Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    169

Standard Min første film !

Hei. etter en del jobb så har jeg endelig blitt ferdig med min første film. det meste har jeg vel lært av dere. Så håper dere synes det er en bra start .. jeg brukte adobe after effect cs3 til filmeffektene som lage tekstene og saktefilm.
    så brukte jeg windows movie maker til å sette sammen filmen og musikken. skulle egentlig bruke vegas men det søttet ikke typen filer jeg hadde. Foresten det er en sykkel film :P
    Her er filmen :

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=6ceu14eatwY&;fmt=18]http://www.youtube.com/watch?v=6ceu14eatwY&;fmt=18[/ame]

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    75

Standard Sv: Min første film !

Godt jobba. Her er noen tips om hva du bør unngå i neste film.

- Unngå zoom, gå heller nærmere objektet du skal filme. Da vil du oppleve mindre risting i bildet (hvis ikke det er en ønskelig effekt, som f.eks i en løpe/biljakt scene)

- Dropp all "gulskog production, presenterer, a crazy movie by Roger Hansen etc etc." LESS IS MORE.

- varier kamera utsnitt mer, bruk f.eks lave vinkler, høye vinkler, nærme bilder, overblikksbilder. Det gir mer variajon og spenning.

- klipp videoen i takten til musikken, det gir filmen bedre harmoni og flyt.

- bruk mer tid på utsnitt. I scenen hvor syklisten kjører opp det lille fjellet kunne du f.eks stå på toppen av fjellet og filma ned.

- hvis tilgjengelig, bruk stativ. hvis ikke tilgjengelig, finn noe å støtt kamera på. F.eks en stol, et kne, whatever.

- hold filmen så kort som mulig. I ditt tilfelle ble det for mange like klipp, derfor veldig kjedelig i lengden.

- ha alltid solen bak deg når du filmer (dette har du gjort ofte, bra!) men da må du passe på å ikke få med din egen skygge i bildet.

- Unngå teite transitions som "wipe", det ser utrolig uprofft ut.

- En annen ting som er veldig viktig i ekstremsport videoer er å ALLTID få med rampen, selve hoppet og landingen.

- Korriger fargen (hvis du har tilgjengelig software) Kun det å skru opp kontrast og skru ned farger gjør filmen mye kulere visuellt sett.

- gjør research før du filmer. Se på lignende filmer og noter hva du syntes ser fett ut. her er en fin en jeg fant etter et kjapt søk på youtube: [ame]http://www.youtube.com/watch?v=P4NRhgvcklk&;feature=related[/ame]

Lykke til!

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Fin tilbakemelding der Eneste jeg vil kommentere er at zoom ikke alltid skal unngåes. Da tenker jeg på "fast"-zoom (altså, ikke zooming under klippet), men å skape litt variasjon ved å bruke forskjellig brennvidde ("zoomnivå") på forskjellig klipp. Selvfølgelig trenger du ikke variere for hvert eneste klipp, men der det passer. Alt dette forutsetter nesten at du bruker stativ, eller har en optisk bildestabilisator og en stødig hånd
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    169

Godt jobba. Her er noen tips om hva du bør unngå i neste film.

- Unngå zoom, gå heller nærmere objektet du skal filme. Da vil du oppleve mindre risting i bildet (hvis ikke det er en ønskelig effekt, som f.eks i en løpe/biljakt scene) ..
    .(blir en del risting da siden jeg ikke har noe orntlig kamera endaeller stativ .men brukte zoom bare 1 gang. er litt kult :PBrukte bare et vanli digitalt kamera)

- Dropp all "gulskog production, presenterer, a crazy movie by Roger Hansen etc etc." LESS IS MORE.
    (hva bør jeg ta bort da ?)

- varier kamera utsnitt mer, bruk f.eks lave vinkler, høye vinkler, nærme bilder, overblikksbilder. Det gir mer variajon og spenning.
    (det er vel bare endel trening å det :P )

- klipp videoen i takten til musikken, det gir filmen bedre harmoni og flyt.
    (ja jeg gjorde det litt men brukte ikke så mye tid på det kunne gjort det bedre men dette skulle bare være en liten så film som mulig.
    må ha meg ett orntlig kamera. noe forslag til kamera som er bra ? og ikke så dyr siden det er til nybegynner )

- bruk mer tid på utsnitt. I scenen hvor syklisten kjører opp det lille fjellet kunne du f.eks stå på toppen av fjellet og filma ned.
    (mm ting jeg bør tenke på mere:P )

- hvis tilgjengelig, bruk stativ. hvis ikke tilgjengelig, finn noe å støtt kamera på. F.eks en stol, et kne, whatever.
    (takk for tipset)

- hold filmen så kort som mulig. I ditt tilfelle ble det for mange like klipp, derfor veldig kjedelig i lengden.
    (å mener du ?)

