Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    10

Standard Tilbakemeldinger på Naturfilm

Setter stor pris på tilbakemeldinger på denne filmen:
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=nTpG5rBR6Io[/ame]
    Alt kan fikses :roll:

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Du kan ikke legge den ut en annen plass enn Youtube? Vet at det er flere enn meg som misliker kvaliteten der...
    En annen ting du bør tenke på neste gang er å bruke stativ. Samtlige klipp rister og det ødelegger den rolige stemningen du prøver å få fram. Det kan sikkert fikses i AE, men kvaliteten vil bli litt dårligere da.
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    10

Vet du om et bedre sted å laste den opp?
    Ja jeg vet...kameraet rister endel. Lite og lett kamera + ustødige hender...

Lieutenant Commander
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Svar
    244

Mange plasser å laste opp... Har brukt http://www.filefront.com/ selv, og det funker bra, men videoene blir forsøkt slettet dersom de ikke blir sett så ofte.
    Glidecam X-10 med HD-4000 slede
    Canon XH-A1

Commodore dahlskebank sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Sted
    Thailand
    Svar
    1,787

Hmmm, jeg lager en liste.

Stativ
    - Panorering ser mye bedre ut med stativ. Så slipper du vinglete håndbevegelser. Fordelaktig å øve seg inn på dette slik at du får fine og jevne panoreringer. Det er tross alt natur vi skal se, og vi vil ikke se naturen som om vi ble jaktet ned av Lærfjes. Du ser ikke National Geographic løpe gjennom jungelen når de skal vise hvor flott naturen er. Ta det rolig! Er også brukt rolig musikk. Kan det fikses Bob?

Titler
    - Sentrering ser alltid best ut med mindre det har en hensikt at det ikke er det. Men med slik font du har blir det feil tyngde på tittelen. Er forresten ikke naturen grønn til vanlig? Hva er det med den stikkende rødfargen som brenner i øyet mitt? Jeg forventer voldsfilm. Then again, I always do... Og du trenger ikke ha teksten så inninatta stor, selv om den skal på YouTube. Du kan jo tenke deg hvordan dette blir på prosjektoren min, lokalkinoen eller en 60" plasmaskjerm. Kan det fikes Bob?

Dissolve/fade
    - Drit som følger med redigeringsprogrammet er fortsatt drit. Ikke bruk svarte dører til å åpne naturfilmen din. Fade/dissolve er og blir det peneste og enkleste. La George Lucas bruke alle de andre snodige krøllawaysene. Rolig og stille natur tar seg best ut med en langdryg dissolve/fade in, spesielt med tanke på musikken du har. Om jeg blander fade og dissolve så gjerne korriger meg. Forresten så trenger ikke alle dissolves være 1 sekund og 15 frames. Ha litt lengde på dem. Kan det fises Bob?

Utstyr
    - Sjekk alltid ustyret ditt før bruk. Om du filmer en støvete voldsfilm kan det være vanskelig å holde linsa 100% ren og pen under innspilling, men når du lager naturfilm er det ikke en egen stil å ha noe som ligner på fingeravtrykkene til barn på linsa. Naturen blir borte bak uklare flekker. Kan det fikse Bob?

Zoom
    - I Allahs navn, ikke bruk zoom når du er håndholdt, det ser pinadømæ ikke ut på natur. Og er det vind på blomsten i tillegg? Føles ihvertfall slik, hvis ikke kan det være du lider av Parkinson. Er det forresten en orkide? Vanskelig å tyde i YouTubes moviefeel-ruinationfilter. Kan de fikse Bob?

Lyd
    - Plutselig reallyd er tøft, spesielt når det er koslige små fugler som kvitrer og ler for seg selv. Rasling og lyder fra hånda som svett strammer seg rundt kameraet er ikke like tøft. Ka det fikses Bob?

Slow motion
    - Smak og behag kanskje, men absolutt noe å vurdere! La ihvertfall ikke merke til noen. Kan det fiss Bob?

Helt på tampen
    - Ser ganske fint ut der i Provence. Koslig lite sted man kan slappe av så lenge man ikke er pollenallergiker! Men siden det er natur må det være en grunn til at det skal filmes og ikke fotograferes. Ustødige hender er ikke god nok grunn. Lange klipp av flott natur som koser med vinden får bedre liv enn et stillbilde, men om noen rister med stillbildet foran øynene dine ser ikke det heller spesielt bra ut. Hvor er Provence forresten? Belær meg litt i geografi! Kan de isse Ob?

Cadet 4
    Medlem siden
    Mar 2008
    Svar
    10

Takk for listen...skal fikse det og skjerpe meg :?
    Er nok veldig noob sammenlignet med de fleste her, men takk allikevel.
    Provence er en region i Sør-Frankrike. Ja, det ER fint her.

Lieutenant Commander mrlee70 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Trysil
    Svar
    288

For å få til en stilfull og god naturfilm, så MÅ du bruke stativ. Alt uten stativ blir helt håpløst å se på, og ødelegger den stemningen man forsøker å få frem. Rykkete panorering og inn/ut-zooming har samme effekt.

Så skaff deg et bra stativ og et bra videohode, så du kan tilte og panorere noenlunde stødig, så skal du se det blir MYE bedre!

Lykke til!!

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •