5.1 "surround" :wink: kan man bruke Sony Vegas, Adobe Premiere og Nuendo (som jeg kommer på i løpende fart)
Først og fremst når en vil lage 5.1 lyd, så bør man ha et lydkort som støtter vertfall 5 sepperate utganger (+ en til om man vil at LDF'en, bassen altså, skal bedre og klarere)
ellers så kan det bli en utrolig tungvint affære, dette fordi en vil helst høre surround kodingen i real time, i steden for å måtte eksportere .ac3 lydfilen ut og høre på den i et surround anlegg brent på DVD.
Og når du har skjønt dette (eller rettere sagt insett dette etter masse fram og tilbake som jeg opplevde i min tid :wink: ) så kan en begynne med å kode surround.
Men så spørs det om hvor avansert lyd bilde du er ute etter, om det er star wars romkamper du har lyst å prøve deg på så er det bare å begynne å samle inn masse forskjellige romskip lyder, men om det bare er at du vil at musikken i filmen skal ha mer fylde eller at en hører en bil som kommer bakfra og kjører forbi front høytalerene, så skal det ikke være den største heksekunsten å få til :wink:

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker