Viser resultater 1 til 10 av 10
    Cadet 2
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    5

Standard Kritikk på kortfilm

Hei alle sammen

Har nettopp hatt visning på en kortfilm, som har vunnet noen amatørpriser. Filmen er regissert av den unge kommende Johannes Schultz-Lorentzen.

Del 1
    http://www.youtube.com/watch?v=IjnK0...eature=related

Del 2
    http://www.youtube.com/watch?v=sdVPT...eature=related

Filmen handler om en kjærlighetstrekant mellom den danske jent Louise, innvandreren Adam og danske John. Rammen er at Adam har blitt utvist, men gjemmer seg hos Louise og John's familie.

Filmen er med dansk tale! Så om det er noen språkproblemer, så bare skriv meg.

Setter pris på alle kommentarer og kritikk!

Cadet 3
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    8

Standard

Lyden trenger litt arbeid. Det hadde vært gunstig for film opplevelsen om støyen fra kameraet ble senket, vet ikke om det kan la seg gjøre med noen equalizer justeringer.
    Jeg hadde dette problemet på min egen film, og jeg fant jeg kunne minimalisere støyen på denne måten, selv om det gikk utover den øvrige lyd informasjonen også. Men det var til tider langt bedre enn alternativet. Det kan også være en ide og legge et kontinuerlig støyspor i bakgrunnnen slik at overgangen mellom klippene ikke merkes så godt i lydsporet, eller la hvert enkelt klipps lydspor overlappe hverandre bittelitt slik at overgangen ikke blir så merkbar som den til tider er her.

Av og til fant jeg at jeg kunne skjule mye av den irriterende støyen med litt atmosfærisk lyd, men det fungerer kan hende best på utendørs scener, eller i situasjoner hvor det er naturlig at det er en kontinuerlig og distinkt bakgrunnslyd.

Lyden er så viktig for hvordan filmen oppleves og det var det første jeg la merke til. Håper det kan være av nytte, og lykke til videre

Cadet 2
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    5

Standard

Mange takk for kritikken din, Ocean Arts. Jeg vet at lyden ikke var så bra. :/ Takk for rådet, med kontinuerlig støysporet - det bruker vi faktisk vanligt, men vi filmet filmen i en svært kort tid, så der varke tid til å tenke da mye over det. Vi filmet med og uten boom-stang, som ble endret for å bli i telekommunikasjon og normal hele tiden.
    Men jeg vil også gjerne høre om hva du synes om handlingen. Skjønte du meningen og essensen i filmen, selvom språket var på dansk? og hva synes du om kamerainnstillinger og bildekutt?

Cadet 3
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    8

Standard

Mine forståelse av dansk tale er desverre grovt underutviklet og mye av dialogen gikk følgelig i warp speed forbi meg. Jeg kunne kjenne tid-rommet krumme seg rundt meg og dra meg inn i et alternativt univers hvor jeg ikke forstod noe som helst, noe jeg pleier å ha sansen for.

Jeg skjønte dog historien og den var bra. Bare gi meg litt tid så jeg kan se den et par ganger til... Date i morra?

Cadet 3
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    8

Standard

Jeg kan ikke si jeg har mye erfaring eller forståelse av kunsten å lage film, så ta for all del det jeg har å si med en klype salt. Jeg kan bare gi noen tilbakemeldinger på ting jeg la merke til som problematisk utfra min smale kunnskaps sti.

Det kan være en ide å jevne ut lyset i slike situasjoner som i gangen, hvor det sterke lyset fra vinduet i bakgrunnen gjør karakterene til silluetter. Av og til kan det være en god effekt også, spesielt i en scene hvor kamera og karakterer beveger seg minimalt slik
    at lysforholdene ikke endrer seg drastisk. Jeg synes ikke det fungerte her.

Jeg har nok litt problemer med klippe rytmen her og der. Virker en smule umotivert til tider. Men, jeg vet ikke om jeg kanskje blir satt ut av de fremtredende kuttene i lyden.
    Klippingen rundt spisebordet er veldig flott

Enkelte av scenene fra dansen bærer et visst hjemme video preg.

Nydelig bruk av lys i de mørke scenene. Hva er den bjella? Den glir ikke naturlig inn i scenen i det hele tatt. Kan jeg driste meg til å komme med et forslag? Legg på litt støy fra by bildet i bakgrunnen, og også litt lyd fra livet der inne i bygningen. Kanskje litt musikk. I stedet for bjella, la det skje en
    forandring der inne... Kanskje musikken slås av og en taler griper mikrofonen? Tradisjonelt, men det fungerer. Denne scenen ville fått en helt annen dimensjon. Og det er en viktig scene, for her kommer sannheten frem hvis jeg har forstått det riktig.

Valg av lokalet for neste scene anser jeg som litt problematisk, i hvertfall uten en viss grad Depth of field. Kontinuitets problemer med folk i bakgrunnen som forsvinner fra et klipp til et annet uten å ha hatt anledning til det i mellomtiden. Konduktøren synes ikke å kle rollen. Men jeg må si det var et meget modig valg, og godt gjort tross alt. Men er det ikke mulig å få låne en vogn som ikke er i trafikk? Jeg ville hvertfall ha spurt. Eller funnet en annen måte å gjøre denne scenen på, selv om hendelsesforløpet her legger grunnlaget for hvordan historien fortsetter. Kan hende
    kan det gjøres på et annet vis.

Disse svartkledde mennene som dukker opp på døren kler heller ikke sine roller. De kommer i hvertfall ikke fra noe immigrasjons politi. Mørk dress og hvite sko?
    En annen grunn til å nøste sammen fortellingen på et annet vis.

Tilgi meg om jeg bare virker negativ. Det er slett ikke meningen, for dette var faktisk grunnlaget for noe veldig bra. Men det er nettopp det, det virker som et utkast. Og dette er en veldig viktig og aktuell problemstilling å ta fatt i, så det krever
    en ekstra innsats for å yte den rettferdighet. Jeg vil bare det beste for mine film maker brødre og søstre og det viktigste jeg kan gi er en ærlig og oppriktig uttalelse.

Beste ønsker og lykke til videre

Cadet 2
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    5

Standard

Takk for konstruktiv tilbakemelding. Selvsagt tar jeg det ikke bare som en klype salt. Jeg har spurt om meningen og kritikken din, så jeg er da veldig seriøst om det.

Egentlig brukte vi ingen lys utstyr på settet. Mye av lyset var naturlig lys, fordi vi filmet filmen i en svært kort tid. Så innstillingene måtte bli lavet raskt.

Kunne vel se hva du mener med rytmen i klippingen. Takk for din ros for spisescene: D

Tenker du på bjella som ringer når paret snakker etter festen? Det var just en ting vi satte ind, men i utgangspunktet skulle vi ha satt et kommentarspor i fra regissøren, der han skulle si "Da er det galla-taler" eller noe sånt. Jeg må gi deg rett i at det fungerer ganske malplassert, men det sån det ble.

Det var nærmest et levende helvete å optake tokscenen, da vi hele tiden måtte kjøre frem og tilbake og det var sent på kvelden osv, så det var ikke mye å gjøre med å flytte folk i bakgrunnen. Kontrolløren ble spilt av en gutt fra vårt lag, og kostymet ser ikke ut som de som brukes av danske kontrolløre, så egentlig synes jeg personlig det fungerte fint.

Jeg har vanskeligheter ved å tru på å det er mulig å få låne et tok som ikke var i trafikk. Det var virkelig heldig at vi muligens kunne skyte toget. Men du har rett. Det var også forslag om å filme scenen på en benk på en stasjon, men det ville bare skape en helt annen form for dynamikk i scenen, så vi valgte å ha dialog i et tog.

Du har rett omkring emmigrationspolitiet. De har også vært kommentert av noen som Paradise Hotel-lookalikes. Men la oss ikke glemme å det er en film, og ikke alt trenger å være realistisk.

Synes virkelig ikke du virker negativ - men konstruktiv. Jeg har hatt mye mer dårlig kritikk enn dine kommentarer, hvis jeg til slutt skal kommentere din egen mening om din posisjon. Så mange takk for din mening, Ocean Arts! Jeg skal prøve å se på det!

Jeg ønsker deg det beste!

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    NORWAY
    Svar
    66

Standard

Hello Wilson,

I guess you know about the issuses regarding lights, camera and sound. But if you look away from the aspects of filmmaking and look deeper into the story, i think that this is truly a magnificent piece of work.

I had to watch the whole film and I am left with a wondering feeling of what happens after he runs away.

People may disagree with me, but it feels like you have almost made a Dogme film? I am not sure if you have all the 10 rules, but not far from it.

Thanks for lettting me watch.

Stein Olsen

Ps:

Jeg er student i England og det virket lettere å svare på engelsk Beklager hvis det er forvirrende.

Cadet 2
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    5

Standard

Thank you very much for your comments Olsen!

I am glad about your curiosity of the end.

I also find the fact that you're comparing it to dogme films, very interesting! However, it can not possibly be defined as one, since it violates all rules of dogme 95. It's shot on many locations, music occurs alot - we even got a theme song and most important is it that the directors name is credited.

But I get your point, talking about the hand-held camera, no exposure of special lighting, and the fact that it's not a genre movie with superficial action.

You are always welcome to watch our movies and it may well be I have to post several posts that link to them in the future

I have just one question. How did you find this Norwegian Forum when you're a student in England? Are you half Norwegian or something? I'm Danish myself but is capable of writing in both languages, because my parants lived 8 years in Oslo, and I have a lot of friends in the country.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    NORWAY
    Svar
    66

Standard

Hey Wilson,

Nå er jeg Norsk, men studerer i England. Forumet visste jeg om fra før, men bare veldig treg når det gjaldt registrering. Det med engelsken er ett og slett det at etter å ha jobbet i USA ett år og studert i England ett år gjør at det nesten er enklere å skrive på engelsk. En ren tullesak engentlig :P

Hadde tenkt å skrive om mitt tidligere innslag, men glemte det bort. For du har rett, ifølge Dogme95 så er det ikke mange reglene du tar, men stilen er der syntes jeg.

Hvis du har tid, ta en titt på min teaser " Do Not Scare Me". Det er ikke my jeg viser, men gi gjerne en tilbakemelding.

Lykke til og kanskje du er den neste Von Trier! Hehe.

SteinOlsen

Cadet 2
    Medlem siden
    May 2010
    Svar
    5

Standard

Det høres interessant å du nesten har funnet det mer naturlig å skrive på engelsk etter å ha studert det. Hva det du studerer i England? Noe med film eller?

Hvor kan jeg få se filmene dine? Det er faktisk kompissen min som regisserte og skrev filmen - så det er nok han du bør gi probs.

Lignende tråder

1. Kritikk på filmmusikk!
    Av onTop i forumet Musikk
    Svar: 3
    Siste tråder: 23rd March 2009, 16:40
  2. Kortfilm + dokumentar: "Han som elsket Henne" & "Veslesnuten" Kritikk?
    Av tskippe i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 4
    Siste tråder: 21st February 2009, 10:09
  3. Kritikk på vår film ?
    Av Baboons92 i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 27
    Siste tråder: 7th February 2009, 16:35
  4. Kritikk på et manus: Mr.X
    Av Fisker i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum
    Svar: 3
    Siste tråder: 22nd March 2006, 16:33
  5. Kritikk til manus