- ha alltid solen bak deg når du filmer (dette har du gjort ofte, bra!) men da må du passe på å ikke få med din egen skygge i bildet.
    (ja jeg gjorde det engang som jeg husker hvertfall men da syns jeg klippe ble kult da ,mulig jeg gjorde det mer )

(Hva mente du med det ?)
    - En annen ting som er veldig viktig i ekstremsport videoer er å ALLTID få med rampen, selve hoppet og landingen.
    (ja men dette er første filmen min så jeg lærte nok masse her )

- Korriger fargen (hvis du har tilgjengelig software) Kun det å skru opp kontrast og skru ned farger gjør filmen mye kulere visuellt sett.
    jepp

Tusen takk for at du tok tid til å skrive alt å nå har jeg lært masse som jeg må tenke på til neste gang.

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2008
    Svar
    75

(hva bør jeg ta bort da ?)
    Siden du egentlig ikke har noe produksjonsselskap, er det lite vits å finne på et bare fordi du har sett endel store produksjoner. Skriv noe enkelt, som f.eks: Sykkelfilmen, regi spetwols (eller navnet ditt)

(å mener du ?)
    Jeg mener rett og slett at du bruker for mange like klipp og utsnitt etterhverandre. Man vil som regel alltid se noe nytt for hvert bilde, elelrs blir det fort kjedelig å se på. Denne filmen kunne vært mye bede hvis du hadde kuttet ut 60-70 prosent av materialet

(Hva mente du med det ?)
    En "Whipe Transition" er en overgang fra et bilde til et annet, hvor det forrige bildet blir snurret inn i det andre, som en klokke. Det er en ganske standard effekt som de fleste amatørklippere bruker. Blir mye brukt i feriefilmer og lignende. Styr unna alt som moren og faren din ville gjort med andre ord :P

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    169

En "Whipe Transition" er en overgang fra et bilde til et annet, hvor det forrige bildet blir snurret inn i det andre, som en klokke. Det er en ganske standard effekt som de fleste amatørklippere bruker. Blir mye brukt i feriefilmer og lignende. Styr unna alt som moren og faren din ville gjort med andre ord,

er veldig enig. men noen ganger synes jeg det blir på en måte så hardt da eller skarpt når den plutselig kommer over til ett ana klipp.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg mener rett og slett at du bruker for mange like klipp og utsnitt etterhverandre. Man vil som regel alltid se noe nytt for hvert bilde, elelrs blir det fort kjedelig å se på. Denne filmen kunne vært mye bede hvis du hadde kuttet ut 60-70 prosent av materialet

om jeg skulle kutta masse ville jo filmen bli drit kort. å sykkel gutta er altid mere ivrig får å se masse . :P
    la den inn på ett sykkelforum (utfor.com) å de synes den var veldig bra ög ikke forlang og for mye av klippene

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    169

ikke* sluten

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Jeg synes ikke at dette var så verst. Det er jo din første film. bajazz nevner mange ting og etterlater færre til meg, så jeg kan vel bare oppfordre deg til å fortsette. En ting du kan gjøre er å korte ned klippene. Et par steder tok det gjerne et sekund før fyren som skulle hoppe faktisk hoppet. Det høres kanskje ikke mye ut, men om du klipper til et par frames før han hopper, så holder det - samt at det vil få alt til å se raskere ut på en måte som gjerne er positiv når det kommer til ekstremsport. Det ser ut for meg som om du heller har filmet at dere sykler, enn at du har bevisst laget film om sykling. Altså at du har mange forskjellige, på en måte tilfeldige og urelaterte, klipp som du setter sammen til en film. Det jeg prøver å si er at du kanskje vil planlegge litt bedre neste gang. Finne ut hva som skal gjennomføres før du begynner å filme, slik at du har filmen på papiret og kan leke deg litt med den og sette sammen den beste kombinasjonen raskt. Bare en tanke. De fleste blir flinkere og flinkere til filming, dersom de gjør det mye, så lykke til med det!

Fotnote: Et kamera som filmet i widescreen (16:9) er kanskje bra å ha når du skal filme sykling. Av opplagte grunner

Cadet 4
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    14

Liker filmen din!
    -Dette er en "stuntfilm" da passer det bra med å bytte vinkler her å der.
    Må ikke bli sån at du bytter vinkeler mens stuntet utføres.
    -Ungå zoom, dette var et stort trekk, spes. Siden vinglingen var med på å gi et første intrykk.
    -er uenig med bajazz som sier at du burde stått over de å filmen da de kjørte opp i fjellet, da mister du mye som f.eks hvor bratt det var, hvor treffer hjulene osv.
    -Det første stuntet var underholdene, men det ble litt kjedelig etter vært, mix heller litt (du følger jo ingen story så her plaserer du klippene hulter til bulter får å få det litt variert.

-Film når de på sykkel kommer inn mot hoppet,dette gir liksom et lite blikk på fart, forbredelser osv.

-Ikke ha musikken så tett, avslutt gjerne musikken med et fall eller noen artige kommentarer så venter du 25 til 30 sek før du starter den andre.

Sier ikke at filmen din var dårlig, men gir bare noen tips.

Håper det kommer en oppfølger
    -Stian

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Aug 2008
    Svar
    169

Hei stian ;D Takk for kommentaren din !
    Det kommer så klart en til men vet ikke om jeg vil kalle det en oppfølger :P
    Nå sparer jeg til ett orntlig video kamera. Det jeg filmer med der var et sony kamera jeg kjøpte på elkop for 1100 .. så det

stian løken

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •