. Jeg fikk ikke kjørt alt på maks, med det som i følge MS er minimumskrav. 2GB RAM, skjermkort med 512mb RAM og en dualcore 2ghz prosessor. Ting gikk ikke slående kjapt, og det hele minte mest om et grafisk jallasirkus. Windows så rett og slett horete billig ut.
Skal du fortsette med video, kan du fint klare deg med Windows XP lenge - eller OS X, for de som går over eller bruker Mac fra før.
Dette er desverre helt feil. Det virker som du har tatt en litt for rask beslutning. Tror ikke du skal uttale deg om Vista når du såvidt har prøvd det. Personlig så kjører jeg Vista RC1, men skal oppdatere til en ny versjon som vistnok skal komme 20. november.Da har jeg alltid kunne skrive f.eks. C:\Programfiler\etellerannetprogram... I Vista fikk jeg ikke skrevet banen til mappa jeg ville gå til, og jeg fikk heller ikke, slik jeg har forstått det, muligheten til å bare skrive "programfiler" så hoppa den dit.
Jeg syntes at Vista har mange fordeler, indekseringen av pcen er rett og slett genial. Man slipper den tradisjonelle søkingen når man skal finne en fil, det er bare å trykke på start ikonet og skrive inn de første bokstavene av filnavnet og treffene popper opp samtidig som du skriver. Mappeinndelingen og navigeringen er også ganske smart, men for de som ikke liker den så går det an å bruke den gode gamle, eller en kombinasjon.
For redigering er det helt klart Windows Vista Ultimate som gjelder. Denne tilsvarer gamle Professional. Det skal sies at det fortsatt er noen programmer som ikke støtter Vista. Det er ikke mange men det er noen, f.eks Nero.
Tilslutt vil jeg bare si at Vista er helt klart å anbefale, men det er ikke noe must. Har du en litt treg pc eller et dårlig skjermkort er det bare å glemme.
Jeg har prøvd Vista og må si at jeg er skuffet. Det er ikkje noen store forbredninger og så krever det mer enn XP. Med mitt oppsett, som går kjapt i Xp, gikk det litt treigt i vista. Og den nye funkjsonen som gjør at det ikke går ann å innstalere noe uten at du brekrefter det er håpløs. Den spør og maser hele tida, og bruker lang tid på å kjøre. Vista hadde noen funksjoner som var gode å ha da.:-P
Kommer ikke til å oppgradere til vista med det første!!
ei å Nei!!!
Mac osX kommer jo også snart, og det ser ut å ha gode sjanser att slå ut vista kraftig, som Apple har sagt tidligare: Hasta la vista Vista...
Holder meg nokk til mac eg =P har egentlig ingen tro på vista
Neste gang jeg skal kjøpe en datamaskin, skal jeg gå for Mac. Siden Mac passer bedre til redigering og skal ha bedre programmer. Så det blir nok ingen Windows Vista på meg. Også syns jeg at Windows og Microsoft har tapt mye i det siste... Tapt mitt sympati altså.
Når en begynner å få sympati for operativsystemer så har det begynt å gå for langt... Det blir nesten som å gråte når en ser OS 9 begravelsen... :P
Hasta la vista !!![]()
url=http://www.signaturdesign.org]AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz 2GB RAM GeForce 7900GT 256MB[/url]
Da vet jeg det.
Bare å si sin mening om vista altså.
Vet noen hvor dyr versjonene kommer til å bli her i Norge?
Går bachelor i flerkameraproduksjon-teknikk, Høgskolen i Lillehammer.
Hjemmeside: http://ostbymedia.no/
Bokmerker