Var dette et skoleprosjekt av noe slag? Siden du sier dere bare hadde 3-4 dager på å filme?
Hvis ikke, så syns jeg dere skulle tatt dere mye lenger tid til både mer planlegging (noe som alltid gir bedre resultater), og som du sier, utforske mye mer med vinkler.
Okei, kjører bare på med litt konstruktiv kritikk jeg da!
Alt i alt så er ikke dette så veldig ille til å være din første kortfilm, men som så mange andre, inkuldert meg selv noen ganger, filmer du på en slik måte at filmen din ser veldig amatøraktig ut og gjør en del vanlige feil, og målet er vel å få det til å se så bra ut som mulig, er det ikke? Så noen ting du kunne gjort for å få det til å se litt mer profft ut, er å filme med et kamera som tar opp i 16:9, og ikke 4:3 format, du kan også fargekorrigere klippene dine litt slik at de får den "filmlooken" som du mest sannsynlig er ute etter.
Introen din syns jeg var alt for lang, jeg skjønner at du er ute etter å vise fram noe av den flotte naturen. MEN jeg syns ikke du får noen av de spektakulære bildene som får folk til å nesten si "WOW". Den blir rett og slett for kjedelig til å være en intro. For oppgaven til en intro er å fange oppmerksomhet, den skal få folk som ikke kjenner deg fra før eller vet hvem du er til å ville fortsette å se på. Det syns jeg ikke du fikk til her, så du kunne vel egentlig like gjerne bare hoppet rett til første scene med personene. Dessuten har du ikke skrevet tittelen i selve filmen, tror det ville vært lurt.
Videre så syns jeg du bruker for mange "wide og mid shots" (husker ikke hva det heter på norsk), altså klipp som er et lite stykke unna personene i filmen. Tror det ville blitt mer interessant å se på hvis vi fikk noen flere nærbilder av folkene. Husk at du som filmskaper skal KOMPONERE bilder/utsnitt, ikke REGISTRERE. Legg inn litt tenking i hvert eneste utsnitt, ikke bare film i vei. Ja, det tar lang tid, men det er bare sånn det er![]()
Jeg syns også at de fleste klippene ble laaange og kjedelige, så for å få mer futt, kunne du klippet mye raskere med flere vinkler (husk at du ikke må bryte aksen da).
Så til noe jeg virkelig irriterte meg over;
1. -vi seere får jo ikke bli kjent med NOEN av karakterene! Etter å ha sett den, så kunne jeg ikke huske navnet på EN av personene, vet ikke om de ble sagt i det hele tatt gjennom filmen. Så når noen av de dør, er det litt vanskelig å føle med de. Evt. motsatt hvis det er meningen.
2. -Selve historien er veldig klisjè, så det er veldig lett å forutse det som kommer til å skje. Det du kunne gjort er å gi den en liten vri, sånn at den ikke blir så forutsigbar.
3. -I midten/slutten så er det nesten så mørkt at det ikke går an å se hva som skjer uten å anstrenge seg skikkelig. Husk at en film skal være lett å se på, slik at seeren ikke tenker på det, men tenker på historein/handlingen.
4. -Noen steder er lyden så lav at jeg ikke kan høre hva de sier, mens på starten var musikken veldig høy selv om jeg hadde mitt volum likt gjennom hele filmen. Prøv å jobb med lyden! Husk at lyden utgjør nesten 50% av filmopplevelsen
5. -Jeg skjønte heller ikke hvorfor de plutselig ble forfulgt og alt det der. Og hvorfor skulle hun ha med seg trillekoffert på fjelltur? Hva var meningen bak dette?
Prøv å tenk at stort sett alt du viser i filmen bør ha en tanke bak. Hvorfor gjør han ditt, hvorfor gjør han datt, hvorfor reagerer han slik, hvorfor oppfører han seg slik. Dette trenger du ikke nødvendigvis vise i filmen, men det kommer til å hjelpe deg med å sette sammen en bedre historie med bedre flyt.
Nå vet ikke jeg hvilke programmer du har brukt og hvilket kamera du har, men det er fullt mulig for deg å gjøre mer med dette. Bare ta deg tid til å fortsette til du er fornøyd med opptakene, for så å gjøre det samme til du er fornøyd med "the final product"
Håper ikke du syns det ble for mye negativt her. Husk at det ikke er til deg personlig, men til deg som filmskaper! Fortsett å lage film du og SE på masse film, så skal du se at det blir forbedring etterhvert!

LinkBack URL
About LinkBacks
Svar med sitat
).
Bokmerker