Viser resultater 1 til 7 av 7
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    193

Standard Musikk fra land som ikke eksisterer lengre

Som dere vet ble jo sovjetunionen oppløst for mange år siden.
    Men hvordan er det med rettighetene til musikken som ble produsert i sovjet, kan man bruke opptak spilt inn i sovjet i filmene våre uten å tenke på copyright el?
    Eller må man spørre plateselskapet i russland/en av de andre tidligere sovjetlandene om det er greit?(da vil det sansynligvis koste så...)
    Virker som det ligger endel sanger fra sovjet på nett nå så hadde vært greit hvis det gikk ann å bruke sanger derfra lovlig.
    (ja, jeg skjønner at det ikke passer med propagandiske marsjer i alle filmer, men finnes nok noen sanger derfra om andre ting også :wink: )

Hvis det er lov, kommer dere på noen flere land som har "forsvunnet"?

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Landet har vel aldri hatt rettighetene til åndsverk uansett tror jeg, selv ikke i Sovjet... Så opphavsretten til åndsverkene er nok inntakt...

Når det gjelder nasjonalsangen til Sovjet så er det den samme melodien som benyttes på den russiske med ny tekst...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Commander
    Medlem siden
    Aug 2003
    Svar
    433

Verken musikk eller andre åndsverk kan benyttes fritt før minst 70 år etter at komponisten/kunstneren er død, helt uavhengig av om landet vedkommende bodde i, fortsatt eksisterer eller ikke.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    193

Hm, dumt, trodde jeg endelig hadde en lovlig kilde til noen gratis melodier spilt inn av proffer...
    (har hørt på noen av de som ligger i stickyen men syns det ble litt vel mye synth, har ikke hørt alle så mulig jeg har hoppet over noe bra)
    Takk for gode svar uansett.
    Sitat Opprinnelig postet av HenrikSolberg
    Når det gjelder nasjonalsangen til Sovjet så er det den samme melodien som benyttes på den russiske med ny tekst...
    Heh, rart, men de måtte vel ha en ny nasjonalsang i en fei og hadde vel ikke tid til å finne en ny melodi?

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Husk at tilfeldig musikk fra radio faktisk er lov. Det kan man lett bruke til sin fordel.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Feb 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    193

Takk for tipset Kenny Wang!
    Foresten noen som vet om en side på nettet hvor alle reglene rundt musikkbruk i film står?

Rear Admiral (Ambassador)
    Medlem siden
    Apr 2004
    Sted
    Fredrikstad
    Svar
    2,425

Sitat Opprinnelig postet av Henriken
    Heh, rart, men de måtte vel ha en ny nasjonalsang i en fei og hadde vel ikke tid til å finne en ny melodi?
    Ikke rart egentlig, når du tenker over at det er en stor kulturarv, og en av de beste nasjonalsangene som noensinne er skrevet... Så jeg synes ikke det er rart i det hele tatt...

http://www.lovdata.no er forøvrig en grei side for å lese alt om lover :P Bare søk på åndsverksloven, loven om opphavsrett, eller noe i den duren...
    color=red]REC[/color] MEDIA
    http://www.recmedia.no/

[/url]

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •