Viser resultater 1 til 8 av 8
    Ensign
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    22

Standard Min første dokumentar

Hei alle sammen.

Jeg er helt ny på film og foto, og tok et år på Høgskole med medieproduksjon. Eksamensoppgaven i dokumentar var å lage en minidokumentar om noe/noen. Vi var en gruppe på to som bestemte oss for å lage en liten dokumentar om en lokalradio i Honningsvåg, Radio Nordkapp.

Vi filmet med Sony PD160 og Panasonic HVX200 i SD (litt av en kontrast mellom de to kameraene, hehe). Redigering er gjort i Avid Pro. Det ble gjort ca 11 taper ca 9 timer råmateriale. Filmingen ble gjort over 7 dager. Redigeringen ble gjort over ca 2 mnd.

Resultatet: Hehe, jeg må bare le. Jeg ser jo at denne ikke har helt kommersiell kvalitet for å si det slik : ) Spesielt mye av fotomaterialet burde kanskje vært tatt på nytt. Burde blitt brukt mer stativ. Eneste var intervjuet med Raymond Elde (filmen bruker dette som rød tråd og kommer tilbake til dette stadig). Det ble egentlig skutt etter "filmingen var ferdig". Var i alle fall det vi trodde den var, men vi så snart at vi manglet masse rådata. Vi manglet egentlig et godt intervju. Og jeg planla deretter et intervju med sjefen på radioen og fikk et en-times intervju der jeg skrev opp 20 spørsmål jeg stilte han. Jeg kom egentlig på denne lille ideen like før vi skulle begynne å redigere. Bruke et intervju som rød tråd i dokumentaren, etter å ha sett dette på NRK i en dokumentar om vinsmaking.

Foto av R. Elde er gjort med HVX200 ellers er det andre stort sett gjort med PD160.

Dette var litt om mine første erfaringer med filmskaping. Blir nok flere filmer, dette gav skikkelig mersmak, selv om kvaliteten er akkurat slik som vises i filmen.

Kommentarer fra sensorer på Høgskolen kommer jeg med litt senere.

Filmen kan sees her. Blir kjempeglad for kommentarer. Er forberedt til å få høre det værste Men dette var den første vidoen, så kravene var heldigvis ikke SÅ høye. Et lite OBS: På DVD`en som sensorene brukte er kvaliteten og oppløsningen på bildene vesentlig høyere enn 480p som vises på YouTube.

Link:
    Sist endret av Tom; 22nd August 2010 kl 17:36

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    90

Standard

Introen var litt på trynet, for med musikken og bildene virket det mer som om du skulle lage en dokumentar kalt "Moderne Snøforskning i Honningsvåg"

Også følte jeg at det første "intervjuet" med ho dama ble litt malplassert, for det ble som om du begynner med å forsvare seg "Vi er jo små, men vi gjør så godt vi kan! Så ikke klag hvis noe ser uprofft eller lite ut i resten av dokumentaren!"

Men etter det når du kom over på Magne begynte jeg å like den. Du har fanget lidenskapen hans og hvordan humøret og innsatsviljen hans er på jobb.

Alt i alt er det en god nok dokumentar, intervju utsnittene funker stort sett for meg, imens noen innklippsbilder kunne kanskje vært annerledes. Jeg liker også den "gamle" looken, som om det skulle vært filmet på 90-tallet. Det gir på en måte en litt mer stille og hyggelig atmosfære og får fram at dette kun er en lokalradio oppe i kalde Norge. På den annen side, så synes jeg ikke all musikken passer helt til den samme looken. Noe av det skriker moderne bymusikk og går dermed ikke helt i ett med bildene og mooden.

Ellers bra! Synes du skal være fornøyd med dette som din første dokumentar!
    Om det er en ting film har lært meg om livet, er det at det trenger mer stemningsmusikk!

Cadet 4
    Medlem siden
    Jun 2008
    Svar
    13

Standard

Jeg likte historien i denne dokumentaren. Karakterene er sjarmerende og kommer godt ut av det, samtidig som du får inntykk av dette er en viktig del av livet deres.

Jeg savner et skikkelig anslag. Slik filmen nå begynner blir jeg ikke så veldig inspirert til å se videre. Du kunne for eksempel begynt med det som nå ligger 3.58 ut i del 2, det med kringkastingssjef. Da hadde du med en gang etablert at det er han som er gjennomgangsfiguren i dokumentaren, samt at historien handler om små forhold og at han har glimt i øyet.

Å begynne dokumentaren med en tekstplakat er ikke alt for interessant. Spesielt den siste delen av plakaten blir jo sagt av intervjuobjektene senere i filmen, så den føles litt overflødig.

Som du sier selv, så hadde et stativ vært en god ide i bildene etter tekstplakaten. Spesielt klipp 2 med vill risting og zooming kunne vært eliminert. Roligere, seigere kjøringer hadde passet finfint til den musikken du har brukt. Det virker også litt umotivert å begynne filmen med en collage, spesielt før seerne har blitt kjent med intervjuobjektene. Om disse bildene hadde blitt brukt på slutten istedet hadde det hatt litt mer verdi.

Framingen på intervjuet med han "småkraftige" karen var litt merkelig. Det hadde sett bedre ut med mer luft i bildet i blikkretningen.

Klippet på 4.08 er ikke pent. Du klipper fra et utsnitt til et annet som er nøyaktig likt. Om du innholdsmessig måtte gjøre dette, burde du klippet deg innom noe annet for å slippe jump-cut.

Prøv å unngå dissolver mellom klipp om det ikke er noen viktig grunn for å ha det. F.eks. 5.26. Her kunne du like greit hatt et vanlig klipp.

I den to er låta som er brukt etter ca 1 min føles unødvendig. Periodevis sliter jeg med å høre hva han sier.
    Generelt hadde jeg foretrukket litt tightere klipp. Slik den er nå er det veldig mange umotiverte pauser og luft som drar ned tempoet.

Mye småpirk, men jeg likte dokumentaren din alt i alt.

Ensign
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    22

Standard

Takk for kommentarer : ) Hyggelig

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    61

Standard

Jeg har ikke sett alt enda :-) Men tenkte det er hyggelig med en liten kommentar allikevel.

Tar man utganspunkt i at dette er din første dokumentar ser det bra ut. Er det din første filmerfaring er det hvertfall bra... Jeg kan ikke kommentere så mye siden jeg kun spolte meg gjennom. Men jeg fikk så og si med meg hvert bilde, og en helhetlig feeling.

Det virker som dere mangler innklippsbilder? Man ser vanligvis ikke helt intervju med samme utsnitt på samme karakter ved mindre et bilde av nettopp denne karakteren bringer filmen videre.. noe det sjeldent gjør om ikke personen har noen ulike/unike fakter. Men det er mulig det ikke finnes mange innklippsbilder som plasseres over talen på steder dere filmet?
    Det er jo her regien tar spill i en dokumentarfilm, intervju objektene kan man ikke gjøre stort med annet enn å stille gode spørsmål, deretter regisserer man og baserer resten av filmen på innholdet intervjuobjektet har pratet om.
    Det er f.eks lite vits å se Bjørn Magne snakke om godt miljø om vi ikke får sett innklipsbilder av det gode miljøet, da kunne vi like så godt lest innholdet han bringer i en avis, eller i lydfil.
    Det virker derfor mer som en repotasje enn en dokumentar for meg pga dette.

Det er min største utfordring som regissør i dokumentarfilmer, det å sørge for at innholded intervjuobjektet snakker om faktisk blir tatt i bruk i filmen... Jeg kaller dette kilder. Nrk kan ikke publisere en nyhet uten kildebevis til hvor nyheten kommer fra, på samme måte mener jeg man ikke skal "publisere" 1 persons meninger i en dokumentar ved mindre man får kildebevis på det han snakker om.. Snakker Grete om gode tilbakemeldinger burde vi se at gjengen får tilbakemeldinger.. Ikke så bokstaveligtalt. Dere kunne da få filmet noen gjester ved resepsjonen, be Grete åpne en gammel mail med positiv tilbakemelding, og regissere en hendelse der henne leser mailen. Det er mye man kan gjøre.. Jeg sier ikke man skal gjøre dette under alle intervjuer, men noen av dem. I denne dokumentaren så jeg ingen. Da er den gyldne-dokumentar regelen brutt for meg.. Dette er forresten personlige meninger :-) Jeg kan ikke garantere at det er verdens-gylne dokumentar regel... men viktig er det uansett.

Nok en gang så kan jeg ikke si sikkert at denne kritikken er rettet til deres dokumentar, jeg har ikke sett part 2.. Men jeg synes det er viktig at dokumentar filmskapere vet det uansett : )

Jeg har slettet uttalige mange intervju gullkorn på grunn av dette... Ved vært intervju bør man som regissør tenke: "Trenger dette innholded dokumentarstatus? Kunne man fått frem nøyaktig det samme innholded i skrift, eller repotasje? Isåfall... hva kan gjøres for at dette innholdet fungerer i en dokumentar?"

Svarer er ofte innklippsbilder... Enten regisserte sekvenser, eller tillfeldige direkte sekvenser.

Det er viktig og holde seg til sjangeren sin :-) Lager man en dokumentar så lager man en dokumentar.. sjangre er der av en grunn.

Nå skriver jeg mye her! Jeg refererer vell egentlig ikke lenger til denne tråden, men til dokumentarregi generelt.

Uansett! Dokumentaren ser mye bedre ut enn vanlige amatørdokumentarer laget for første gang. Jeg regner med at lærerne ga den god tilbakemelding?

Jeg skal snart Youtube-opplase en dokumentar jeg har laget :-) Om du er interessert i å se det...

Håper ikke du blir irritert over at jeg skriver så mye konstruktivt når jeg ikke engang har satt meg inn i dokumentarfilmen din.. Men det er jo et forum, og bedre med et kjipt konstruktivt svar enn 0 svar. Jeg vet at jeg blir glad for tilbakemelding på mine tråder uansett hva som står skrevet :-) For tilbakemeldinger er det lite av på dette forumet x)
    Sist endret av Rino; 17th August 2010 kl 00:26

Ensign
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    22

Standard

Hei igjen.

Det var jo noen fantastiske tilbakemeldinger dere alle har gitt her. For det første er jeg overasket over at den taes såpass godt i mot, da den holder litt begrenset nivå, og for det andre synes jeg det er kjempeflott å få tilbakemeldinger på hva som kan gjøres bedre. Det kan stort sett andre se veldig godt, men man ser det ikke helt selv ofte. Jeg synes det meste som nevnes i denne tråden var kjempefine tips å få, for en nybegynner innen produksjon som jeg er. Også tipsene dine Rino var fine å få med seg. Og tilbakemeldingen var ikke for lang, kunne lest enda mer jeg, for det er slik man lærer.

Angående det med innklippsbilder var det jo noe vi diskuterte litt da vi laget denne dokumentaren, og det var vel egentlig ikke helt lett å komme frem til hvor mye man burde bruke og ikke bruke, men ser jo i ettertid at det er rimelig at det savnes litt av det. Kunne nok vært brukt litt mer. Vi tok jo en del bilder til å begynne med, som faktisk var innklippsbilder. Det var det vi startet med, før vi var "kjent med omgivelsene", men jeg var det fra før av, men ikke på en måte som gjorde at jeg hadde det klart for meg hvor det var bra å filme og så videre.

Jeg skal helt klart sjekke dokumentaren din når du har lastet den opp. Bare å si fra når den tid kommer. Har du noen nå som jeg kan sjekke, btw?

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    61

Standard

Bra du tar tilbakemelding positiv :-) Nå er vell i grunn jeg en nybegynner selv også.. men jeg har alltid laget noen små dokumentarer og hatt "dokumentar reglene" innebygd i meg, som en følelse. Da jeg lagde min nyeste litt mer seriøs dokumentar fikk jeg veldig gode tilbakemeldinger på den. Så det hadde vært gøy å vise den til deg! :- ) Men nå fikk jeg ikke lov av "intervjuobjektet" å legge den ut på internett, den er filmet ved NRK og det er derfor strenge rettighetsregler.

Finnes det steder man kan laste den opp som ikke er like offesielt som Youtube? Et sted jeg kan slette den igjen like etter..?

Isåfall kan du kanskje få sett den kjapt : )

Ensign
    Medlem siden
    May 2009
    Svar
    22

Standard Sv: Min første dokumentar

Du kan laste den på YouTube og sette rettigheter "Private" slik at kun utvalgte brukere har tilgang til å se den. caines24 heter jeg på tuben.-

Lignende tråder

1. Kort dokumentar
    Av Merola i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 9
    Siste tråder: 28th April 2009, 14:25
  2. Dokumentar om meg som utvekslingsstudent i USA!
    Av ustedalen i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum
    Svar: 2
    Siste tråder: 4th December 2006, 08:41
  3. Dokumentar om trippeldrap....
    Av jasonX i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum
    Svar: 3
    Siste tråder: 4th January 2006, 14:04
  4. 16:9 til dokumentar?
    Av Anette i forumet Generelt
    Svar: 16
    Siste tråder: 5th May 2005, 22:14
  5. Dokumentar?