Viser resultater 1 til 7 av 7
    Ensign
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    32

Standard 24p/30p HDV native p.r.m vs 24p/30p progressive scan modes?

Hei,

noen som kan gi meg en forklaring på hva forskjellen her er?

24p/30p HDV Native Progressive Recording Modes

vs.

24p/30p Progressive Scan Modes.

Er fra Sony HVR-Z7.

Kan dette kameraet skyte ordentlig 720p?

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Standard Sv: 24p/30p HDV native p.r.m vs 24p/30p progressive scan modes?

Det der høres ut som samme suppa. Jeg tolker iallefall førstnevnte til å være "ordentlig progressivt". Du bør fikse linken din...
    http://pro.sony.com/bbsc/ssr/cat-bro...roduct-HVRZ7U/

EDIT:
    Kanskje det er fordi den både tar opp på tape, og på CF-kort?
    Canon 550D, 18-55 IS, 30mm f/1.4, glidecam, Zoom H4n

Ensign
    Medlem siden
    May 2008
    Svar
    32

Ok, takk

Men det egentlige spørsmålet her er om dette er "ordentlig" 720p? I menyen får jeg disse valgene:

Rec format: HDV 1080i eller DV
    HDV Progres.: Interlace eller Progressive (på Interlace får jeg valget mellom 50 eller 25)

Så for meg virker det som kameraet nå skyter HDV 1080i (25p). Betyr det at dette kameraet ikke kan skyte 720p?...

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Jeg tror den tar opp progressivt, men at den lagrer i en interlaced datastrøm (fant ikke noe bedre uttrykk her). HDV er interlaced uansett (?), men du kan godt få tilbake det progressive opptaket ved å bare ikke deinterlace opptaket. Det er det jeg gjør når jeg importer opptak gjort med mitt HV30, som vistnok skyter progressivt.

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    20

Hva er forskjellen på om kamera skyter i Interlaced eller Progressive? Fordeler/ulemper?

Hva er 720 p i forhold til 25 p og 50i?

Mvh
    Thomas

Commander
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Skedsmo
    Svar
    460

Dette er vel det mest spurte spørsmålet på hele forumet, så om ikke dette hjelper kan du jo prøve å søke.

Når et kamera skyter progressivt blir hele bildet tatt samtidig. Altså, hvert av de 25 bildene i sekundet består av horisontale linjer som er tatt samtidig. Det kalles ofte 25p, eller 720p og 1080p. De to siste står ikke for framerate, men antall horisontale linjer (1280 x 720 og 1920 x 1080 er oppløsningene...). Interlaced derimot er når kameraet ikke tar alle horisontale linjer i bildet på samme tidspunkt. Kameraet tar først annenhver linje nedover samtidig, så tar det resten av linjene. Du kan si at den tar to halve bilder på tiden det vanligvis skulle tatt ett helt. Så du ender opp med samme menge informasjon. Kalles ofte 50i (ettersom den tar to halve bilder blir det 50 istedenfor 25. Frameraten er ikke dobbelt så høy...), eller 1080i (refererer igjen til oppløsning, ikke framerate...).

Fordelen med progressive opptak er at det ser mer ut som film (ettersom film ikke er interlaced), og at man slipper å de-interlace opptaket hvis man skal slenge opptaket på nett eller noe sånt. Å de-interlace vil si å kombinere to og to "fields" ( = halve bilder) til ett helt, slik at du gjør opptaket progressivt. Etter hva jeg har hørt taper man ca. 20% (?) av den effektive oppløsningen på denne prosessen.
    Spør gjerne om det er noe du ikke finner ut av

Ensign
    Medlem siden
    Feb 2009
    Svar
    20

Takk for langt og utfyllende svar ;D

Mvh
    Thomas

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •