Godt jobba. Her er noen tips om hva du bør unngå i neste film.
- Unngå zoom, gå heller nærmere objektet du skal filme. Da vil du oppleve mindre risting i bildet (hvis ikke det er en ønskelig effekt, som f.eks i en løpe/biljakt scene)
- Dropp all "gulskog production, presenterer, a crazy movie by Roger Hansen etc etc." LESS IS MORE.
- varier kamera utsnitt mer, bruk f.eks lave vinkler, høye vinkler, nærme bilder, overblikksbilder. Det gir mer variajon og spenning.
- klipp videoen i takten til musikken, det gir filmen bedre harmoni og flyt.
- bruk mer tid på utsnitt. I scenen hvor syklisten kjører opp det lille fjellet kunne du f.eks stå på toppen av fjellet og filma ned.
- hvis tilgjengelig, bruk stativ. hvis ikke tilgjengelig, finn noe å støtt kamera på. F.eks en stol, et kne, whatever.
- hold filmen så kort som mulig. I ditt tilfelle ble det for mange like klipp, derfor veldig kjedelig i lengden.
- ha alltid solen bak deg når du filmer (dette har du gjort ofte, bra!) men da må du passe på å ikke få med din egen skygge i bildet.
- Unngå teite transitions som "wipe", det ser utrolig uprofft ut.
- En annen ting som er veldig viktig i ekstremsport videoer er å ALLTID få med rampen, selve hoppet og landingen.
- Korriger fargen (hvis du har tilgjengelig software) Kun det å skru opp kontrast og skru ned farger gjør filmen mye kulere visuellt sett.
- gjør research før du filmer. Se på lignende filmer og noter hva du syntes ser fett ut. her er en fin en jeg fant etter et kjapt søk på youtube: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=P4NRhgvcklk&;feature=related[/ame]
Lykke til!

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat

Eneste jeg vil kommentere er at zoom ikke alltid skal unngåes. Da tenker jeg på "fast"-zoom (altså, ikke zooming under klippet), men å skape litt variasjon ved å bruke forskjellig brennvidde ("zoomnivå") på forskjellig klipp. Selvfølgelig trenger du ikke variere for hvert eneste klipp, men der det passer. Alt dette forutsetter nesten at du bruker stativ, eller har en optisk bildestabilisator og en stødig hånd
)

Bokmerker