Viser resultater 1 til 3 av 3
    kkm
    kkm er offline
    Cadet 4
    Medlem siden
    Sep 2008
    Svar
    11

Post Tuddal - trailer (Norsk amatørfilm - skrekk/splatter)

Hei,

Da er første trailer til filmen klar. Skru opp lyden og spill av videoen under:

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=EPRnKPu2PsQ]Tuddal - trailer (Youtube)[/ame]

Mer om filmen finnes i denne tråden: [ame]http://www.norskfilmforum.com/forum/showthread.php?t=13074[/ame]
    eller på hjemmesiden: Kakekommisjonen Produksjon

Støtt oss ved å meldere dere inn Facebook-gruppa: Filmen Tuddal eller gi oss rating på Vimeo Tuddal - Trailer (Vimeo) og Youtube (trykk på "Tuddal - trailer" over video).

Alt er laget av amatører og en god porsjon innsats! Spilltid: over 1t 15 min

Gi oss gjerne tilbakemeldinger!
    Sist endret av kkm; 2nd August 2009 kl 12:36

Lieutenant Wigand sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Bergen
    Svar
    96

Standard

00:07 - Hører/forstår ikke hva han sier.
    00:09 - Meget logo. Styrker ethos (troverdigheten)
    00:12 - Ikke bra lyd på hun i telefonen. Skulle vært mer telefonaktig. Hører dessuten ikke mye av hva hun sier. "Luksus utendør tuddal alle sammen"
    00:28 - Høres ikke helt ut som en punktering. Begynte å tro at det var et skudd de hørte.
    00:54 - Liker ikke den klappingen. Høres ikke helt troverdig ut. Kanskje du ikke burde avsløre stemmen til "den onde" allerede i traileren? Han høres ut som en karismatisk person med humor.
    00:56 - Tang mot pung er vell ikke det hardeste du har å vise? Ville gått rett på 1:01. Tangen passer liksom ikke sammen med det neste klippet med saga.
    01:04 - Er dette klippet pixlette?
    01:07 til 01:30 - Alt for upassende sted for å ha en lang sekvens.

Denne traileren var nok ikke det beste du kunne skrapt sammen. Du styrker troverdigheten som filmskaper utenom lyden i begynnelsen, hun på telefonen, punkteringen og det pixlette klippet. Jeg syns du må jobbe litt mer med oppbygningen.

1. Intro
    2. Reisen
    3. Punktering (noe er galt)
    4. Vi får vite at morderen er en mann
    5. Mange blir torturert
    6. En lang sekvens med en jente som tar på gardinene

Dropp jenta som tar på gardinene og slutt heller når publikum er oppslukt av torturering.

Men du gjør som du vil
    Sist endret av Wigand; 1st August 2009 kl 18:08
    mvh: Ken Martin Wigand
    [Når du brenner for noe, sett fyr på andre]

Lieutenant Commander mrlee70 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Trysil
    Svar
    288

Standard Sv: Tuddal - trailer (Norsk amatør skrekk/splatter)

Da har jeg investert hele kr 79,- i DVD`en til "Tuddal". DET er såpass billig, så jeg anbefaler alle et innkjøp uansett.

Når det er sagt, her er mine tanker om filmen.

For det første, dette er et amatørfilmprosjekt og må således bedømmes etter de kriterier. Filmen klokker inn på snaut 85 minutter og er således i full spillefilmlengde, MEN - strengt tatt, denne historien kunne vært fortalt på halvparten av tiden, uten at man hadde mistet noe vesentlig innholdsmessig sett.

Innholdsmessig sett så KAN det virke som om regissørene og filmskaperne har hatt som mål å lage en langfilm UANSETT. Og dermed blir en del scener ekstra langtekkelige og omstendelige. Bl.a. er det i plottet slik at en av hovedpersonene vinner en hyttetur til Tuddal, og han drar dit ut sammen med en del kamerater og venninner, MEN filmen har allerede bikket rundt 35 minutter før de i det hele tatt kommer seg ut til Tuddal. Det er en del unødvendige sekvenser vi som seere må henge med på, stadig vekk pissing, og besøk på do, det er røyking i tid og utide, en bil punkterer, og det brukes LAAANG tid på å få frem at det kunne være en STEIN i veien som var årsaken til punkteringa.

MYE av dette kunne ha vært utelatt, UTEN at det hadde gått utover historien i nevneverdig grad, så slik det fremstår da, så blir det mest som "fyll", for å komme opp i full spillefilmlengde.

Så historiemessig mangler det en del dybde og det er ikke nok innhold i filmen til å gi den spenning og "liv" i nærmere 90 minutter.

På baksiden av coveret tituleres filmen som skrekkfilm/splatter/komedie. JEG derimot mener at det ikke er noen av delene. Ikke var det spesielt morsomt, og ikke var det spesielt blodig, ihvertfall ikke nok til å gjøre seg fortjent til en splatterfilm-status. MEN, som thriller passer den mye bedre, selv om morderens identitet kanskje avsløres vel tidlig i filmen. Jeg savner også litt mer bakgrunnsstoff om morderen. Hvem er han, hvorfor driver han med det han gjør osv.

Teknisk sett er filmen dog veldig god. Bra kameraføring, bra klipp! Skal ikke bruke noe energi på å lete etter feil der. Det eneste jeg kan kritisere, er i såfall fargekorrigeringa som er brukt. Den gjorde at bildet ble veldig mørkt gjennom filmen, og det var vanskelig å se hva som skjedde, så jeg måtte justere opp brightness`en på DVD-spilleren for å få det noenlunde bra.

Skuespillermessig sett så er det på godt amatørfilmnivå. Noen er mer troverdige enn andre, og dessverre var morderen i filmen en av dem som var minst troverdig. Ikke var han særlig skremmende heller, så det ble et lite antiklimaks egentlig den biten der... Men en del av de andre skuespillerne gjør en absolutt god jobb! Ihvertfall med tanke på at de er amatørskuespillere.

Splattermessig sett så har vi noen mord og tortur-scener her, uten at man egentlig viser så veldig mye av det som foregår. Det blir mer at man antyder hva som skjer, antageligvis på begrensninger i budsjettet tenker jeg. Så nei, noen splatterfilm er det ikke.

Jeg må jo komme med litt skryt også! Og da er det på sin plass å gratulere enhver amatørfilmskaper som FAKTISK klarer å levere en langfilm. Det er så vanvittig mye jobb og problemer forbundet med å lage amatørfilm, så alle amatørfilmere som klarer å få frem en langfilm, burde premieres uansett.

Filmen er teknisk godt laget, det er bra kamerabruk og enkelte av skuespillerne er ganske gode til å være amatører, og da overlever man at noen andre er mindre gode. Storymessig sett blir filmen litt langdryg og det blir en del "fyllmateriale" for å nå fram til spillefilmlengden, men det er allikevel godt jobbet, teknisk sett.

Musikken fungerer helt greit, uten at den utmerker seg i hverken ene eller andre retningen. Lydeffektene er gode, fargekorrigeringen er jeg litt mer tvilsom til...

MEN folkens, filmen er til salgs for latterlige kr 79,- pr. stk., så her er det egentlig bare å handle inn uansett!!! Det er langt i mellom vi får presentert en ny, norsk amatørfilm i full spillefilmlengde, men her har vi faktisk en film som er av de bedre jeg har sett på amatørnivå. Med en litt mer gjennomarbeidet story og litt mere "twists" i plottet, så kunne dette blitt riktig så bra. Og ikke minst, hvis effektavdelingen hadde vært på plass, så kunne det blitt ENDA heftigere. Noe å tenke på til neste film kanskje?

Skal jeg rulle terningen og dele ut stjerner her, så ender jeg nok opp på faktisk hele 4 stjerner (av 6 mulige). De får TUDDAL pga. det er en teknisk godt laget film, og for det faktum at de har prestert å komme i mål med et slikt amatørfilmprosjekt, så får de en stjerne bare pga. det. Innholdsmessig/storymessig sett, står det ikke til mer enn 2 stjerner, men resten drar det da opp en del.

Jeg synes det er skikkelig kult at noen amatørfilmere faktisk klarer å gjøre ferdig filmene sine, og håper det er til inspirasjon for andre også. Jeg vet ihvertfall at JEG ble inspirert av TUDDAL i så måte.
    Sist endret av mrlee70; 18th November 2010 kl 00:32

Lignende tråder

1. Ny skrekk/splatter-film på trappene
    Av kkm i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 15
    Siste tråder: 31st July 2009, 09:39
  2. Norsk amatør film - filmcrewspilbor
    Av bork93 i forumet Tilbakemeldinger på filmene dine
    Svar: 3
    Siste tråder: 15th April 2009, 09:17
  3. Norsk mytologisk skrekk/thriller
    Av Spike i forumet Regissørenes og manusforfatternes forum