Viser resultater 1 til 7 av 7
    mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Standard "Noteheftet" - en kortfilm med for kort navn

God mandags kveld. Tenkte jeg skulle dele en kortfilm jeg har laget i programfag til valg på skolen. Jeg brukte et par måneder på forberedelser, én dag til opptak og én uke til post. Jeg deltok med filmen på UKM forrige helg, og jobber nå med å klippe den ned for å delta på Amandus. Så litt tilbakemeldinger hadde jeg satt veldig stor pris på

Gjerne i forhold til hva som kommer tydelig frem og hva som kommer mindre tydelig frem/hva du skjønner, ikke skjønner. Og da i hovedsak ting som jeg har muligheter til å forandre i post (selv om alle tilbakemeldinger selvfølgelig går an å ta med seg videre)

"Noteheftet" ("Losing sheets") on Vimeo

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    90

Standard

Det er nå jeg begynner å frykte for mine egne sjanser i Amandus

Jeg likte filmen veldig bra egentlig. Det at det tok litt tid før man innså det at noen hadde dødd, det likte jeg! Kunsterisk framstilt. Også det med at rutinene hvor han fortsetter å kjøpe forkostblanding når sønnen som spiste det er død er også genialt. Men det var egentlig da han så bak seg i sengen andre gang han våkner opp at jeg skjønte noen manglet. Og så så jeg at det var 2 ekstra tannbørster og tegnene strømmet på helt til man begynner å se de også.

Jeg forstår nå at jeg er sjanseløs i Amandus

EDIT:
    Så den en gang til og denne gangen fikk jeg med meg enda mer. Men det som slo meg da er at det kanskje er litt for komplekst og uoversiktlig så det kan være litt vanskelig å få med seg hva som skjer?
    Sist endret av Threethumb; 16th February 2010 kl 15:58 Begrunnelse: Legge til mer

Lieutenant Wigand sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Bergen
    Svar
    96

Standard

Dette er en fantastisk kortfilm som man kan bruke flere timer på å tyde [Den gode måten]. Man får en følelse av at filmskaperen er mye mye smartere enn mottakeren selv og dette hever troverdigheten. Generelt var det bare to ting jeg fant helt forkastelig og en ting som jeg ikke likte.

02:44: Rusk på linsa
    02:45: Ristende bevegelsen
    06:16: Spilt av kunne bare blitt kuttet og hatt: Mor - Navn.

Fikk frysende følelse på ryggen opptil flere steder og elsker det faktum at du forteller at du har brukt en del tid på dette. Ingenting er så teit som å fortelle: "Jeg brukte 2 timer på å filme det og 1 time på å redigere" Ting man bruker lang tid på blir bedre og bedre.
    mvh: Ken Martin Wigand
    [Når du brenner for noe, sett fyr på andre]

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    90

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Wigand Vis post
    Dette er en fantastisk kortfilm som man kan bruke flere timer på å tyde [Den gode måten]. Man får en følelse av at filmskaperen er mye mye smartere enn mottakeren selv og dette hever troverdigheten. Generelt var det bare to ting jeg fant helt forkastelig og en ting som jeg ikke likte.

02:44: Rusk på linsa
    02:45: Ristende bevegelsen
    06:16: Spilt av kunne bare blitt kuttet og hatt: Mor - Navn.

Fikk frysende følelse på ryggen opptil flere steder og elsker det faktum at du forteller at du har brukt en del tid på dette. Ingenting er så teit som å fortelle: "Jeg brukte 2 timer på å filme det og 1 time på å redigere" Ting man bruker lang tid på blir bedre og bedre.
    Stort sett enig i det du sier. Selv liker jeg litt brainteasers også. Men det som er, er at publikum stort sett ikke liker å føle seg dumme etter en film.

Når ting er komplekst burde det være sånn at man etter filmen kan tenke "åjaaa," ellers vil mange føler at filmen var forvirrende. Og hvis denne skal vises på amandusfestivalen skal det helst holde med 1 visning for at folk skal få det helhetlige inntrykket. Hvilket mange ikke gjør når ting er for komplekse.

Med andre ord, synes jeg at klimakset eller avsluttningen bør ha en litt tydligere "åpenbaring."

mh
    mh er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Nov 2007
    Svar
    67

Standard

Takk for gode tilbakemeldinger fra begge!

Threethumb: Gøy å høre at du merker deg spesielt de tingene som få andre har lagt merke til forut. Tydelig at folk som ser filmen biter seg merke i ganske så forskjellige ting, noe som i og for seg både er en positiv og negativ ting. Men kanskje positiv så lenge budskapet uansett kommer igjennom?
    Hva deltar du med i Amandus? Har aldri vært med før, så det blir spennende å se hva andre har å bidra med. Lykke til i alle fall!

Wigand: Vet ikke om du var ironisk, men mente å formidle at jeg har brukt ganske kort tid på den, for å rettferdigjøre deler av produksjonen som ikke er helt gjennomførte. Men dét er vel i grunn like teit å si ;-) Men ja, skulle gjerne brukt lenger tid. Om ikke annet fått tid til å pusse linsa i ny og ned. Du kan tro jeg har irritert meg over rusk i redigeringa opptil flere ganger!

Edit: Så ikke den siste kommentaren din, Threethumb. Har du noen tanker om hva jeg eventuelt kunne gjort for å gjøre det mer tydelig? Har vurdert en diskre "flashback" når han ikke klarer å ta tak i noteheftet, men er også redd for å gjøre det _for_ overtydelig.
    Sist endret av mh; 16th February 2010 kl 18:30

Lieutenant Wigand sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Bergen
    Svar
    96

Standard

Ingen ironi. Bare glad noen bruker lang tid på filmproduksjon.
    mvh: Ken Martin Wigand
    [Når du brenner for noe, sett fyr på andre]

Lieutenant
    Medlem siden
    Feb 2010
    Svar
    90

Standard

Sitat Opprinnelig postet av mh Vis post
    Takk for gode tilbakemeldinger fra begge!

Threethumb: Gøy å høre at du merker deg spesielt de tingene som få andre har lagt merke til forut. Tydelig at folk som ser filmen biter seg merke i ganske så forskjellige ting, noe som i og for seg både er en positiv og negativ ting. Men kanskje positiv så lenge budskapet uansett kommer igjennom?
    Hva deltar du med i Amandus? Har aldri vært med før, så det blir spennende å se hva andre har å bidra med. Lykke til i alle fall!

Wigand: Vet ikke om du var ironisk, men mente å formidle at jeg har brukt ganske kort tid på den, for å rettferdigjøre deler av produksjonen som ikke er helt gjennomførte. Men dét er vel i grunn like teit å si ;-) Men ja, skulle gjerne brukt lenger tid. Om ikke annet fått tid til å pusse linsa i ny og ned. Du kan tro jeg har irritert meg over rusk i redigeringa opptil flere ganger!

Edit: Så ikke den siste kommentaren din, Threethumb. Har du noen tanker om hva jeg eventuelt kunne gjort for å gjøre det mer tydelig? Har vurdert en diskre "flashback" når han ikke klarer å ta tak i noteheftet, men er også redd for å gjøre det _for_ overtydelig.
    Vel jeg kunne hatt en idé men sannheten er at jeg fortsatt ikke er helt 100% på hvordan ting henger sammen, så jeg får liksom ikke kommet på noen bedre måte å forklare de på. Men for å ta et eksempel: har du sett Shutter island? Vel, den har jo ikke hatt premiere enda, men jeg har ivhertfall sett den på lokal kinoen p.g.a. testing av filmrull. Uansett, det som er i shutter island, er at den er veldig kompleks og har ting som gjør at mange kanskje ikke skjønner alt. Men i slutten (skal prøve å ikke spoiler for mye) så er det sånn at alt går opp for hovedpersonen. Og en hvemsomhelst person kan forstå hva som har foregått gjennom hele filmen. Men du har fortsatt ikke skjønt alt!

Det som er forskjellen mellom din film og Shutter Island, er at andre gang jeg så filmen din: da gikk historia opp for meg mer. Altså hadde jeg ikke forstått den fullt ut første gangen. Andre gangen jeg sp Shutter Island, la jeg bare merke til flere ting som var frampek eller fortalte noe om det man får vite i slutten. Altså holdt det å se den en gang for å skjønne historien, men man kan se den flere ganger for å få med seg flere ting.

Som sagt er jeg litt usikker på hva som er selve grunnhistoria i filmen din, men allikevel kan jeg med trygghet si at den er en god historie og bra gjennomtenkt.

Rad 7 Sete 13

Der er tråden til filmen jeg deltar i amandus med forresten

Lignende tråder

1. Kortfilm: "I Need A Change" & "Self Portrait In A Photobooth"
    Av tskippe i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 13
    Siste tråder: 10th September 2009, 23:00
  2. Kortfilm + dokumentar: "Han som elsket Henne" & "Veslesnuten" Kritikk?
    Av tskippe i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 4
    Siste tråder: 21st February 2009, 10:09
  3. Kortfilm - "Fall of Kane" (working title) - Grabs/
    Av Robert Erstad i forumet Reklame !
    Svar: 13
    Siste tråder: 6th April 2008, 17:18
  4. kort "komedie krigsfilm"
    Av effortfilm i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum
    Svar: 11
    Siste tråder: 14th April 2006, 00:54
  5. ett kort og godt "manus"