Formell, konstruktiv tilbakemelding:
Teknisk:
-Klipp:
* Pass på at den hvite plakaten dere fader til er like stor som filmens bilde, hvis ikke ser det veldig dumt ut.
* Klippemessig ellers helt ok, selv om noen aksebrudd var å finne.
* Filmen begynner lovlig brått. Det er lov å ha en liten tittel eller noe innfading først så man rekker å kremte og sette seg skikkelig i stolen.
- Foto:
* Kunne trengt noe etablerende foto i starten så vi skjønte bedre hvordan de lå ved siden av hverandre. Ellers grei håndtering av vinkler. Pass på aksebrudd.
* Jeg så en ganske fin kjøring inni der.
* Jeg trodde først dette var på et sykehus, men så var de plassert så merkelig og plutselig var det parkett på gulvet og så fikk jeg følelsen av noe mer som et gamlehjem. Kanskje vurdert å spørre et sykehus i stedet? Men godt forsøk. Jeg ble nesten lurt.
- Kostymer, rekvisitter:
* Ikke mye å si her, siden jeg fikk følelsen av at det var ekte.
- Lydopptak:
* Med mindre dialekta vanligvis er helt uforstående for utenforstående, så tror jeg lyden var ganske for lav på dialogen. Jeg snappet bare opp halvparten. Hvorfor skarrer alle på r-ene sine i dagens amatørfilmer? Det er slitsomt. Slutt med det!
Innhold:
- Skuespillere:
* Birollen som døde spilte grusomt. Jeg ble irritert. Fikk ikke følelsen av at han så noe utenfor vinduet i det hele tatt. Nå var jo også dette poenget, men det gjorde at filmen mista kredibilitet, så om det var meninga, så var det et feilsted i regien.
* Hovedrollen spilte ok på amatørnivå og var ikke slitsom.
* Statistene var for unge.
- Manus/historie:
* Ideen var i grunn ganske god. Jeg fikk følelsen av en typisk fransk dramakomedie hvor et helt liv blir skapt av gutten ved vinduet for å lette hverdagen til han lamme og at man til slutt får vite at alt er oppspinn. Problemet er at man ikke får følelsen av livet utenfor i det hele tatt for det første på grunn av det lite overbevisende skuespillet (men dette er jo amatørfilm så det får man slippe gjennom) men for det andre mest på grunn av at det ikke fortelles nok fra utsiden og at hele greia blir bare sørpa sammen i en uinspirtert montasje som dukker alt for fort opp.
* Jeg ser også for meg at det burde kommet tydeligere fram at han studerer noen ut av vinduet veldig tidlig, det faller litt igjennom helt i starten der - med mindre det bare er lyden/dialekta som gjør det.
* Tittelen så jeg ikke hensikten med.
Jeg synes det var en god idé til en sådan lun dramafilm, dog jeg aldri ville sett filmen selv av smaksgrunner. Gjennomføringa virka litt forhasta og regiløs. En skikkelig gjennomgang av dialogen og fantasiuniverset utenfor vinduet kunne nok gjort underverker.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker