1080i25p vil si at man lagrer ett progressivt bilde i en interlaced datastrøm er vel enkleste forklaring på det, så bildet blir progressivt ja. Dog med Canon A1 må programmet man redigerer i klare å håndtere Canon sin tilnærming til 25p..
Dette kan være et ekstremt dumt spørsmål, men jeg har ikke tenkt på det før nå.
Dersom kameraet ditt er 1080i (som f.eks. mitt XHA1), men du filmer i 25p eller 30p, blir bildet ditt da interlaced likevell?
1080i25p vil si at man lagrer ett progressivt bilde i en interlaced datastrøm er vel enkleste forklaring på det, så bildet blir progressivt ja. Dog med Canon A1 må programmet man redigerer i klare å håndtere Canon sin tilnærming til 25p..
Jeg har ikke merket noe problem eller feil med å filme i 25p på Canon XL H1, foruten det tullet som HDV bringer med seg. Oppløsning, skarphet og kvalitet er lik som når man kjører interlaced - så hva som faktisk skjer i kamera er jeg usikker på, dersom du mener det gjør opptak i 1080i.
Om du filmer i 25/30p så betyr p att det er progressivt, men jeg tror ikke kamera ditt kan filme progressivt. Er du helt sikker på at du ikke blander sammen fram rate dv.s 25 p (pictures) pr sec? I specen til Canon står det :
The XH A1 captures true 1080 High Definition resolution video at 60i, 30F or 24F frame rates (or, 50i/60i with optional upgrade). It captures a true 16:9 widescreen HD image that's made for your broadcast and theatrical projects.
Så filmer du feks i 60i så vil det som regel tilsvare frame rate på 30.
du kan bruke et program slik som Xilisoft og andre for å gjøre interlaced om til progressivt (deinterlace).
30f/60i er for det amerikanske markedet. I Norge (og Europa generelt) har vi 25f/50i for Canon kameraene.
25f indikerer 25 bilder pr. sekund (bps/fps). Men dette er egentlig et ganske interessant teknisk spørsmål. Hva skjer med signalet og hvordan blir bildet konstruert? Er det 50i som blir deinterlaced til 25f? Mister man kvalitet og oppløsning, som likevel blir oppskalert og lagret som 1080?
Canon XL H1 er den største i søskenflokken av Canon-kamera der XHA1 er en del av familien, og jeg vil tro de har eksakt like innstillinger på dette feltet. Alle disse gjør opptak i 25fps. Progressiv vs. interlaced er derimot veldig interessant.
På XHA1, har du en innstilling for i, F1 og F2, eller har du enten i og f? På XL H1 har vi i, F1 og F2. Manualen beskriver dessverre ikke hva som er forskjellen på F1 og F2, så jeg har bare pleid å la den stå på F1 enn så lenge.
Bildet du får skal være progressivt, men som Olahaldor påpeker....man vet fint lite hvordan Canon har kommet fram til ett progressivt bilde. Personlig har jeg vært litt skeptisk til hvordan Canon får det til, rett og slett fordi man velger å kalle det 25f og det ikke gikk rett inn i program som 1080p25..som dvcprohd eller andre hdv kameraer med 1080i25p gjør.
Værste eksempelet på dette er vel bogus 25p modus som finnes på Sony Z1...enkel de-interlace, hvor det da er bedre å skyte 50i og heller ta deinterlace jobben i post.
Beklager litt utydelighet, mente 25f (nå er kameraet mitt fakitsk USA versjon da, så det blir enten 24f, 30f, eller 50i). Men nå er jo f canons tilnærming til progressivt.
Så spørsmålet er egentlig: Hva skjer med bildet når du filmer progressivt/f, mens formatet likevell er interlaced, 1080i.
Virker ikke som det er full enighet her, spørsmålet var kanksje ikke så dumt likevell, hehe!
Forresten, jeg har sett XHA1 klipp på Vimeo som er filma i 50i også gjort om til 25p med Cinema Tools, dette virker jo litt merkelig når cammet kan filme 25f (tilnærmet progressivt).
Det som er interessant er hvorfor Canon har valgt å kalle dette 25f og ikke 25p. Betyr det at de bruker en enkel de-interlacer slik Sony angivelig gjør med Sony Z1? Så lenge Canon ikke opplyser noe teknisk info blir det litt gjetting, med mindre man gjør tester hvor man kan feks. studere oppløsningen nærmere...
Å lagre i ett format som er interlaced er ikke noe problematisk, dette ble gjort med Panasonic DVX100 som lagrer 25p i en 50i data strøm og med større skulderkameraer feks. HDX900 som gjør 1080p25 over 50i slik som Canon lagrer sin 25f strøm i 1080i50.
Litt teknisk kan leses her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Progres...egmented_frame
Okey, men da er det mulig jeg er litt dum, men hva er da forskjellen på 50i og 25p? (hvis vi kan kalle 25f for det for letthets skyld)
Bare antall bilder i sekundet?
Bokmerker