Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Epistel

Cadet 3
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Stavanger
    Svar
    8

Standard Epistel

Hei!
    Lurte på om jeg kunne få konstruktiv tilbakemelding på denne kortfilmen.

http://www.youtube.com/watch?v=EGW6-Hr_sz0

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard Sv: Epistel

Formell, konstruktiv tilbakemelding:

Teknisk:
    -Klipp:
    * Pass på at den hvite plakaten dere fader til er like stor som filmens bilde, hvis ikke ser det veldig dumt ut.
    * Klippemessig ellers helt ok, selv om noen aksebrudd var å finne.
    * Filmen begynner lovlig brått. Det er lov å ha en liten tittel eller noe innfading først så man rekker å kremte og sette seg skikkelig i stolen.
    - Foto:
    * Kunne trengt noe etablerende foto i starten så vi skjønte bedre hvordan de lå ved siden av hverandre. Ellers grei håndtering av vinkler. Pass på aksebrudd.
    * Jeg så en ganske fin kjøring inni der.
    * Jeg trodde først dette var på et sykehus, men så var de plassert så merkelig og plutselig var det parkett på gulvet og så fikk jeg følelsen av noe mer som et gamlehjem. Kanskje vurdert å spørre et sykehus i stedet? Men godt forsøk. Jeg ble nesten lurt.
    - Kostymer, rekvisitter:
    * Ikke mye å si her, siden jeg fikk følelsen av at det var ekte.
    - Lydopptak:
    * Med mindre dialekta vanligvis er helt uforstående for utenforstående, så tror jeg lyden var ganske for lav på dialogen. Jeg snappet bare opp halvparten. Hvorfor skarrer alle på r-ene sine i dagens amatørfilmer? Det er slitsomt. Slutt med det!

Innhold:
    - Skuespillere:
    * Birollen som døde spilte grusomt. Jeg ble irritert. Fikk ikke følelsen av at han så noe utenfor vinduet i det hele tatt. Nå var jo også dette poenget, men det gjorde at filmen mista kredibilitet, så om det var meninga, så var det et feilsted i regien.
    * Hovedrollen spilte ok på amatørnivå og var ikke slitsom.
    * Statistene var for unge.
    - Manus/historie:
    * Ideen var i grunn ganske god. Jeg fikk følelsen av en typisk fransk dramakomedie hvor et helt liv blir skapt av gutten ved vinduet for å lette hverdagen til han lamme og at man til slutt får vite at alt er oppspinn. Problemet er at man ikke får følelsen av livet utenfor i det hele tatt for det første på grunn av det lite overbevisende skuespillet (men dette er jo amatørfilm så det får man slippe gjennom) men for det andre mest på grunn av at det ikke fortelles nok fra utsiden og at hele greia blir bare sørpa sammen i en uinspirtert montasje som dukker alt for fort opp.
    * Jeg ser også for meg at det burde kommet tydeligere fram at han studerer noen ut av vinduet veldig tidlig, det faller litt igjennom helt i starten der - med mindre det bare er lyden/dialekta som gjør det.
    * Tittelen så jeg ikke hensikten med.

Jeg synes det var en god idé til en sådan lun dramafilm, dog jeg aldri ville sett filmen selv av smaksgrunner. Gjennomføringa virka litt forhasta og regiløs. En skikkelig gjennomgang av dialogen og fantasiuniverset utenfor vinduet kunne nok gjort underverker.

Lieutenant Commander mrlee70 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Trysil
    Svar
    288

Jeg savnet også en innledning, som Kenny sier, så begynner filmen litt vel brått. Er knapt så man rekker å summe seg før handlingen er i full gang. Ellers på det tekniske så skal jeg ikke klage altfor mye (bilde/klipp), men lyden var ikke bra, mest pga. av at dialekten er nærmest uforståelig, i tillegg var det også noe lavt volum på den, som gjorde det enda vanskeligere. Anbefaler å legge ut en versjon med tekster, så vi andre også får med oss hva som blir sagt.

Jeg stusset også litt på sengeplasseringen.... de gangene jeg har vært innom et sykehus så ser det ihvertfall ikke slik ut. Sykepleierne/hjelpepleierne var, som Kenny også nevner, litt vel unge... er ikke spesielt troverdig med 17 år gamle gutter i rollen som sykepleiere. Dog var location og kostymer ellers ganske så bra.

Ideen til storyen var forsåvidt ganske god ja, men dere kunne ha gjort litt mer ut av det tror jeg, gitt filmen en innledning og litt mer innhold. Så jobb litt mer med neste produksjon, så blir det bra.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Har ingen problemer med starten. Synes mange amatørkortfilmer har en tendens til å begynne for tidlig, for så å tvinge seeren gjennom en rekke rutiner før historien begynner. De andre sikter kanskje til mangel på tittel før filmen begynner, og det skader jo ikke, men behold starten slik den er nå (rent innholdsmessig).

Begynnelsen er en form for defining act. Vi vet straks at dette er en ung gutt som ikke er i stand til å bruke beina sine som før, og det er det som er viktig for historien. Rullestolen holder ham borte fra livet han tidligere levde, og nå er han nødt til å holde seg på dette rommet. Du gir ham straks en grunn til å ønske å få med seg hva som foregår utenfor. Begynnelsen fungerer så bra at vi ikke stiller spørsmål ved dette.

Hadde heller ingen problemer med dialekten, men lyden trenger å jobbes med. Veldig lite musikk. Får så vidt tid til å starte før den er over. Mest fordi den kuttes ganske brått og ulekkert mens den er halvveis fadet.

Rundt 3:40 - løfter han ikke beina uten hjelp her? Kanskje han kan bruke dem litt.

Historien er en fin, liten sak som fungerer. Problemet for meg er selve stedet dette foregår. Jeg er ikke sikker på hvor det tar plass, som de andre har nevnt. Det blir vanskelig å sette den andre pasienten inn i sammenhengen. Han er oppe og går. Virker helt i orden. Spørsmålet er vel om han er riv ruskende gal og ser disse tingene han snakker om, eller om han gjør sitt beste for at hovedpersonen skal ha det bra. Synes det siste er mest tiltalende, og du burde definitivt velge. Eller kanskje du har en helt annen tanke om dette selv?

Men selve ideen fungerer bra. Kort oppsummert skulle jeg ha sett denne filmen med bedre lyd og musikk, en location som ikke etterlot noen tvil og gjerne voksne i birollene.

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Sitat Opprinnelig postet av SkeletonKey Vis post
    Har ingen problemer med starten. Synes mange amatørkortfilmer har en tendens til å begynne for tidlig, for så å tvinge seeren gjennom en rekke rutiner før historien begynner. De andre sikter kanskje til mangel på tittel før filmen begynner, og det skader jo ikke, men behold starten slik den er nå (rent innholdsmessig).
    Jeg vil bare påpeke at innholdet i starten aldri var problemet. Det var den brå starten som ikke hadde verken tittel eller noe som helst pusterom helt først.

Lieutenant
    Medlem siden
    Aug 2009
    Svar
    84

Syntes det var bra. Starten går greit, men ja, som nevnt over, en liten intro hadde ikke vært farlig..

Filmen var rett og slett, søt..

Cadet 4
    Medlem siden
    Aug 2010
    Svar
    11

Jeg likte storyen veldig godt.
    Synes vinkelen på kameraet hvor vi ser han lamme fra 'taket', hvor han ligger i senga funker veldig bra.
    Som sagt tidligere kunne det brukes noen etableringsbilder på hvor dette er, og er noen brudd av og til, men så tidlig i stadiet er det enkelt å luke bort, da du spør etter konstruktiv kritikk.
    Liker dialekta veldig godt, og synes skuespillet er helt OK.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •