Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 11
    Cadet 1
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    bø i telemark
    Svar
    2

Standard tjall, eksamen og ett stikk for livet

Denne filmen laget vi under et prosjekt på Seljord vidergående skole, medier og kommunikasjon.

Skuespillere:
    Jostein Haugland, Mariann Tveiten, Martin R. Torstveit, Silje Helene Bjerke

Sjanger: Drama

Denne filmen er delt opp i 2- deler, så legger ut begge delene her!

DEL 1:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ETYhNKxUAbI"]YouTube - Tjall, eksamen og et stikk for livet, DEL1[/ame]

DEL 2:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=3omU-UUvYxc&feature=fvw"]YouTube - Tjall, eksamen og et stikk for livet, DEL2[/ame]

Syntes dere denne filmen var bra? hadde vært hyggerlig med tilbakemeldinger

mvh Jostein Haugland, hovedskuespilleren

Lieutenant Arne Undheim sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Rogaland, Klepp, Orre
    Svar
    136

Standard

Filmet i 4:3 eller ser det bare slik ut? Dårlig lyd på jentene som snakker, i tillegg kan man se mic-en. Gadd ikke se mer enn 1 minutt. Håper ikke ungdom var målgruppen.
    - Board the windows. Try to hide. They're coming.

Ingenmannsland

Cadet 1
    Medlem siden
    Aug 2009
    Sted
    bø i telemark
    Svar
    2

Standard

Hei! viss du hadde sett i mer en 1 minutt, hadde du garantert syntes filmen var bedre, da hadde du fått med deg litt mer av poenget i filmen.. vi vet att lyden er dårlig, men er youtube sin feil, lyden var super når vi redigerte filmen... btw dette er den første langfilmen vi har laget, så feil må være lov!
    Men vi er fornøyde med filmen!

Det er bra att du sier ifra da, så vi kan gjøre det bedre neste gang

mvh Jostein Haugland

Lieutenant Commander Boblesaft sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Bø i Telemark, og delvis på Rjukan.
    Svar
    160

Standard

Arne Undheim:
    Hvordan du kan uttale deg om filmens målgruppe når du engang ikke har sett hele filmen, har jeg vanskelig for å se. Om man skal komme med tilbakemeldinger på film, bør man se mer enn ett minutt. Ihvertfall når det er snakk om første filmen vedkommende har laget. Det handler ikke bare om det tekniske i en filmproduksjon, men også om filmen har en bra story og dramaturgi, og om målsetningen dere hadde i utgangspunktet ble besvart.
    Nå går jeg i klassen din, Jostein, og vet også at planleggingen og alt av papirarbeid var godt utført, noe som er et viktig utgangspunkt, og som spiller en stor rolle for å berge skuta helskinnet i land.

Filmen var som man så, ja, filmet i 4:3 format. Neste steg her, kan være å gå til 16:9, som vil gi dere en større "filmopplevelse", samt at man kan variere mer med bildeutsnittene. Jeg vet også (som man også sikkert kan se) at filmen ikke har blitt fargekorrigert, noe som kan være neste steg innenfor redigering.

Noe som også var bedre her i forhold til mange andre amatørfilmer rundt på det vie web, er skuespillet (imo).
    Kjempebra utført for å være deres første film . Gleder meg til vi starter på introen til selma, Jostein!
    Sist endret av Boblesaft; 19th August 2009 kl 21:58

Commander
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Madla, stavanger
    Svar
    433

Standard

Orket å se mer enn Arne, MEN det ble for kjedelig. Jeg sluttet å se etter 5 minutt.
    Nå skal jeg bare ramse opp noen ting som virkelig må forberedes:
    Fiks 4:3 til 16:9. Prøv å variere mer med utsnitt. Det ble for mye av de samme kjedelige bildene. Micen viser som sagt, og voiceoveren var ikke særlig tydelig. Kunne altså høre pustingen hennes godt. Det som gjorde at jeg ikke orket mer var at skuespillet var dårlig, som er ganske ofte vanlig i amatørfilmer, men storyen, klippingen/fotoet gjorde alt kjedelig og forutsigbart.

Spolte fort gjennom del 2 by the way. Kult med sykebilen.

Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Rogaland, Klepp, Orre
    Svar
    136

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Boblesaft Vis post
    Arne Undheim:
    Hvordan du kan uttale deg om filmens målgruppe når du engang ikke har sett hele filmen, har jeg vanskelig for å se. Om man skal komme med tilbakemeldinger på film, bør man se mer enn ett minutt. Ihvertfall når det er snakk om første filmen vedkommende har laget. Det handler ikke bare om det tekniske i en filmproduksjon, men også om filmen har en bra story og dramaturgi, og om målsetningen dere hadde i utgangspunktet ble besvart.
    Nå går jeg i klassen din, Jostein, og vet også at planleggingen og alt av papirarbeid var godt utført, noe som er et viktig utgangspunkt, og som spiller en stor rolle for å berge skuta helskinnet i land.
    Nei, si det. Kanskje fordi ungdom er den mest kresne målgruppen og trykker lett videre på youtuben hvis filmen blir for kjedelig/dårlig. Med denne filmen følte jeg begge deler. Dramaturgi?!

For det andre er jo ikke første filmen, går jeg ut i fra. Siden på media og kommunikasjon får man flere opplæringsprosjekt for å lære om å lage film. Under disse prosjektene burde man ha lært seg å skru over til 16:9 og holde mic-en over kamera-vinkelen. Når begynte Youtube å kødde til lyden?

GL HF.

Ingenmannsland

Commodore Kenny Wang sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Moelv
    Svar
    2,210

Standard

Sitat Opprinnelig postet av josteinhaugland Vis post
    .. btw dette er den første langfilmen vi har laget, så feil må være lov!
    Jeg har ikke sett den, men jeg undrer meg over at du kaller 14 minutter for langfilm. Den første feilen må i så fall være lengden.

Commander
    Medlem siden
    May 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    459

Standard

Jeg har derimot sett begge delene - med et par pauser. Først og fremst så er det jo dette med bildekvaliteten som trekker ned, men måten historien er fortalt på er helt uforståelig, i mine øyne. Dere har stort sett samme locations - skal jeg tro på at de kun har minner derfra? Dere kutter til sort hver gang det er voice over. Ikke bare er det totalt unødvendig (dere kan godt vise bilder mens hun snakker), men det ødelegger flyten for min del. Spør deg selv: er voice over'n nødvendig i det hele tatt? Den skal helst brukes for å legge til et nytt lag i historien, mens det her bare forklarer ting dere ikke har noe problem med å vise. En annen ting er at dere gjentar "Den dagen forandret alt/da forandret alt seg/så ble alt forandret" for mange ganger. Det er som å advare oss om at historien tar en vending. Som å si: "Nå skal historien ta en overraskende vending, men ikke bli overrasket".

Den jenten og han gutten blir sammen, men jeg er ikke overbevist. Jeg skjønner ikke hvorfor. Det er ingen kjemi mellom dem. Dette er en manusgreie.

En annen ting med manuset: Forfattere gir ofte følgende råd: "start så nær slutten som mulig". Vet ikke om jeg er enig, eller ei, men det er altfor ofte at amatørfilmer prøver å forklare ALT som skjer. Hvorfor kan ikke gutten og jenten allerede være kjærester? Eller hvorfor må dere ha med dette med eksamen? Det var unektelig dårlig lyd og lite fascinerende dialog, så det kan hende jeg ikke har fått med meg hva eksamen hadde med saken å gjøre. Så vidt jeg ser er det et element dere ikke trenger å ha med.

Jeg vet at jeg har vært utelukkende negativ helt ned hertil, men jeg føler at det har vært saklig nok. Det har seg nemlig slik at dette er en standardhistorie, men andre har gjort det bedre. Se DØNK (søk på forumet), av Arne Undheim der oppe. Så godt som samme historien, men etter min mening bedre gjennomført på mange måter. Nok om den. Jeg har et par råd å komme med når det gjelder manus.

Les om treaktsstruktur og bygg opp historien på denne måten før du skriver selve manuset (du velger jo selv om du vil følge den, er ikke et fasitsvar, men jeg foreslår det likevel): http://no.wikipedia.org/wiki/Treaktsstruktur

Bli gjerne inspirert av Egris modell før du skriver manuset. Dette er på sett og vis spørsmål du stiller hovedpersonene dine, og svarer slik de ville ha svart. Så tar du utgangspunkt i dette når du skriver manus. Det høres kanskje teit ut - kommer litt an på hvilken film det er snakk om - men det kan være virkelig bra for historien: http://no.wikipedia.org/wiki/Egris_modell

Eventuelt bruk Syd Fields modell: http://no.wikipedia.org/wiki/Syd_Fields_modell

Håper du ikke tar noe personlig

Lieutenant Commander Boblesaft sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Bø i Telemark, og delvis på Rjukan.
    Svar
    160

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Arne Undheim Vis post
    Nei, si det. Kanskje fordi ungdom er den mest kresne målgruppen og trykker lett videre på youtuben hvis filmen blir for kjedelig/dårlig. Med denne filmen følte jeg begge deler. Dramaturgi?!

For det andre er jo ikke første filmen, går jeg ut i fra. Siden på media og kommunikasjon får man flere opplæringsprosjekt for å lære om å lage film. Under disse prosjektene burde man ha lært seg å skru over til 16:9 og holde mic-en over kamera-vinkelen. Når begynte Youtube å kødde til lyden?

GL HF.
    Poenget mitt var at om du bare hadde sett ett minutt, hadde du ikke grunnlag for å komme med påstander om målgruppen.
    Dramaturgi? Sjekk ordbok eller prøv google/wikipedia.

Dramaturgi er et mønster eller en struktur som brukes til å fortelle en historie. Ulike sjangere har ulike dramaturgier. Felles for mange av de dramaturgiske modellene er en hovedperson, et problem og et mål. Hovedpersonen streber mot målet, men det oppstår hindringer.
    - Sitat fra boken, Mediekommunikasjon 1, side 185.

Medlem siden
    May 2005
    Sted
    Rogaland, Klepp, Orre
    Svar
    136

Standard

Jo, fordi når starten ikke fungerer så kommer ungdom til å slutte å se mer. Eller er det en annen målgruppe? Kanskje 70+ som ikke eier en datamaskin?

Flink du var til å google, men det forklarer ikke hvorfor ikke denne filmen ikke bruker det? Hvor er anslaget - spenningen i starten som skal fange seeren til å gidde se mer?

Please explain.

Ingenmannsland

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Siste Stikk- Amatør action
    Av Blaasmo i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 2
    Siste tråder: 4th August 2009, 23:16
  2. Eksamen media VG3
    Av twintip6 i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 6
    Siste tråder: 12th June 2009, 13:25
  3. Trenger tips til eksamen