Viser resultater 1 til 6 av 6
    Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bergen
    Svar
    19

Standard Kortfilm: Man Høster Som Man Sår

Hallaien!

Man Høster Som Man Sår er en kortfilm som ble laget i sammenheng med et skoleprosjekt. Vi hadde fire uker på oss til å skrive og lage en fiksjonsfilm. Dette var da resultatet. Jeg er egentlig ikke særlig fornøyd, men med tanke på alle komplikasjonene i produksjonsperioden og post, kan jeg ikke klage. Skolen hadde også en konkurranse som de kalte for "Akademiet Awards" og der ble vi stemt til beste film og fikk pris for best redigering. Dette er min første kortfilm og jeg foretrekker konstruktiv kritikk. Dere kan forresten vente flere kortfilmer fra meg i nærmeste fremtid

Skutt med Canon 550d, mest med standard kit objektivet, men vi har også et par scener med et Sigma 50mm f/1.4.

Men her er da filmen: Enjoy.

PS: Lydbildet ble ikke som vi ville i tillegg til at det var en smule overkill med color-correction til tider. Lyssettingen var heller ikke så bra på siste scene, men vi hadde en deadline å holde så vi fikk ikke tid til å lyssette skikkelig.

Lieutenant
    Medlem siden
    Sep 2009
    Svar
    132

Standard

Godt jobba!
    Jeg liker stilen i starten. Da var klippinga nice, men det var noen steder som da han kom hjem fra jobben hvor det kunne bli klipt litt kjappere... Vil vi se han knyte opp skoene og sette seg i sofan? Slike ting gjør filmen uinteressant, kjedelig og vil sannsynligvis få seeren til å lukke vinduet..

Jeg syntes kanskje at det døde litt ut på slutten av filmen, før spenningspunktet. Klippingen falt tilbake til et amatørmessig preg og lyset og feelingen ble liksom borte.
    Lyden kunne også blitt bedre. Mange steder (starten) kunne jeg høre fottrinnene til kameramannen.
    Jeg foreslår at dere neste gang bruker noe som heter contentum - eller romlyd.
    Når du vil ha romlyd så ber du bare alle om å være helt stille idet du tar opp lyden som er i rommet. Ingen steder er helt stille. Med den lyden kan du fjerne eventuelle klikk fra foksueringa eller fottrinn fra kameramannen. Men pass på at hvis det sies en replikk imens det lages en unødvendig lyd, så kan du ikke gjøre dette siden du da vil fjerne replikken.

Jeg syntes også lyden hørtes veldig ut som om den kom fra internmikken. Gjorde den det?

Dette er vel bare kommentarer ang det tekniske, men du kan jo tenke på det til neste gang

Flott film til å være din første! Virkelig bra

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bergen
    Svar
    19

Wink

Sitat Opprinnelig postet av martinbremnes Vis post
    Godt jobba!
    Jeg liker stilen i starten. Da var klippinga nice, men det var noen steder som da han kom hjem fra jobben hvor det kunne bli klipt litt kjappere... Vil vi se han knyte opp skoene og sette seg i sofan? Slike ting gjør filmen uinteressant, kjedelig og vil sannsynligvis få seeren til å lukke vinduet..

Jeg syntes kanskje at det døde litt ut på slutten av filmen, før spenningspunktet. Klippingen falt tilbake til et amatørmessig preg og lyset og feelingen ble liksom borte.
    Lyden kunne også blitt bedre. Mange steder (starten) kunne jeg høre fottrinnene til kameramannen.
    Jeg foreslår at dere neste gang bruker noe som heter contentum - eller romlyd.
    Når du vil ha romlyd så ber du bare alle om å være helt stille idet du tar opp lyden som er i rommet. Ingen steder er helt stille. Med den lyden kan du fjerne eventuelle klikk fra foksueringa eller fottrinn fra kameramannen. Men pass på at hvis det sies en replikk imens det lages en unødvendig lyd, så kan du ikke gjøre dette siden du da vil fjerne replikken.

Jeg syntes også lyden hørtes veldig ut som om den kom fra internmikken. Gjorde den det?

Dette er vel bare kommentarer ang det tekniske, men du kan jo tenke på det til neste gang

Flott film til å være din første! Virkelig bra
    Takk for konstruktiv kritikk. Liker å få slike utfyllende svar Tingen med lyden er at vi hadde ekstremt dårlig tid, så vi kunne ikke bruke voice-over og/eller bygge opp kontentum fra grunnen av og vi hadde toppen fire folk på settet som gjorde at vi nesten konstant manglet en lyd-mann (som også førte til at kameramannen måtte holde både kamera og mikrofon). Vi brukte en liten stereo-mic og boom mic når vi kunne bruke det som var nesten hele filmen.. men noe er fra internmicen.

Og jeg er helt enig i det du sier med kjedelig klipping i begynnelsen. Jeg kjedet meg selv når jeg så sluttresultatet for første gang :P Men på siste scene (hovedscenen) ble det veldig vanskelig for oss å få bra siden vi fant ut i post at vi manglet noen klipp (dette pga et veldig dårlig storyboard) og at historien var dårligere enn antatt. Så vi gjorde det vi kunne for å få det så bra som mulig, men det er det jeg er mest missfornøyd med. Men uansett, takk for konstruktiv kritikk

Cadet 3
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    8

Standard

Er enig med martinbremnes i mye. Det er totalt uinteressant, og det gjør seg ikke visuelt å ta av seg skoene på film med mindre det er viktig for plottet. Det er nok en vanlig praksis i de tusen hjem, men ikke i filmen's univers av praktiske årsaker så vel som flyten i filmen. Hva om karakteren av ulike årsaker må ut igjen i all hast?

Interessant vinkling. Klarer ikke helt å sympatisere med noen av karakterene. Kapitalismen seirer, som for all del er normen, men skaper ingen emosjonell uttelling for min del. Likte konfrontasjons scenen best. Likte ideen om å inkorporere konfrontasjonen i kontorscenen, men bilde utsnittet er klargjort for at karakteren skal passe inn der. Tror slagkraften hadde vært sinnsyk om kameraet var bevegelig der.
    Legger også merke til hovedpersonen's replikk som blir avbrutt av slaget. Den høres unnaturlig ut og det er en veldig vanlig ting å se, selv på profesjonelle produksjoner. Et tips kan være å skrive hele replikken og heller antyde hvor den blir avbrutt. Skuespillerne har da en større sjanse for å gjøre det troverdig, tror jeg i hvertfall.
    Her er grunnlaget for en veldig sterk og engasjerende historie som jeg føler ikke ble utnyttet til sitt fulle potensialet. Jeg innser at det kanskje ikke var målet for oppgaven, men jeg synes at dette skriker storhet med litt mer jobb. Hva om hovedkarakteren må revurdere sitt eget ståsted i lyset av det som har skjedd så langt? Men du har jo helt klart et talent for filmskaping. Jeg synes det var veldig bra laget. Håper å se mer fra deg snart, lykke til.

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bergen
    Svar
    19

Standard

Sitat Opprinnelig postet av oceanarts Vis post
    Er enig med martinbremnes i mye. Det er totalt uinteressant, og det gjør seg ikke visuelt å ta av seg skoene på film med mindre det er viktig for plottet. Det er nok en vanlig praksis i de tusen hjem, men ikke i filmen's univers av praktiske årsaker så vel som flyten i filmen. Hva om karakteren av ulike årsaker må ut igjen i all hast?

Interessant vinkling. Klarer ikke helt å sympatisere med noen av karakterene. Kapitalismen seirer, som for all del er normen, men skaper ingen emosjonell uttelling for min del. Likte konfrontasjons scenen best. Likte ideen om å inkorporere konfrontasjonen i kontorscenen, men bilde utsnittet er klargjort for at karakteren skal passe inn der. Tror slagkraften hadde vært sinnsyk om kameraet var bevegelig der.
    Legger også merke til hovedpersonen's replikk som blir avbrutt av slaget. Den høres unnaturlig ut og det er en veldig vanlig ting å se, selv på profesjonelle produksjoner. Et tips kan være å skrive hele replikken og heller antyde hvor den blir avbrutt. Skuespillerne har da en større sjanse for å gjøre det troverdig, tror jeg i hvertfall.
    Her er grunnlaget for en veldig sterk og engasjerende historie som jeg føler ikke ble utnyttet til sitt fulle potensialet. Jeg innser at det kanskje ikke var målet for oppgaven, men jeg synes at dette skriker storhet med litt mer jobb. Hva om hovedkarakteren må revurdere sitt eget ståsted i lyset av det som har skjedd så langt? Men du har jo helt klart et talent for filmskaping. Jeg synes det var veldig bra laget. Håper å se mer fra deg snart, lykke til.
    Takk for svar! Jeg må si meg enig i alt du sier og jeg kan love at i mine neste produksjoner vil det være mer utviklete karakterer og originale historier. Jeg vet at det ikke vekkes sympati for noen av karakterene (selv om det var meningen at seerne skulle sympatisere litt for antagonisten), men vi måtte kutte ned fire minutter av filmen vår og da kuttet vi ned på litt feile ting som vekket sympati for antagonisten. Filmen måtte være på 3-5 minutter, men vi fikk lov til å levere vår film på 6 minutter (10 minutter ble i det lengste laget). Og jeg er helt enig i at det hadde sett bedre ut med kamerabevegelse. Skal tenke mer gjennom utsnitt og filmteknikker i mine neste prosjekt. Men igjen, takk for svar
    Sist endret av UlrikS; 15th May 2010 kl 17:26

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Tre grunner til at filmen suger:

For det første så føltes filmen ut som en halvtime, det ka numulig være bra. Det skjedde alt for lite i forhold til dødtiden. For å holde scener med så mye dødtid, så bør man ha det i en langfilm hvor det hele er del av en mye større oppbygning. Det at han knyter skoene kan fungere fint så lenge det er en måte å holde spenningen oppe på fordi noe skummelt er i ferd med å skje, men så gjør han også mange andre ting og ingenting skjer og ingenting tilsier at noe skal skje og seeren har lyst til å dø.

For det andre så får jeg ganske harde rykninger ansiktet av å se en tenåring som forsikringsagent. Dere kunne funnet tusenogelleve andre grunner til hvorfor han skal binde fyren fast til en stol som ville passet bedre til alderen deres. Prøv alltid å få manusene plausible.

For det tredje er fire uker mer enn nok tid til en slik film, og dere kunne fint gjort om igjen det som ikke fungerte, så det er ingen unnskyldning.

Tre grunner til at filmen ikke suger:

Nummer 1: Overgangen fra kontoret til kjelleren er kjempemessig. Likte den!

Nummer 2: Fargekorrigeringen er ikke overdrevet - jeg liker den. Og lyssettingen i kjelleren fungerer. Det er mørkt og skummelt. Titteltekstingen på veggen på huset er også fin, så visuelt er dette en grei film.

Nummer 3: Skuespilleriet (sett bort i fra feil alder, men tatt i betrakning faktisk alder) er ganske bra.

Egentlig en ganske kjedelig film, men med et viss potensiale. Filmen ender midt på treet som alle andre amatørfilmer hvor folk ender knytt fast til en stol med gaffa over kjeften.

Lignende tråder

1. Kortfilm..
    Av MariusTB i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 4
    Siste tråder: 16th February 2010, 07:46
  2. trailer til kortfilm
    Av palantir i forumet Reklame !
    Svar: 2
    Siste tråder: 24th March 2008, 23:10
  3. Kortfilm 6.min
    Av NoXstar i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 7