Nå er det ikke meningen å være stygg her, men klarer ikke å la være å si at dette faktisk må være noe av det aller dårligste jeg har sett noensinne, og jeg skal forklare hvorfor.
For det første holder ikke filmen mål rent teknisk. Absolutt ingen av bildene er visuelt interessante å se på. Du kan ikke bare rette kamera mot handlingssentrum og tro at god filmskaping stopper der. Er klar over at du ikke har det beste utstyret tilgjengelig, men forsøk å vær litt kreativ her. Jobb med utstyret, zoom inn litt fra avstand for å skape litt smalt dybdefokus osv. Har hverken tid eller lyst til å ramse opp hva du kunne gjort for å endre hvert enkelt klipp, men kan ta for meg klippet der du filmer fra jentas synsvinkel bak avisa. Det gir for meg ingen mening at du har avisa i fokus og ikke skuespilleren.
Lydmessig holder filmen heller ikke mål. Lyden er bare bråkete, og den er ikke jobbet med for å la den gli gjennom filmen. I stedet hører man ingen bakgrunnslyd når man hører musikk, og så plutselig kommer det en sjingrende lyd under dialogen. Dårlig. Legg et bakgrunnstrack over filmen og jobb med å ta opp bedre lyd/ eventuelt nedton lyden litt hvis du har dårlig mikrofon.
Og sist, men ikke minst: vær så snill å ikke bruk ferdig loopa lyd tatt rett ut av Garage Band (introen). Lag heller original musikk / få noen til å lage.
Og skuespillet er fryktelig, fryktelig dårlig. Fryktelig dårlig. Skuespilleren går svært statisk gjennom klippene, akkurat som om vedkommende er fullstendig klar over kameraets tilstedeværelse. Interaksjonen mellom jenta og gutten er også ufattelig dårlig, og minner overhode ikke om naturtro skuespill. Igjen virker det som om begge er alt for klar over kameraets tilstedeværelse, noe publikum merker svært fort.
For å ikke nevne storyen, som gir null mening i et så kort format. Selve historien kunne passet inn som et lite segment i en Lynch film, men som en kortfilm er dette i mine øyne svada og alt for "enkelt". Det blir litt som den typiske selvmordshistorien som mange lager kortfilm av; letteste utvei.
Håper dette var konstruktiv kritikk for deg, og at du fortsetter å lage film. Husk at de fleste suksessrike filmskapere begynte med å lage svært dårlig amatørfilm. Man lever og lærer. Beklager på forhånd hvis du tar deg nær av kritikken, men håper du forstår at det er vel ment.
-Haneke
Edit: Glemte også å nevne at redigeringen har en veldig dårlig flyt. Du må klippe når noe er i bevegelse i bildet, og ikke som du gjør f.eks i kiosken rett før jenta setter avisen på plass i hyllen.

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Bokmerker