Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 16
    Commander Andyax sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Standard Showreel for Andyax productions

Hei.

Da har jeg brukt de siste dagene på å gjøre ferdig en showreel for mine tidligere prosjekter. Deriblandt miniserien "Fortapt" og spillefilmen "Roulette" med Sebastian Stigar fra "Switch".

Jeg har nettside på www.axp.no. AXP står for Andyax Productions. Du finner showreelen på denne nettsiden eller så kan du trykke dere direkte inn til den her: http://www.walkam.net/SQL/?page_id=126

Har du problemer med å se den i bra kvalitet, så kan du også se den på youtube her: [ame]http://youtube.com/watch?v=elhs0bHr5rw[/ame]

Hadde vært artig med noen tilbakemeldinger

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Svar
    173

Jeg syntes du har fått deg en kjempe god showreel! Godt lys og god kameraføring, bare noen få unntak. Digger helikopteret. Den gulesider reklamen er jo bare herlig. Men jeg liker den veldig godt!

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Innledningsvis kan jeg si at jeg ikke egentlig vet hvordan de lager showreels i bransjen, og jeg synes generelt at showreels er noe drit, for man kan ikke egentlig bedømme folks produksjoner på grunnlag av dem, og det er alt for enkelt å gjøre showreels som lyver på kvaliteten ved å vise det beste, og man kan egentlig ikke vise noe særlig mer enn kameraføring, og ikke egentlig noe særlig regi. Dette vil prege min tilbakemelding i form av at det er kun egne synspunkter uten teoretisk holdepunkt som blir bærebjelken.

Opptrappingsvis bør det komme fram at jeg så snutten på en laptop uten lyd, men jeg syntes den var kjedelig og langdryg helt uten oppbygging. Grunnen til at jeg nevnte at jeg ikke vet hvordan de klipper sammen en slik i bransjen er fordi jeg personlig ikke liker at filmene er tildelt sine egne plasser i showreelet, det blir trått å se på. Jeg synes de skulle vært mikset sammen, gjerne med underteksten på hva det er for ordens skyld, men det burde vært en sammenheng og en liten dramaturgi i sammensetningen som gikk på tvers av filmene, først da blir det spennende og ser proft ut. Dette kan gjøres ved å klippe tematisk i stedet for etter filmtittel.

Innholdsmessig ser det litt rart ut når alt du viser fra Fortapt er fiffige kjøringer, som om du ikke har noe mer interessant å vise. De er stilige mange av dem, men når det blir så høyt antall av dem i showreelet, så føles det som om dette er det eneste du kan.

Pirkningsvis er det nødvendig å nevne at det heter "reportasje" og ikke "repotasje". Trykkfeil gjør sjelden et profesjonelt inntrykk. Og i Norge så er ikke en film på en time en spillefilm/langfilm. Det kreves 72 minutter i følge Norsk Filmfond.

Avslutningsvis nevner jeg igjen at den trenger en miksende omklipp, men at mye av innholdet i seg selv er godt stoff til å lage noe som fenger bedre, og du burde klippe ned lengden også.

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Asker
    Svar
    186

Standard Uenig - godt arbeid

Jeg kunne ikke vært mer uenig med Kenny Wang.

Jeg har vært borti en god del Showreel-er i min tid - både amatør og proffesjonelle - og dette kan virkelig sies å være blant de bedre.

Grunnprinsippet med en showreel er og ganske enkelt å sette sammen klippene du synes er best, fra dine beste filmer. Det er altså opp til regissøren å velge hva han synes er best, og kan derfor variere mye.

Et vanlig motargument mot showreeel-er er at de kun viser en liten del av den store helheten, og at de til og med kan virke misvisende. Men, når en tenker seg om, så er jo dette nøyaktig som en film-trailer: Du har ingen mulighet til å vise frem alt sammen, men viser i stedet de beste klippene fra filmen, satt sammen på en spennende måte.

Og det er jo her selve poenget kommer inn, nemlig å fange folks interesse. Nøyaktig som i en trailer skal du promotere for filmene dine, for at folk skal få lyst til å se dem. Dette innebærer som oftest at du velger de mest action-pregede sekvensene - for det er nettopp det som fanger størst innteresse.

Dette synes jeg virkelig denne showreel-en har klart - jeg har lyst til å se mer, mye mer. Godt arbeid "Andyax"
    elt sorg gir halv sorg - delt glede gir dobbelt glede!

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Ski
    Svar
    177

Må si meg enig med Kenny Wang her. Blir litt i lengste laget og mye av det samme. Kanskje kutte ned når det blir vist det samme om igjen og om igjen. Musikken setter ikke akkurat opp tempoet det heller :wink:

Kanskje det hadde vært en ide å lage en egen VFX reel med litt breakdowns her og der. Generelt fortelle mer hva du har gjort på hvert klipp.

Men mye bra arbeid der!
    www.kumlokk.no
    Film- og videoproduksjon

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    392

Jeg syntes showreelen var veldig bra. Litt lang her og der, men så lenge jeg syntes alt så veldig bra ut så gjør jo ikke det noe. Bedre å vise lange strekninger med kamera arbeid enn å choppe det opp (jeg jobber med min egen showreel for tiden, og for en motion graphics showreel passer det bedre å kutte alt opp og mikse sammen etter tempo og mood ).

Men ja, bra jobba. Jeg ville definitivt leid deg inn som dp skulle jeg skutt en kortfilm imorgen Utifra denne showreelen

ps: når det gjelder showreels så har jeg opplevd mye forskjelligt. En jeg har jobbet med har vært creative/art director på en del produksjoner, gjerne i ett team med flere art directors. Han fyker rundt med en showreel full med fete CG reklamer etc som han har "laget"
    Men så lenge han spesifiserer i showreelen at det er art direction han har gjort så er det jo okay. Det handler jo om å selge seg selv, og i denne bransjen blir alt lov, så lenge en har hatt en finger med i spillet, så påberoper mange seg hele greia. Er du en person som har vært med å jobbet på de siste coca cola reklamene så bruker du jo det i showreelen din. Men ingen kunne ha laget den animasjonen alene om de så hadde sittet i 100 år. Så ja, det kan være vanskelig å bedømme, men denne showreelen her er jo rimelig straight forward, i forhold til en som kanskje har gjort ett par bakgrunnselementer i en gigantisk nike reklame

Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    Innledningsvis kan jeg si at jeg ikke egentlig vet hvordan de lager showreels i bransjen, og jeg synes generelt at showreels er noe drit, for man kan ikke egentlig bedømme folks produksjoner på grunnlag av dem, og det er alt for enkelt å gjøre showreels som lyver på kvaliteten ved å vise det beste, og man kan egentlig ikke vise noe særlig mer enn kameraføring, og ikke egentlig noe særlig regi. Dette vil prege min tilbakemelding i form av at det er kun egne synspunkter uten teoretisk holdepunkt som blir bærebjelken.
    Selvfølgelig vil man ikke få et innblikk i hele produksjoner med dette, men det er en fin ting for å vise hva man holder på med. Og i tillegg vil man sånn ca se hvordan personen er til å filme o.s.v. (veldig dårlig setning det her. Men du skjønner hva jeg mener). Du lager jo trailere Kenny Wang. Der viser du jo ofte det beste fra filmen? Det er normalt det.

Opptrappingsvis bør det komme fram at jeg så snutten på en laptop uten lyd, men jeg syntes den var kjedelig og langdryg helt uten oppbygging.
    Film blir fort kjedelig uten lyd.

Grunnen til at jeg nevnte at jeg ikke vet hvordan de klipper sammen en slik i bransjen er fordi jeg personlig ikke liker at filmene er tildelt sine egne plasser i showreelet, det blir trått å se på. Jeg synes de skulle vært mikset sammen, gjerne med underteksten på hva det er for ordens skyld, men det burde vært en sammenheng og en liten dramaturgi i sammensetningen som gikk på tvers av filmene, først da blir det spennende og ser proft ut. Dette kan gjøres ved å klippe tematisk i stedet for etter filmtittel.

Jeg prøvde å blande klippene litt etter sjanger på filmen. Undertekster har jeg på showreelen. Rart hvis du ikke så det.

Innholdsmessig ser det litt rart ut når alt du viser fra Fortapt er fiffige kjøringer, som om du ikke har noe mer interessant å vise. De er stilige mange av dem, men når det blir så høyt antall av dem i showreelet, så føles det som om dette er det eneste du kan.
    Kjøringer har jeg vel bare på "Fortapt" delen av showreelen, og der er det heller ikke bare steadycam. Flere av klippene i starten er uten kjøringer. Syntes det er litt rart at du syntes det er for mange kjøringer...

Pirkningsvis er det nødvendig å nevne at det heter "reportasje" og ikke "repotasje". Trykkfeil gjør sjelden et profesjonelt inntrykk. Og i Norge så er ikke en film på en time en spillefilm/langfilm. Det kreves 72 minutter i følge Norsk Filmfond.
    "Roulette" er 1 time og 15 min lang. Står feil på nettsiden. Flott at du fant feilen i repotasje Den skal jeg endre.

Takk til alle tilbakemeldinger!

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Trailere er for å få folk til å se filmen, det er ikke poenget til showreels, den skal vise hva du kan, og den kan ikke vise regi på noen tilfredsstillende måte, og det er enkelt å jukse seg til å se bedre ut enn man er, og derfor så stiller jo også folk som ser showreelen seg skeptiske, fordi de vet at det bare er et lite tverrsnitt. I trailerne mine viser jeg heller ikke alltid det beste, fordi jeg vil spare det til filmen. Noe som kanskje ikke er så lurt for seertallene, men jeg hater trailere selv, fordi de som regel ødelegger filmen, derfor lager jeg mine slik jeg selv ville sett dem. Jeg nevner igjen at på et profittløst nivå, så trenger man vel ikke egentlig ødelegge filmen for folk når de likevel ikke skal betale for å se den.

Jeg sa forresten ikke at du ikke hadde undertekster, jeg sa det som i at det ikke var noe problem at du har det der.

"OG HVORFOR UNNSKYLDER DU SHOW REELEN DIN?! DET ER IKKE SÆRLIG YDMYKT AV DEG! DU MÅ DA FORSTÅ AT DET ALLTID ER ANMELDEREN SOM HAR RETT OG IKKE DU SELV. DU SOM FILMSKAPER HAR PER DEFINISJON ALLTID FEIL OG BURDE EGENTLIG LATT ANMELDEREN LAGE FILMEN FOR DEG!"

Medlem siden
    Aug 2006
    Svar
    300

Hvilken unskyldning kom jeg med?

Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Ved å kommentere mine tilbakemeldinger så har du forsvart showreelen din, og etter hva jeg har forstått, så skal man ikke gjøre dette, man skal legge seg flat og be om forlatelse for at man i det hele tatt lagde en videosnutt. Det er jante vet du, det er ikke midt i by'n.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •