Side 2 av 2 FørstFørst 12
Viser resultater 11 til 19 av 19
    Lieutenant
    Medlem siden
    Jul 2006
    Svar
    102

Standard Strid - Et krigsdrama

Ja, det kan hende at jeg er en hykler, har ikke sagt noe i mot det, men jeg snakker om film og du snakker om en skriftlig vurdering av en film. Filmen skulle være et drama, der en person kom med en metafor/sammenlikning, og etablerte tennisballer som et symbol for livet hans. Det man ikke burde gjøre når det er snakk om fiksjon, som man kan gjøre i sakprosa (sånn som i vurderingen av en film), er å forklare for publikum hvorfor det er et symbol. Man burde helst gjøre det indirekte, det blir vanligvis ikke en bra effekt av at hovedpersonen sier det rett ut selv. Det var det jeg mente. Det er generelt ikke smart å undervurdere publikummet når man lager en film.

Jeg ser du har lyst til å krangle, men det har ikke jeg tid til nå, så vi kan gjerne gjøre det en annen gang.

EDIT: "Det man ikke burde gjøre når det er snakk om fiksjon, som man kan gjøre i sakprosa (sånn som i vurderingen av en film), er å forklare for publikum hvorfor det er et symbol" <----- med det mener jeg å si det rett ut, man må jo ofte forklare hvorfor det er et symbol på en eller annen måte, men mest mulig diskret.

Commander Hakvaag sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Oslo
    Svar
    313

Drit bra film

Jeg har ingenting å sette fingeren på :lol:

Helt RÅ
    Jon-André Hakvåg
    Filmfotograf

Vimeo - YouTube - Twitter
    Canon EOS 7D
    Canon EF 28mm f/2.8

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Pene locs, digg fargekorrigering. Jeg følte meg helt hjemme i andre verdenskrig! Skuespillet, spesielt i første del på brua, er veldig Wam og Vennerød, det virker som om regissøren har null forståelse av hvordan folk snakker, og replikkene ble i tillegg fremført på en noe tilnærmet Wam og Vennerød måte den også. At han forklarer metaforene han bruker synes jeg derimot fungerer svært bra, det viser at han har hatt mye alenetid og alt for mye tid til å tenke over livet sitt hjemme i det sivile. Når man snakker med noen man vet er død, så blir jo replikkene automatisk litt merkelige uansett, han vet jo at personen han snakker til ikke hører ham, så han snakker egentlig til seg selv, men dette er første gangen han kan unnskylde at han snakker til seg selv og må dermed også understreke sine egne ideer om hvem han er overfor seg selv. I alle fall ser jeg det slik. Skuespillet i flashbacket og siste brudel er bra, men flashbacket er det desidert beste her. Jeg tror det ligger mye god instruksjon bak dette. Fotoet var helt ok, og ødela ingenting så vidt jeg merket meg, men det var ikke så over måte at jeg ble imponert. Historien er godt og konsist fortalt, det eneste jeg savner er at tyskeren faller av brua når den vingler, noe som ville gitt mer mening til tåren (som var skikkelig bra forresten. En enkelt tåre fra en mann sier mer enn nitti liter fra et hysterisk kvinnfolk. ) Det er dog ikke sikkert dette ville plaget meg om jeg ikke hadde lest manus på forhånd.

Alle svakheter til tross; så sitter filmen som et skudd i sin helhet. En deilig liten luke inn til krigen i Norge for over 60 år siden. Selv om jeg ikke tror noen hadde fullt så mye dritt å si om Oslo på den tiden, spesielt siden patriotismen pleier å stikke dypt under okkupasjon.

Jeg gir denne filmen en sterk firer.

Commander
    Medlem siden
    Apr 2004
    Svar
    387

Sitat Opprinnelig postet av Kenny Wang
    det eneste jeg savner er at tyskeren faller av brua når den vingler, noe som ville gitt mer mening til tåren (som var skikkelig bra forresten.
    Takker for god tilbakemelding =) . Mener selv at filmen har noen svakheter.

Grunnen til at han ikke datt av var fordi vi leide klærne hos norsk film. Og jeg tror de sikkert sku ha en god sum for klær som var ødelagt av gjørme og drit.

Commander
    Medlem siden
    May 2007
    Sted
    skien
    Svar
    306

ganske bra film, det eneste jeg kan "klage" på var at tyskern snakka litt rart tysk.
    Youtubeprofil[/url] <---- kan inneholde spor av CGI!

"all those crappy movies arent competition if your fucking movie is like fucking dynamite" - Quentin Tarantino

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Tja, dette med dialogen. Dialog på film skal ikke nødvendigvis høres naturlig ut. Folk snakker i virkeligheten på en ganske kjedelig måte som egner seg dårlig på film.

Stilisert, ikke-realistisk dialog er en smart løsning. Problemet er heller at det her er løst på en dårlig måte. Skuespilleren prøver å tilføre innlevelse, uten at han er en god nok skuespiller til å få til noe sånt. Regissøren burde jobbet med å få han til å spille mindre, færre fakter, gjøre mindre ut av det, så hadde det fort blitt mer overbevisende.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Nes/Akershus/Norge
    Svar
    47

Helt konge!
    som sakt tidligere super fargekorigering og nydlige kamerautsnitt.

Hvis jeg skal være veeeldig prikete ville jeg tatt på en lydeffekt når flashbackene hadde kommet, ikke noe kjempe fansy noe, men ett eller annet med lyden for å markere skifte.

Men herlig bra film å se på. Det var en fryd!
    tudiohead

Cadet 4
    Medlem siden
    May 2007
    Svar
    13

Stilig.

Hva som er bra:

Slutten.
    Fargene i scenene(bortsett fra det ene shotet med huset, som er litt for varmt)
    Slutttekstene.

Utviklingsområder:

Slutten kan fortsatt være bedre: Du kunne for eksempel la nordmannen legge bildet i hånden på tyskeren, så kunne tyskeren ha mistet det i vannet og du kunne ha et closeup av det som flyter/synker e.l.

Slutt-tekstene burde gå mer i takt med musikken. Du har bra bilder som kunne gitt mer effekt hvis du lot de gå i takt med musikken.

Skuespillet er greit, men kunne vært bedre(men dere skal jo lage film, ikke spille i dem )

I det hele tatt; En underholdende film!

Vet du forresten om noen steder hvor jeg kan få tak i den siste sangen? har søkt på David Hewson, men fant ikke noe særlig.

alj
    alj er offline
    Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Jan 2007
    Svar
    73

"band of brothers soundtrack" - Google it

Bra film, veldig bra lagd!

Side 2 av 2 FørstFørst 12

Regler for innlegg