Viser resultater 1 til 7 av 7
    Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    15

Standard 16:9 + bred vidvinkel....hvordan??

hei! jeg ser de "store" kanalene har en vannvittig god vidvinkel på bildene for tiden....hva slags kamera og linser kan brukes for å oppnå slike bilder? gjerne for en billig penge ? jeg ser de bruker små hendige kameraer i nyhetsinnslag o.l. som gir samme brede vidvinkel...men hvordan??

Lieutenant
    Medlem siden
    Oct 2008
    Svar
    85

Standard Sv: 16:9 + bred vidvinkel....hvordan??

Jeg vet hvertfall at panasonic hvx200 (som ofte blir brykt i reportasjer) har 18-55mm standard linse. Som vil si at 18mm er når man har zoomet helt tilbake, som gir et ganske bredt bilde. Det finnes jo også vidvinkel linser man setter utenpå denne linsen for å "vri" bildet til å se enda bredere.

Rear Admiral (Ambassador) OlaHaldor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Sted
    Trondheim
    Svar
    3,314

Nå sier du ikke hvilken kanal du tenker på - vet at på NRK Tyholt i Trondheim har de rimelig dyre kamera med helt grusomt dyr optikk - må opp i mot rundt 7-800.000,- tenker jeg - sånn for å svare på første del av spørsmålet...

For å oppnå dette billigst mulig, er det et vidvinkel adapter/forsats du er på jakt etter. Disse ligger vel rundt 2-3.000 og opp i pris, avhengig av filterdiameter og kvalitet.

Noen kanaler bruker Sony PD/FX-kameraene, små og hendige, andre bruker som nevnt HVX, og de større som NRK og TV2 foretrekker de store skulderkameraene.

Captain
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Bergen
    Svar
    682

Sitat Opprinnelig postet av Podi Vis post
    Jeg vet hvertfall at panasonic hvx200 (som ofte blir brykt i reportasjer) har 18-55mm standard linse.
    Hvor har du dette fra? Objektivet på HVX200 er 4.2-55mm, i 1/3"-format -- som tilsvarer 32.5-423mm i 35mm (fullframe foto).
    Schneider har en fin 0.6x vidvinkelforsats som gir tilsvarende 18.7-112mm.

Cadet 4
    Medlem siden
    Dec 2008
    Svar
    15

Ta f.eks. tv 2 nyhetene......jeg tror neppe fotografen i innslaget ovenfor har satt utfor bakken med et skulderkamera til en million.. Spørsmålet er hva slags linse trenger jeg for å få brede fine bilder slik som de har her; jeg har selv et canon xl-1 , har også kjøpt en w/a adapter fra century optics (6x) men det ble ikke store forskjellen. Så en mellomting mellom vanlig vidvinkel og fisheye, er vel kanskje jeg er ute etter.... og siden jeg ikke er særlig linseteknisk begavet,så håper jeg noen kan forklare hva disse ulike tallene og spesifikasjonene betyr,det nevnes jo millimeter med en rekke desimaler bak o.l- er dette størrelsen på bildeforholdet eller hva?

Bildet under er også et eksempel på hva jeg snakker om...

Commodore
    Medlem siden
    Mar 2006
    Svar
    854

Sitat Opprinnelig postet av lexus Vis post

Ta f.eks. tv 2 nyhetene......jeg tror neppe fotografen i innslaget ovenfor har satt utfor bakken med et skulderkamera til en million.. Spørsmålet er hva slags linse trenger jeg for å få brede fine bilder slik som de har her; jeg har selv et canon xl-1 , har også kjøpt en w/a adapter fra century optics (6x) men det ble ikke store forskjellen. Så en mellomting mellom vanlig vidvinkel og fisheye, er vel kanskje jeg er ute etter.... og siden jeg ikke er særlig linseteknisk begavet,så håper jeg noen kan forklare hva disse ulike tallene og spesifikasjonene betyr,det nevnes jo millimeter med en rekke desimaler bak o.l- er dette størrelsen på bildeforholdet eller hva?
    DVCPRO kameraer koster heldigvis ikke en million idag og tåler en støyt, du skal ikke se bort i fra at det er skulderkamera på tur
    2/3" kameraer og andre som kan bruke 2/3" linser kan feks. bruke en vidvinkel zoom ala denne grom linsa fra Canon....
    http://www.canon.com/bctv/products/hj11ex47b.html

Om ikke vidvinkel adapter er nok så må du kjøpe en vidvinkel linse....eller leie. XL kameraene til Canon er heller ikke de kameraene som er har mest vidvinklet standard linse, HPX170 er vel ett av de håndholdte kameranene med mest vidvinkel idag, uten bruk av adapter.

Lieutenant Junior Grade
    Medlem siden
    Aug 2008
    Sted
    Bergen
    Svar
    67

Skibildet og saken fra Trysil er skutt med et Panasonic HVX200 med antishake på men uten gyro. Sistnevnte hadde nok hjulpet bra på stabiliteten vil jeg tro. Hvis du ser på alpinsendinger generelt har de som regel skulderkamera, men de som betjener dem er da svært drillet på skigåing også da så stort sett går det også svært bra

Når det gjelder Fantastiske Nordmenn er det også skutt med Panasonic men da AJ-SDX900 (DVCPRO50) med Fujinon 13x4.5 HD grade vidvinkel optikk. Dette er jo 2/3" optikk og kamera så det ser jo litt penere ut med god vidvinel effekt og klarhet.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •