Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard En kort actionsekvens

Hei,

Jeg fikk en øvingsoppgave av en lærer på skolen om å lage en kort actionfilm med noen som sloss eller noe lignende. Det eneste han krevde var at noen ble sparket/slått/whatever i ballene :P Så jeg sto veldig fritt til gjøre det jeg ville. Jeg fikk med meg noen kamerater og brukte litt av lørdagen og en del av søndagen til opptak, og redigerte det ferdig på søndagskvelden.

Ingenting var planlagt før vi ankom location (burde vel egentlig gjort det, men var litt liten tid), så slossingen og kameraføring var improvisert.

Har sett i ettertid at en god del kunne vært bedre, men hadde vært kult med litt tilbakemeldinger her også

YouTube- A Fighting Sequence

Btw så er dette første gang jeg har laget en slossesekvens. Så var veldig spennende på min side!
    Sist endret av frig2; 17th November 2009 kl 15:41

Lieutenant Junior Grade tAke sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Svar
    51

Standard

Dette ser da ikke realistisk ut i det hele tatt på noen måter.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Takker for tilbakemelding, men kan du fordype litt hva du mener? Hadde vært fint å vite hva jeg gjør feil, slik at jeg kanskje kan gjøre det bedre en annen gang Greit nok at det ikke ser realistisk ut, men hadde vært takknemlig om jeg fikk vite hvorfor og kanskje litt mer spesifikt hva.

Lieutenant Junior Grade tAke sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Svar
    51

Standard

Hehe, selvfølgelig..

For det første er det lite overbevisende skuespill og lite spesialeffekter, det lille av blod du fikk på slutten lignet på lebestift e.l. Hadde gjort seg med litt action musikk nå og da og mer realistiske lyd effekter. For å få det mer intenst ville jeg ha prøvd meg på mer spennende kameravinkler og mer intense klipp. Vet ikke om du har jobbet med color grade osv, men hadde gjort seg med litt mer dyster stemning her noe du kan skape ved å endre fargetemperatur og legge til bakgrunnsmusikk som jeg nevnte ovenfor. Ser heller ingen årsak til krangelen? Han løper, de slår litt på hverandre, slutt. Som du selv nevnte er det lurt å ha en plan før du drar på location. Manus er alltid kjekt å ha, når du begyner å komme på et litt høyere nivå så burde du også ha en dreiebok.

Du kan jo også kanskje skrive litt utdypende informasjon i posten din om hva slags ulike metoder du brukte og utstyret du anvendte? Dette hjelper oss jo også å se begrensningene dine, alle kan ikke ha like flott utstyr.

Off-topic: Hva er galt med denne læreren din? Liker han å se folk bli sparket på visse steder? Hørtes jo litt groteskt ut, kanskje han tenner på sånn?

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Haha, han er en artig fyr han, men man vet jo aldri
    Takker for tilbakemelding. Vurderte musikk, men fant liksom ikke noe jeg syns passet helt. Kan jo sikkert lete litt mer for å prøve å finne noe. Det du nevner med blod osv er jeg helt enig i. Men vi hadde nesten ingenting tilgjengelig bortsett fra EN crappy blodkapsel til 20 kr.

Jeg sa det kanskje ikke, men jeg prøvde å fokusere på kamera og bevegelse og ikke så mye skuespill da dette bare er en liten øvelse. Årsak til krangel er ukjent. Poenget var egentlig bare kampen, men så følte jeg det måtte ha en liiiten opptrapping først.
    Har jobbet litt med grade på den her, men takker for tipset om dyster stemning osv. Skal også se på dette med mer spennende og intense kameravinkler/klipp.

Igjen, takk!

Cadet 4
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    11

Standard

Tenkte jeg også skulle legge igjen en liten tilbakemelding.

Som tidligere sagt mangler det både på skuespill, musikk og effekter. Det kunne fungert med kun en blodampull, men da er du avhengig av klippe mye raskere frem og tilbake. På den måten vil det virke mye mer naurlig å legge merke til blodet først når slosskampen er over.

Om poenget er at det skal være en actionsekvens, ville jeg prøvd å kjøre det sort/hvitt og legge til en effekt med blinkende lys. Har du da i tillegg, litt sånn rammstein-lignende musikk i bakgrunnen får scenen mye bedre intensitet og vil virke mer brutal.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Takker!
    Virker som et godt tips det. Skal se hva jeg kan få gjort med det! Tusen takk

Noen flere?

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    132

Standard

kanskje han med den off-white jakken kunne løpt litt fortere på starten? det virket veldig som om han løp sakte med vilje slik at han i rød jakken kunne ta han igjen. hivs starten hadde vært med han i full spurt så hadde det vært mye mer spenning med en gang filmen begynte.

nuvel, bare min mening.

tross dette synes jeg egentlig dette var sånn passe bra utført med tanke på at alt dette var improvisert.

Cadet 4
    Medlem siden
    Nov 2009
    Svar
    16

Standard

Hei.

Jeg er enig med de tipsene du har fått så langt.

Og så får du en tips fra meg.

Øv på kamp koreografien flere ganger før du filmer det. Målet er å få det til gå gå raskest mulig og med mest mulig realisme. Også når du redigerer så kan du klippe noen frames i fra ett slag. Da blir slaget raskere og mere intens.

Pluss når du skuespiller, så få situasjonen inni hodet og følelsene før du filmer.
    Tenk tilbake når vi alle var barn. Vi var veldig flinke til å late som om krigen vi lekte var ekte.

Lieutenant
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    Trondheim
    Svar
    115

Standard

Tusen takk for tipsene. Fikk nesten lyst til å filme alt på nytt nå, hehe. Eller iallefall redigere på nytt! :P

Men syns jeg har lært masse av denne lille sekvensen. Så blir nok ikke lenge til neste actionsekvens skal filmes, da skal den selvfølgelig være godt planlagt på forhånd!

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. SD kort VS hardisk
    Av pgnja i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr
    Svar: 6
    Siste tråder: 6th April 2009, 02:04
  2. Kort test med XH-A1
    Av Hallojs i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 7
    Siste tråder: 5th February 2009, 22:41
  3. SxS kort adapter til SD-kort
    Av THX i forumet Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr