Jeg faller kanskje inn under grauthjerne-kategorien, for jeg skjønner ikke helt hva som foregår. Har sett den to ganger og sitter igjen med disse spørsmålene:
- Hvorfor drømmer hun? Det er ingen logisk forklaring på dette, og derfor blir det et overnaturlig element. Den er jeg helt med på. Men når hun på slutten sier at "Det bør det være!", så er det flere mulige forklaringer:
1. Morderen klarte på en eller annen måte å få offeret til å drømme denne drømmen. Hvorfor?
2. Drømmen var en slags advarsel som hovedpersonen nektet å høre på. Og da spør jeg igjen: hvorfor drømmer hun? Det blir uansett ikke så veldig interessant om hun ikke høre på advarselen. Jeg synes hun burde tatt lærdom av drømmen og heller endret den til sin fordel på et kritisk tidspunkt.
3. Morderen gjenskaper drømmen til offeret. I så fall: hvorfor? Det må være en motivasjon bak mordet, ellers gir det meg ingenting. Har aldri sett en skrekkfilm hvor morderen bare dreper for å drepe. Til og med i Fritt Vilt er det en historie bak. Men jeg er lite bevandret i skrekkfilm-verden, så det finnes kanskje noen klassikere jeg ikke har sett som gjør meg irrelevant.
En annen ting som irriterer meg litt med den siste kommentaren er at offeret må ha fortalt morderen hvilke plasser de satt på, dersom morderen skal være i stand til å gjenskape drømmen i slik detalj. Likevel husker hun ikke hvilke numre det er snakk om når hun er i salen. Hun bare sitter seg ved siden av venninnen. Om hun hadde slått seg ned på plass 15 så hadde hun sannsynligvis overlevd. Tror du ikke? Hun får jo en form for flashback til drømmen hele tiden, så dette skal hun ha peiling på.
- Dersom morderen ikke forsøker å gjenskape drømmen, hvorfor er det da så viktig at mordet skal begås i salen? Kunne fint ha tatt livet av henne på svinn-rommet.
- Hvordan har morderen klart å låse dørene? Og hvorfor? Det er ingenting i drømmen som tilsier at dørene må være låste. Faktisk så kommer offeret inn i salen for å låse.
Det jeg savner er egentlig:
- At drømmen er annet enn et anslag som gir bort hele historien.
- Motivasjon bak mordet.
- Kanskje en alternativ slutt?
Jeg er en pre-produksjonsnerd som arbeider mye med å få ting til å stemme før jeg lager noe, så dette er kanskje ting som bare jeg bryr meg om. For triksene funker. Det er en fin stemning, fin location og fine bilder. Likevel blir det som om alt bare er brukt for å lede opp til et vendepunkt som ikke gir noen mening for meg.
Lyden var litt varierende. Den er god, men noen ganger fikk jeg følelsen av at den var tatt opp i post. F.eks. så er volumet på dialogen det samme, uansett hvor langt de er unna kameraet. Det tar meg litt ut av filmen.
Men jevnt over var det en kul film som gjør det bra på sin måte. Absolutt en av de bedre amatør-skrekkfilmene jeg har sett. Vil gjerne se en film av deg hvor historien fungerer like godt som det tekniske

Bokmerker