Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 12
    Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Standard Dønk - avslutningsprosjekt

I mai/juni lagde vi kortfilmen Dønk som avsluttende oppgave ved Medier og Kommunikasjon.
    Filmen har en rimelig klisjé handling, men vi er rimelig fornøyde med det ferdige resultatet, og filmen har blitt godt mottatt. Min rolle var foto, regi og klipp.

Besøk nettsiden
    om du vil se trailer(av Even Kleppa), bilder og info om folkene bak.

Facebookgruppe

[size=18px]Last ned[/size]

Kom gjerne med tilbakemeldinger!
    Dette er forresten vår første ikke-voldelige fiksjonsproduksjon!

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Til å være en eneste lang klisjé dophistorie, så er den faktisk ganske fornøyelig. Det tekniske ligger litt over hva man fikk oppleve i I Kill You-serien, og det løfter resultatet. Det er ikke så mye superteknikk man trenger for at et drama skal fungere i forhold til teknikken som kreves i action, så her funker det jo.

Skuespillet er stort sett holdbart, og regien på karakterene er ganske troverdig. Det at man filmmessig ikke egentlig sier at den rødhåra raringen er homofil, gjør det mer troverdig, så kan man sitte og lure på om han er homo eller bi, eller hva slags annen rar skapning han er. Ingen av karakterene er spesielt spennende, men de gjør jobben sin.

En ting jeg muligens gikk glipp av, er hvordan hun startet med narkotika i utgangspunktet. Bare våknet hun etter en fest og følte for å ta en stripe på badet? Må innrømme at jeg fulgte litt dårlig med fordi jeg så den i facebook-kvalitet, men for meg skjedde det da jævlig plutselig. En natt er jo nok. en gangs prøving er nok, men jeg så den liksom ikke komme.

Uma Thurman-scenen var nice med den fjernede lyden og passende musikk. Følte faktisk med karakterene der, og selv om det var noe keitete regi når hun våknet igjen, så føltes det hundre ganger bedre på denne måten enn om det skulle vært noen tårevåte Hotel Cæsar-øyebikk som bare blir pinlig.

Fotoet er greit, uten å være spennende, og som seg hør og bør i dramaer og komedier, så skal jo ikke fotoet ta noen sterk rolle, så dermed godkjent. Jeg lite den 360-filmingen med prøve og klokke. Stilig.

Jeg savnet likevel noe svart humor midt oppi alt dette som kunne skilt filmen fra typisk ungdomsfilm, men så lenge jeg ikke kjedet meg, så får det gå.

En uinspirert Wangen skriver en uinspirert avslutning på en uinspirert tilbakemelding: Grei avslutningsfilm som tydelig er laget for at lærerne ikke skal få avsmak, men synes at dere har laget noe skikkelig for en gangs skyld. Lærerne om det, men selv om dette er greit nok, så håper jeg dere fortsetter i IKU-tradisjonen og ikke lirer ut for mange av disse i stedet.

Commodore
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Rogaland
    Svar
    968

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    En ting jeg muligens gikk glipp av, er hvordan hun startet med narkotika i utgangspunktet. Bare våknet hun etter en fest og følte for å ta en stripe på badet? Må innrømme at jeg fulgte litt dårlig med fordi jeg så den i facebook-kvalitet, men for meg skjedde det da jævlig plutselig. En natt er jo nok. en gangs prøving er nok, men jeg så den liksom ikke komme.
    Thanks Ken, vi hadde i utgangspunktet en scene hvor vennene får henne til å prøve, før hun kommer over det på badet igjen. Enten glemte vi det eller så forsvant den i klippen.

Fyr på med tilbakemeldinger folkens.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Hola!

Først og fremst: Thea = total jail bait
    Enig med Wang i det meste her. Så trenger ikke gjenta, men kan supplere:

Jeg synes lyden gjorde det innmari vanskelig å oppfatte mye av dialogen, så det var en hel del jeg rett og slett ikke fikk med meg. Det er spesielt dumt når det er dialekt, og de ikke dikterer dialogen klart nok.

Det som i hovedsak gjør det litt for skoleprosjekt for meg, er det som omhandler dop. Til og med drikke sekvensene synes jeg ble litt keitete. Hele den: "ta en slurk a, skader ikke å prøve" *riste på hode med leppene knytt sammen* "kom igjen aaaa" dialogen er gjentatt til det kjedsommelige i forskjellige skolefilmer. Skulle ønske noen kunne lage en sånn type sekvens hvor det faktisk virker litt reelt, og føles som man er tilbake på fest når man var 16.

Når det gjelder dopen (som jeg egentlig begynte avsnittet med) så faller det helt igjennom... Det kan være lurt å gjøre litt mer research på det, om det ikke er noe du har spesielt mye egenerfaring med. Det er masse detaljer som gjør det så lite troverdig at det blir humoristisk. MASSIVE striper f.eks, som er 5-10 ganger så store som man tar i virkeligheten. Hun tar alt på ett lite snufs, når man gjerne bruker gode 3-4 sekunder på å få det opp. Hun kjøper for en tusenlapp, altså 1 gram... i realiteten er 1 gram mindre enn en klinkekule. Hun får en en liten pose som ser ut som det kunne vært 10. At hun heller det i en papirlapp har jeg aldri hørt om noen andre som gjør. Kokain må knuses møysommelig, da det ikke kommer i rent pulver men er krystalisert i større klumper. Uma i pulp tar en overdose, men der virker det ekte fordi hun er i det universet og har tydelig vært det i noen år... Her virker en overdose fullstendig urealistisk. Det er faktisk nestenveldig vanskelig å ta overdose på kokain... Det jeg mener her, er at man lager film om et tema man egentlig ikke kan noen ting om, og heller ikke har brukt spesielt mye tid på å finne ut av...

Det jeg likte best av alt var sykehusscenen! Når hun ligger i senga og han jekker med kontrollen lo jeg faktisk. Det så veldig bra ut! Beste med hele filmen. Introen med credits var også veldig kul, og funket utmerket.

Oppsummert: Ikke vær redd for å portrettere universet deres sånn som det er. Skal man beskrive noe man ikke vet noe om, så bruk tid på å finne ut av det. Bra solid arbeid, masse fine klipp, tydelig at det er en regi og en tanke bak alt som blir gjort! For å være VGS, så synes jeg dette ble veldig bra.

Helt til slutt, veldig kul "logo" for filme på slutten av traileren, hvorfor har dere brukt en som er litt annerledes (og ikke like fin) på hjemmesiden?
    Coming soon...

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    146

Er enig med mye her. Men jeg synes dette er en av de bedre skoleoppgavene. Mye klisje. Men enkelte scener er fornøyelige og dette redder prosjektet fra total platthet. Som nevnt her så er blant annet sykehusscenen veldig bra. Faktisk den beste. Den kommer inn på riktig tidspunkt.
    Læreren som skal ha en samtale med Thea er for offensiv i tale og kroppsspråk. Thea har grunn til å stikke. For slik ovenfra og ned holdning er gammeldags og en lærer burde vite bedre. En dårlig leder med andre ord.
    Brus-bruken er ikke troverdig. Ungdommene i filmen må ha veldig god råd. For slike mengder er veldig dyrt. Hun burde ha kjente hjerteflimmer, svettetokter o.l. med de dosene. OD kan man få hvis man tar mye. Research hadde vært bra. Dealeren som står i mørk avkrok er for klisje.

Likte godt foto og klipp. Hadde vært spennende å se deg lage noe utenfor lærerhensyn. Dette kan være hemmende for kreativiteten og leken.
    Du kan være stolt av denne.

Lieutenant Arne Undheim sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Rogaland, Klepp, Orre
    Svar
    136

Sitat Opprinnelig postet av cmfossum
    Jeg synes lyden gjorde det innmari vanskelig å oppfatte mye av dialogen, så det var en hel del jeg rett og slett ikke fikk med meg. Det er spesielt dumt når det er dialekt, og de ikke dikterer dialogen klart nok.
    Mama sa akkurat det samme og hun er jærsk!
    Kan quote Dahl: Lydmannen er mongo. (No offence, Kleppa) :roll:

Sitat Opprinnelig postet av cmfossum
    Helt til slutt, veldig kul "logo" for filme på slutten av traileren, hvorfor har dere brukt en som er litt annerledes (og ikke like fin) på hjemmesiden?
    Forskjellen er vell bare fargebruken? Noe som jeg kunne gjort var å løfte tittelen ovenfor blokka, også legge til en credittekst nedenfor blokka.

Når det gjeld siden så er den veldig dårlig - min mening. Lærerne har null kompetanse når det gjeld web, så brydde meg ikke så veldig.

Noen som driver med flash forresten? Hadde tenkt å lage den i flash, men har problem med å få knappene til å bli knapper! Hjelp?
    - Board the windows. Try to hide. They're coming.

Ingenmannsland

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Jan 2008
    Sted
    Oslo
    Svar
    293

Knappene må først og fremst være knapper (convert to object, button) så må du inn i actionscript for å gi de funksjoner... vanskelig å forklare på forum.

Det er ikke noen spesielt god idé å lage hjemmesider utelukkende basert på flash egentlig. Jeg ville fokusert på å lære meg CSS først, så inkorporere flash i det etterhvert.

Off topic, im sorry.

Når dte gjelder logoen, så er den vel med større forbokstav også i traileren. synes det var mye mye bedre. men det er jo en filledetalj i det store og det hele.
    Coming soon...

Lieutenant Arne Undheim sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Rogaland, Klepp, Orre
    Svar
    136

Ja, jeg lager de som buttons. Prøvde lage som MC med en onRelease - gotoAndPlay greie. Aner ikke hva som er galt.

Kan CSS, sliter bare litt med plassering av background-image, derfor ble det neste ren html. Holder på med php atm.

/Off topic

Takk for tilbakemelding! Læreren synes siden var barnslig forresten.
    - Board the windows. Try to hide. They're coming.

Ingenmannsland

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Nå har jeg lastet ned og sett Dønk. Kortfilmer på denne lengden kan ofte være ganske treige - gjerne i starten og helt frem til slutten - men denne hadde noe interessant over seg hele veien. I motsetning til Wang, så jeg denne her i bedre kvalitet. Bildekvaliteten er veldig fin, og det virker som om alt er litt mer tilrettelagt enn i deres tidligere produksjoner. Perfekt timing på toget, stod det i rulleteksten, så flaks må man også ha litt av.

Historien er ganske slapp, og virker på en måte mer som et par filmatiserte dagbok-innlegg enn en historie med en skikkelig start og slutt. Det hadde også vært lett å unngå mange av klisjeene. Overdosen så vi nok komme, men hva om noen andre hadde fått den i stedet? Ja, en klisjé det også, men her kommer personutviklingen inn i bildet. Litt artig å se hvordan det får Thea til å reagere. Bare en tanke. Dere har gjort som dere har gjort, og det fungerer helt greit. Dette med narkotika er vel satt på spissen. Det ser - for meg - mer ut som et virkemiddel enn en kultur dere prøver å skildre. Det er mer dette presset fra lærere, foreldre, venner osv. som er relevant for historien. Det at hun våkner opp sammen med en gutt føles som enda et virkemiddel, da han hverken gjorde henne gravid eller var utro mot den imaginære kjæresten (det er ikke det at jeg ser på såper dagen lang, men jeg etterlyser litt drama her!). Hun bryr seg liksom ikke så mye om det. Går rett inn på badet og sniffer litt kokain(?). Helt realistisk reaksjon, om det bare ikke hadde vært den første gangen.

Skuespillet er bra. Ikke mer enn man kan forvente, men bra. Lærere har alltid problemer med å opptre realistisk på film, da man alltid ser dem enten fra den gode siden eller den dårlige siden. Eller den kjedelige siden hvor de bare tar imot en prøve uten å gjøre noe som helst annet. Ingen personlighet hos dem.

Lyden er litt lav for meg. Jeg måtte skru den ganske høyt opp - for så å bli skremt ut av skinnet når den høye musikken kom på et sted inni der - og dialekten er ikke så enkel å forstå til tider. Jeg vet ikke om dere fikk noen karakter eller en form for vurdering (går ut ifra det, da dere går på skole), men jeg ville ha trukket dere litt ned på lyden.

Wang nevner at han savner svart humor, og det er jeg enig i. Humor er en viktig del av ungdomskulturen. Dere har nok hatt begrensninger. Har dere fulgt en oppgave?

cmfossum nevner sykehusscenen, og det er min favoritt i filmen også. Det var rett og slett den lille biten av humor som ble etterlyst (dog ikke i så stor grad som ønsket). Det virker som om dere har prøvd å gjøre absolutt alt deprimerende når det skal være deprimerende, og så ganske så lystig når det skal være, eh, ikke-deprimerende. Et håp i det fjerne.

Alt i alt koste jeg meg gjennom hele filmen. Det virket som om det var mye fortellerglede i den. Det tekniske er bra. Alt sammen fungerer. Totalinntrykket er bra. Likevel tror jeg at den kunne ha vært bedre på mange måter - så har vi alle forskjellige meninger om hva "bedre" vil si også da.

(Jeg har store problemer med å komme med tilbakemelding uten å nevne hva *jeg* ville ha gjort annerledes - som dere sikkert ser. Så får bare beklage for det og håpe at dere finner en litt konstruktiv tilbakemelding under det hele).

Lieutenant
    Medlem siden
    Nov 2007
    Sted
    Sandnes
    Svar
    142

Standard ...

Lydmannen kan være mongo til tider. Dette skyldes dårlig plassering i naturfagsrommet å en viss mediefaglærer som ikke hører på elevenes egne vurderinger av saker og ting....

Veldig bra film dette her mener nå jeg
    Canon 7D
    Sigma 30mm 1,4.
    Tidligere: Sulunuu

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •